Legea din 2019 a majorat nivelul net al veniturilor supuse impozitului pe venit care pot fi obtinute in decursul unui an calendaristic, ca urmare a desfasurarii unei activitati efective in perioada de concediu crestere copil, ajungand astfel la valoarea corespunzatoare a de 5 ori cuantumul minim al acestei indemnizatii (i.e. 6.250 lei).
Indemnizatia de crestere a copilului a urcat la 1.250 lei, incepand cu 1 ianuarie 2018, fata de 1.232 lei, atat cat valora pana la momentul schimbarii. Maximul la care poate ajunge este suma de 8.500 lei.
Valoarea indicelui social de referinta (ISR) in 2022 a fost de 525,5 lei, astfel ca indemnizatia pentru crestere copil in 2022 a avut valoarea minima de 1.314 lei. In 2023, valoarea indemnizatiei minime a crescut la 1.495, inregistrand astfel o crestere de 181 lei.
40 Modele de Regulament Intern
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
250 Modele Fise de Post
Cine beneficiaza de indemnizatia de crestere copil in 2024?
- Oricare dintre parintii firesti ai copilului;
- Persoana care a adoptat copilul;
- Persoana careia i s-a incredintat copilul in vederea adoptiei;
- Persoana care are copilul in plasament ori in plasament in regim de urgenta;
- Asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii sai naturali ori adoptati;
- Persoana care a fost numita tutore al copilului.
- Opis (original) (se completeaza doar la momentul depunerii dosarului la registratura institutiei);
- Cerere tip (tipizat 1) pentru acordarea indemnizatiei de crestere a copilului semnata de ambii parinti (original);
- Actul de identitate al solicitantului (copie);
- Actul de identitate al celuilalt parinte (copie);
- Certificatul de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul (copie), hotarare judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei sau de incredintare a adoptiei, hotararea judecatoreasca sau hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului in regim de urgenta (copie), dupa caz;
- Certificatele de nastere ale celorlalti copii aflati in intretinere (copie);
- Certificatul de casatorie (copie) in cazul parintilor casatoriti;
- Livretul de familie (copie) – in cazul in care nu exista livret de familie se completeaza o declaratie;
- Adeverinta eliberata de angajator (tipizat 2) (original) din care sa rezulte ca persoana indreptatita:
- Pentru plata in cont bancar – dovada eliberata de banca care sa contina obligatoriu: numele si prenumele titularului de cont (contul trebuie sa fie pe numele persoanei indreptatite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban. Contul in lei poate fi deschis la una din bancile din anexa (anexa banci agreate);
- Dovada suspendarii activitatii / incetarii activitatii (decizie, ordin, dispozitie, act aditional), dupa caz (copie);
- Declaratia mamei privind concediul de maternitate sau, dupa caz, adeverinta eliberata de Casa de Asigurari de Sanatate din care sa rezulte daca a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (in cazul in care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinta va contine perioada concediului de maternitate si sumele primite pe fiecare luna) (original);
- Declaratie solicitant privind protectia datelor cu caracter personal (tipizat 4) (original);
- Declaratie celalalt parinte privind protectia datelor cu caracter personal (tipizat 5) (original).
Termenul de depunere pentru dosarul de indemnizatie crestere copil 2024
30 zile inainte de intrarea in concediu crestere copil (suspendarea activitatii) sau in cel mult 60 zile de la incetarea concediului de maternitate ori de la data nasterii copilului in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile de acordare a concediului de maternitate.
Acte necesare dosar indemnizatie crestere copil 2024 in cazul veniturilor din drepturi de autor si conexe
- Opis (original) (se completeaza doar la momentul depunerii dosarului la registratura institutiei);
- Cerere tip (tipizat 1) pentru acordarea indemnizatiei de crestere a copilului semnata de ambii parinti (original);
- Actul de identitate al solicitantului (copie);
- Actul de identitate al celuilalt parinte (copie);
- Certificatul de nastere al copilului pentru care se solicit dreptul, hotarare judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei sau de incredintare a adoptiei, hotararea judecatoreasca sau hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului in regim de urgenta (copie);
- Certificatele de nastere ale celorlalti copii aflati in intretinere (copie);
- Certificatul de casatorie (copie) in cazul parintilor casatoriti;
- Livretul de familie (copie) – in cazul in care nu exista livret de familie se completeaza o declaratie;
- Declaratia unica si adeverinta cu veniturile realizate, eliberata de administratia financiara (pentru anul anterior nasterii copilului si pentru anul de nastere al copilului);
- Adeverinta care sa cuprinda perioada in care au fost realizate veniturile din drepturi de autor si tabel explicit cu:
- Venitul brut pe fiecare luna;
- Contributiile sociale retinute (C.A.S., somaj, etc.);
- Impozitul retinut se mentioneaza atat procentul retinut cat si valoarea acestuia;
- Venitul net pe fiecare luna, pentru anul nasterii copilului.
- Contractul pe drepturi de autor (copie);
- Dovada suspendarii activitatii (decizie, act aditional, etc) (copie);
- Declaratia pe propria raspundere ca in anul urmator va prezenta A.P.I.S.M.B., in termen de 30 zile de la comunicare, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberata de administratia financiara;
- Declaratia mamei privind concediul de maternitate sau, dupa caz, adeverinta eliberata de Casa de Asigurari de Sanatate din care sa rezulte daca a beneficiat sau nu de concediul de maternitate (in cazul in care a beneficiat de concediu de maternitate adeverinta va contine perioada concediului de maternitate si sumele primite pe fiecare luna).
- Pentru plata in cont bancar – dovada eliberata de banca care sa contina obligatoriu: numele si prenumele titularului de cont (contul trebuie sa fie pe numele persoanei indreptatite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul Iban. Contul in lei poate fi deschis la una din bancile din anexa (anexa banci agreate);
- Declaratie solicitant privind protectia datelor cu caracter personal (tipizat 4) (original);
- Declaratie celalalt parinte privind protectia datelor cu caracter personal (tipizat 5) (original).