4. Acordarea subventiei

23 Ianuarie 2008
23 Ianuarie 2008
subventie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In cadrul art. 80 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, este prevazut atat cuantumul cat si durata de acordare a subventiei pentru incadrarea in munca a absolventilor, in functie de nivelul de calificare obtinut de absolvent, respectiv de existenta sau nu a unui handicap al acestuia.

Intervalul de timp pentru care se acorda subventia

In ceea ce priveste perioada de acordare a subventiei pentru incadrararea in munca a absolventilor, legea diferentiaza intre absolventii fara handicap si cei cu handicap preexistent:

a) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant urmeaza a primi lunar subventia, pe o perioada de 12 luni pentru fiecare absolvent (conform art. 80 alin. (1) din Legea nr. 76/2002).

b) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi din randul persoanelor cu handicap urmeaza a primi lunar subventia, pe o perioada de 18 luni pentru fiecare absolvent (potrivit art. 80 alin. (2) din Legea nr. 76/2002).

Pentru ca angajatorul sa beneficieze de aceasta facilitate suplimentara, art. 56 din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca absolventii cu handicap vor trebui sa-si dovedeasca handicapul prin prezentarea unui certificat eliberat de comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap.

Incadrarea adultilor intr-o categorie de persoane cu handicap, potrivit criteriilor de diagnostic si de evaluare a capacitatii de munca, se face prin certificat emis de comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap (potrivit art. 80 alin. (2) din Legea nr. 76/2002).

Comisiile de expertiza medicala a adultilor cu handicap mentionate mai sus functioneaza atat la nivel judetean, cat si al sectoarelor municipiului Bucuresti pe langa inspectoratele teritoriale pentru persoanele cu handicap.

In conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, eliberarea acestui certificat este scutita de taxa de timbru.

SFATUL NOSTRU


Daca aveti cel putin 75 de angajati, va recomandam sa incadrati in munca absolventi cu handicap din urmatoarele doua motive:
1) Veti beneficia pe o durata de 18 luni de subventia pentru incadrarea absolventilor cu handicap, indiferent de numarul de angajati existent la data solicitarii subventiei.
2) Daca aveti cel putin 75 de angajati, aveti obligatia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de munca, intr-un
procent de cel putin 4% din numarul total de angajati (conform art. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, modificata prin Legea nr. 343/2004). Daca nu indepliniti aceasta obligatie legala, va trebui sa platiti lunar catre bugetul de stat o suma egala cu salariul minim brut pe tara, inmultit cu numarul locurilor de munca in care nu ati incadrat persoane cu handicap.

Cuantumul subventiei

Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant vor primi lunar pentru fiecare absolvent, in functie de nivelul studiilor acestora, urmatoarele subventii:

a) 1 salariu de baza minim brut pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau scolii de arte si meserii;

b) 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;

c) 1,5 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

In urma intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 144/2005, incepand cu data de 1 ianuarie 2006, in afara subventiei, angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi vor fi scutiti pe o perioada de 12 luni de plata contributiei datorate la bugetul sigurarilor de somaj, aferenta absolventilor incadrati.

Scutirea de plata a contributiei la bugetul asigurarilor de somaj se acorda pe o perioada de 18 luni in cazul incadrarii de absolventi din randul persoanelor cu handicap.

IMPORTANT!
Angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi de invatamant superior care nu au promovat examenul de
licenta, beneficiaza, in conditiile legii, de subventia in cuantum de 1,2 salarii minime brute pe tara, prevazuta in cadrul art. 80 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 76/2002, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal (conform dispozitiilor art. 511 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002).

Referitor la cuantumul acestor subventii acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, se impun urmatoarele precizari:

Care este de fapt intelesul practic al acestei dispozitii?

In situatia in care o persoana a absolvit o institutie de invatamant superior, insa nu a promovat in anul absolvirii examenul de licenta organizat potrivit legii, la incadrarea sa in munca, angajatorul nu va putea solicita subventia in cuantum de 1,5 salarii de baza minime brute pe tara aferenta incadrarii absolventilor invatamantului superior.

In acelasi timp, angajatorul respectivului absolvent nu ar putea beneficia de subventia in cuantum de 1 salariu de baza minim brut pe tara, acordata de lege pentru incadrarea absolventilor de liceu, avand in vedere faptul ca, potrivit dispozitiilor art. 83 alin. (4) din

Legea nr. 76/2002, subventiile pentru incadrarea absolventilor pot fi acordate in termen de cel mult 12 luni de la data absolvirii studiilor.

