[Analiza Raluca Dimitriu] OUG 3 - O incercare de inlaturare a disfunctiilor atrase de "reforma fiscala"

Raluca Dimitriu
Raluca Dimitriu
13 Februarie 2018
13 Februarie 2018
Raluca Dimitriu
Raluca Dimitriu
OUG nr.3/2018contributii angajat 2018cass programatori 2018contributii sociale 2018
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2018, publicata in Monitorul oficial nr. 125 din 8 februarie 2018 incearca sa elimine unele disfunctionalitati aparute in aplicarea normelor privind trecerea contributiilor de la angajator la salariat si obligativitatea salariatilor cu fractiune de norma de a plati contributii cel putin la nivelul salariului minim.


Desi aceasta situatie fusese semnalata in mod repetat, abia in prezent s-a constatat si la nivel guvernamental ca exista riscul veniturilor negative la salariatii cu fractiune de norma. In plus, sunt afectate categoriile de salariati care beneficiau de scutire de impozit, iar dezechilibre se constatau si cat priveste nivelul contributiei de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care beneficiaza de concedii medicale, raportata la nivelul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate.

...vezi Codul Muncii explicat aici >>>

Ca urmare, s-a incercat o eliminare a acestor disfunctii, dar solutia gasita este criticata de catre partenerii sociali, partidele politice, ministerul justitiei si, practic, intreaga societate.

            Iata cateva dintre noile norme:

            Pentru persoanele scutite de la plata impozitului pe venituri, potrivit art. 60 din Codul fiscal, se prevede suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajat. Astfel, sunt avute in vedere:

            a) persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat;

            b) programatorii, in conditiile Ordinului nr. 1.168/2017, nr. 3.024/2018, nr. 492/2018, nr. 3.337/2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul oficial nr. 52 din 18 ianuarie 2018;

            c) cercetatorii, ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare;       

            d) persoane angajate temporar, muncitorii sezonieri, la cei care aplica impozitul specific ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni de catre angajatorul care desfasoara activitati cu caracter sezonier in cursul unui an.

      ...vezi Codul Muncii explicat aici >>>

            Cu privire la aceste categorii de salariati, daca in ianuarie 2018 li s-a majorat salariul brut lunar cu cel putin 20% fata de nivelul celui din luna decembrie 2017, CASS se va calcula dupa urmatoarea formula:

            CASS retinuta = venit brut2018 – CAS datorata in 2018 - salariu net decembrie 2017

            a) CASS retinuta = contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de catre angajatori/platitori din salariul brut in luna, care nu poate fi mai mare decat contributia calculata si datorata conform dispozitiilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

            b) venit brut2018 = venitul baza de calcul al CASS, realizat in anul 2018;

            c) CAS datorata in 2018 = contributia de asigurari sociale, calculata sl retinuta de catre angajatori/platitori, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

            d) salariu net decembrie 2017 = salariul net, determinat prin deducerea din salariul brut a contributiilor sociale individuale obligatorii, potrivit legii, in luna decembrie 2017, corespunzator salariului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

            Persoanele care desfasoara acelasi tip de activitate, dar sunt angajate in institutii publice nu beneficiaza de aceasta scutire.

            O alta prevedere a Ordonantei de urgenta nr. 3/2018 priveste salariatii care lucreaza cu fractiune de norma, atat din sistemul public, cat si din privat. Acestora li se vor retine contributii de asigurari sociale si asigurari sociale de sanatate raportate la venitul brut de care beneficiaza, iar diferenta pana la nivelul contributiilor aferente salariului minim pe economie va fi suportata in numele angajatului de institutia bugetara angajatoare sau de catre angajatorul privat.

            Cu alte cuvinte, ramane valabila prevederea potrivit careia contributiile se calculeaza la nivelul salariului minim de 1.900 lei, dar diferenta nu mai este suportata de catre salariat, ci de catre angajator.

            Se mentin exceptiile. Astfel, nu este vorba despre elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare; ucenici in varsta de pana la 18 de ani; persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi; pensionari pentru limita de varsta, persoane care cumuleaza mai multe contracte de munca si, din insumarea acestora, au un venit superior salariului minim.

            Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2018 introduce o noua masura pentru protejarea veniturilor persoanelor aflate in concediul medical si care beneficiaza de indemnizatie de somaj. Pentru a nu le fi afectat venitul net persoanelor aflate in aceasta situatie, contributiile de asigurari sociale vor fi calculate in raport cu venitul brut de care beneficiaza persoana (indemnizatia de somaj), si nu in raport cu salariul mediu pe economie, cum stabilea legislatia anterioara.


...vezi Codul Muncii explicat aici >>>



NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]