Aceasta noua agentie se va afla in Subordinea Ministerului Muncii, conform deciziei Guvernului.
In consecinta, in subordinea noii agentii se vor realiza directii judetete de munca si securitate sociala la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti.
Noua agentie va fi condusa de un secretar de stat numit de premier la propunerea ministrului Muncii. Noua agentie va prelua personalul celor doua structuri desfiintate, insa cu incadrarea in numarul maxim de posturi.
Conform recentelor dispozitii, Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala se va substitui in toate drepturile si obligatiile decurgand din acte normative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri si acorduri in care Inspectia Muncii si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala sunt parti, inclusiv in litigiile aferente activitatilor acestora.
Aceleasi reguli stabilesc ca organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, precum si atributiile specifice se aproba prin hotarare a Guvernului.
Totodata, Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii si OUG nr. 113/2011 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala se abroga la data intrarii in vigoare a hotararii pe care Guvernul urmeaza sa o emita
Mai mult, Guvernul a decis infiintarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Dizabilitati, cu preluarea activitatii aferente de la Ministerul Muncii. Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Dizabilitati va fi condusa tot de un secretar de stat.
Art. 1. (1) Inspectia Muncii exercita controlul aplicarii unitare a dispozitiilor legale in domeniile sale de competenta in unitatile din sectorul public, mixt, privat precum si la alte categorii de angajatori, cu exceptiile prevazute de lege
(2) Inspectia Muncii are ca principal scop urmarirea indeplinirii obligatiilor legale de catre angajatorii prevazuti la alin.(1), in domeniul relatiilor de munca, precum si a celor referitoare la conditiile de munca, apararea vietii, integritatii corporale si sanatatii salariatilor si a altor participanti la procesul de munca, in desfasurarea activitatii.
Art. 2. Atributiile generale si specifice din domeniile de competenta ale Inspectiei Muncii sunt stabilite prin Legea nr.108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, si prin Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.1377/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Activitatea Inspectiei Muncii se exercita, in teritoriu, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de munca organizate in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
Nu uitati faptul ca inspectia Muncii este organismul central de specialitate care realizeaza coordonarea ITM-urilor si asigura sistemul de reglementari, instructiuni de lucru, strategiile de control la nivel national, realizand totodata si controlul calitatii inspectiei muncii.
ITM este organismul de specialitate al IM care are competenta teritoriala la nivelul fiecarui judet in care este organizat, respectiv la nivelul Municipiului Bucuresti.
Potrivit organizarii ITM, domeniile de interes ale inspectoratelor de munca se centreaza, in special pe doua directii:
- relatiile de munca, vizeaza respectarea legalitatii la incheierea, executarea, modificarea, incetarea contractelor individuale de munca sau a raporturilor juridice stabilite cu lucratorii zilieri, precum si aspecte conexe;
- sanatatea si securitatea in munca si supravegherea pietei, vizeaza protectia sanatatii angajatilor si desfasurarea activitatii in conditii ce nu pun in pericol viata si integritatea lucratorilor.
Relatiile de munca
Relatiile de munca organizate in cadrul ITM cuprind urmatoarele activitati:
- activitatea de evidenta a muncii;
- activitatea de control a relatiilor de munca;
- activitatea de inregistrare a contractelor colective de munca si conciliere si arbitraj al conflictelor de interese.
Sanatatea si securitatea in munca
Activitatea ITM in domeniul sanatatii si securitatii in munca se realizeaza in principal prin serviciul de control organizat la nivelul fiecarui inspectorat teritorial, precum si la nivelul IM prin serviciul de control al calitatii inspectiei.
Controlul Inspectiei Muncii presupune, de regula, prezenta la locurile de munca organizate de angajator a unei echipe de control, identificate cu legitimatie si insigna.
Jumatate de milion de euro amenzi pentru angajatori! Ce au descoperit inspectorii in cateva zile de controale?
Inspectia Muncii a dat amenzi totale de 2.533.500 de lei, adica 571.896 de euro in perioada 24-28 noiembrie 2014.