Avand in vedere aceste dispozitii legale, situatia absolventului fara licenta ar fi fost critica din punctul de vedere al facilitatilor acordate pentru incadrarea in munca a acestor categorii de persoane, existand riscul de a ramane fara loc de munca pana la promovarea examenului de licenta, organizat numai o singura data pe an.

In acest scop, prin introducerea dispozitiei art. 511 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, a fost oferita o sansa in plus la angajare acestor categorii de absolventi, ai caror angajatori pot beneficia de subventia acordata absolventilor invatamantului postliceal, in cuantum de 1,2 salarii de baza minime brute pe tara.

Aceasta subventie cu regim special poate fi solicitata de angajator, de asemenea in termenul legal de 12 luni de la data absolvirii institutiei de invatamant superior, iar cuantumul initial nu va fi modificat nici in situatia in care absolventul reuseste sa promoveze ulterior examenul de licenta.

IMPORTANT!
Cuantumul subventiilor acordate pentru incadrarea in munca a absolventilor se raporteaza la cuantumul salariului de baza minim brut
pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca a absolventului.

Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de lucru se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor, potrivit. art. 159 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, Codul muncii.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prin Hotararea Guvernului nr. 1.507/2007, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata a fost stabilit la un cuantum de 500 lei, pentru un program complet de lucru de 169,333 de ore in medie pe luna, reprezentand 2,941 lei/ora.

Subventia se acorda in functie de cuantumul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la data incadrarii in munca a absolventului.
 
Exemplu
Pentru un absolvent incadrat in munca la data de 1 august 2007, cuantumul subventiei se va raporta exclusiv la suma de 390 lei
, reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata la acea data, fara a se tine cont de salariul minim negociat in baza CCM la nivel national in vigoare.

Incepand cu 1 iunie 2006, toate drepturile stabilite in baza Legii nr. 76/2002 vor fi actualizate odata cu modificarea salariului de baza minim brut garantat in plata (O.U.G. nr. 144/2005).

Avand in vedere faptul ca prin dispozitiile art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 1.507/2007, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste pentru un program complet de lucru, va trebui sa stabilim, in cele ce urmeaza, ce se intelege prin sintagma „program complet de lucru“?

Pentru salariatii angajati cu norma intreaga, potrivit art. 109 alin. (1) din Codul muncii, durata normala a timpului de lucru este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana.

Exemplu
Angajatorul incadreaza in munca in luna ianuarie 2008 un absolvent al unei institutii de invatamant pentru un program complet de lucru de 40 de ore pe saptamana. Subventia va fi calculata dupa cum urmeaza:

• 500 lei lunar – (1 x salariul de baza minim brut) – pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau scolilor de arte si meserii;
• 600 lei lunar – (1,2 x salariul de baza minim brut) – pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
• 750 lei lunar – (1,5 x salariul de baza minim brut) pentru absolventii de invatamant superior.

Ce se intampla insa in situatia in care nu aveti nevoie de serviciile absolventului pentru o norma intreaga de 8 ore pe zi, respectiv 40 de ore pe saptamana si in acelasi timp doriti sa beneficiati de subventia acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj?

IMPORTANT!
Suma lunara reprezentand cuantumul subventiei pentru incadrarea in munca a absolventilor va fi acordata proportional cu timpul
efectiv lucrat de absolventi in luna respectiva (conform art. 98 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare).

Din aceasta dispozitie legala se pot trage doua concluzii deosebit de importante:

1) Puteti incheia cu absolventul un contract individual de munca cu timp partial, in conditiile art. 101 din Codul muncii. In acest caz, salariul de baza minim brut orar se va calcula prin raportarea salariului minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar.

Astfel, in cazul unui contract individual de munca cu timp partial corespunzator unei fractiuni de norma de 2 ore pe zi, numarul mediu de ore lunar va fi de aproximativ 43 de ore. In consecinta, salariul de baza minim brut pe tara, corespunzator acestei fractiuni de norma va fi de 126 lei, in conditiile Hotararii Guvernului nr. 1.766/2005.

Corespunzator acestei fractiuni de norma, subventia va fi calculata dupa cum urmeaza:

• 126 lei lunar pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau scolilor de arte si meserii;

• 151 lei lunar pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
• 189 lei lunar pentru absolventii de invatamant superior.

IMPORTANT!
Pentru stabilirea cuantumului subventiei lunare cuvenite angajatorilor pentru incadrarea in munca a absolventilor, in functie de timpul
efectiv lucrat de aceasta categorie de angajati, va trebui sa intocmiti lunar un tabel nominal (conform art. 54 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare).

Acest tabel (al carui model este prezentat in anexa nr. 16 a acestui act normativ) trebuie depus la agentia pentru ocuparea fortei de munca in raza careia aveti sediul, odata cu declaratia lunara privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor tabel pentru somaj.

2) Pentru perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor sunt suspendate, nu vi se va acorda subventia pentru incadrarea in munca a suspendare absolventilor. Aceasta regula este consacrata in mod expres prin dispozitia art. 98 contract
alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002.

Cazurile de suspendare a raporturilor de munca, respectiv a raporturilor de serviciu, sunt enumerate in mod expres, pe de o parte, de dispozitiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, pentru persoanele angajate in baza unui contract individual de munca, iar pe de alta parte, de dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in baza actului administrativ de numire.

Intrucat subventia lunara se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat de absolventi in luna respectiva, perioada de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu va trebui mentionata in tabelul nominal cu absolventii institutiilor de invatamant incadrati in munca.

Astfel, in cadrul coloanei nr. 4 a tabelului trebuie inregistrate numai orele lucrate efectiv de angajatul respectiv, din timpul normal de lucru al acestuia urmand a fi scazute toate orele nelucrate datorita interventiei unor cauze de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu.

Exemplu
Concediul pentru incapacitate temporara de munca al salariatului X, absolvent, are o durata de 30 de zile cuprinzand o luna
calendaristica. In tot acest interval angajatorul nu va beneficia de subventia lunara acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru incadrarea in munca a absolventilor (in temeiul art. 50 lit. b) din Codul muncii, contractul individual de munca al salariatului se suspenda de drept pe durata concediului medical).

In cadrul coloanei nr. 4 privind numarul de ore efectiv lucrate de absolvent din tabelul nominal cu absolventii institutiilor de invatamant incadrati in munca, angajatorul va trece cifra 0 pentru luna respectiva.

Daca perioada concediului medical al absolventului cuprinde doua luni calendaristice (15 decembrie – 18 februarie), angajatorul va mentiona in tabel numai orele efectiv lucrate din fiecare luna in parte, primind subventia din bugetul asigurarilor pentru somaj proportional cu timpul efectiv lucrat de catre absolvent.

Mai mult decat atat, angajatorul va fi obligat sa suporte indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca acordata absolventului, in functie de numarul de salariati avut la data imbolnavirii acestuia, pana cel mai tarziu in cea de-a 17-a zi de incapacitate temporara de munca (art. 101 din Legea nr. 19/2000).

In cazul in care legiuitorul ar fi prevazut in aceste acte normative numai faptul ca, pentru perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor sunt suspendate, nu se acorda angajatorilor subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor, ar fi existat o incalcare vadita a scopului urmarit la acordarea acestei facilitati.

Astfel, concediile pentru formare profesionala, concediile medicale, concediile fara plata, concediile de maternitate, concediile pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani etc., ar fi redus substantial cuantumul subventiilor acordate angajatorilor care au optat pentru incadrarea in munca a unei persoane fara experienta profesionala.

Pentru a inlatura aceste neajunsuri, legiuitorul a prevazut faptul ca perioada de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu nu face parte din perioada de acordare a subventiei pentru incadrarea in munca a absolventilor ( art. 98 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002).

Exemplu
O societate comerciala angajeaza pe durata nedeterminata o absolventa a unei institutii de invatamant in luna august 2006, solicitand
agentiei de ocupare a fortei de munca subventia prevazuta de lege pentru incadrarea absolventilor. Tinand cont de faptul ca angajata respectiva are studii superioare si nu prezinta nici un handicap la data angajarii, angajatorul urmeaza a beneficia de o subventie de 1,5 salarii de baza minime brute pe tara in vigoare la data solicitarii subventiei, pe o perioada de 12 luni.

Angajata respectiva intra in concediu de maternitate in luna decembrie 2006, iar ulterior solicita concediul pentru cresterea si ingrijirea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani. Pana la suspendarea contractului de munca al salariatei, angajatorul a beneficiat de subventia platita din bugetul asigurarilor pentru somaj timp de 4 luni calendaristice.

In luna noiembrie a anului 2008, angajata revine la locul de munca. Avand in vedere faptul ca perioadele de suspendare a contractului individual de munca nu fac parte din perioada de acordare a subventiei pentru incadrarea in munca a absolventei, angajatorul va avea dreptul in acest caz de a solicita repunerea in plata a subventiei pentru o perioada de inca 8 luni de la data revenirii angajatei la locul de munca.

Daca intervine o suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu ale absolventului, aceasta perioada de suspendare va influenta si obligatia angajatorului stabilita de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, de a mentine absolventul in munca cel putin 3 ani de la data incadrarii?

Aceasta problema nu este reglementata in mod expres de nici una din dispozitiile actelor normative care stabilesc conditiile de acordare a subventiilor pentru incadrarea in munca a absolventilor unor institutii de invatamant.

Totodata, perioada de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu nu face parte din perioada de acordare a subventiei, iar angajatorul nu are obligatia de a mentine raporturile de munca cu absolventul peste termenul initial de 3 ani stabilit de lege (art. 98 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002).

IMPORTANT!
In concluzie, la expirarea termenului de 3 ani de la data incadrarii, puteti avea initiativa incetarii raporturilor de munca cu absolventul
respectiv, indiferent de perioadele de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu intervenite in derularea activitatii acestuia la locul de munca.

Subventia acordata de lege angajatorilor care incadreaza pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant, se va plati si pe durata concediului de odihna al absolventilor.

Pentru perioada concediului de odihna, absolventul incadrat in munca va beneficia de o indemnizatie de concediu platita din fondul de salarii al angajatorului, potrivit art. 145 din Codul muncii. concediu de odihna

Avand in vedere faptul ca perioada concediului de odihna nu constituie un caz de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu ale angajatului, se impunea o reglementare expresa a situatiei acordarii subventiei pentru acest interval de timp.

Din aceasta cauza, art. 98 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002 stabileste faptul ca subventia pentru incadrarea in munca a absolventilor urmeaza a fi platita angajatorului in cuantumul stabilit si pe perioada concediului de odihna acordat absolventului in conditiile legii.

Modalitatea practica de acordare a subventiei

Plata subventiei nu se face direct in contul angajatorului de catre ANOFM in urma transmiterii tabelului nominal cu absolventii institutiilor de invatamant incadrati in munca.

IMPORTANT!
Sumele cuvenite angajatorilor in calitate de subventii pentru incadrarea in munca a absolventilor, pe o perioada de 12 luni si,
respectiv, 18 luni pentru absolventii cu handicap, vor fi deduse din contributia de 2% sau, dupa caz, 2,25% pe care angajatorul are obligatia sa o vireze in contul bugetului asigurarilor pentru somaj (art. 61 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002), coroborat cu art. 5 din O.G. nr. 3/2007 privind unele masuri financiar-fiscale din domeniul protectiei sociale.

Ce se intampla insa daca angajatorul, fie din cauza unui fond prea mic de salarii, fie datorita numarului mare de absolventi incadrati in conditiile art. 80 din Legea nr. 76/2002, beneficiaza de un cuantum al subventiilor care depaseste contributia de 2% sau, dupa caz, 2,5% datorata de angajator catre bugetul asigurarilor pentru somaj?

In aceasta situatie, diferenta va fi recuperata prin intermediul agentiei pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul angajatorul (art. 61 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 174/2002).

Recuperarea sumei se va face din bugetul asigurarilor pentru somaj in termen de 5 zile de la data la care angajatorul depune la agentia de ocupare a fortei de munca urmatoarele documente:

1) Declaratia lunara privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor pentru somaj, conform dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 76/2002. documente de depus

2) Tabelul nominal cu absolventii incadrati in munca intocmit in vederea stabilirii la ANOFM sumei lunare subventionate, prevazut la anexa nr. 16 la Hotararea Guvernului nr. 174/2002.

Stabilirea si incetarea drepturilor privind incadrarea in munca pe durata nedeterminata a absolventilor se fac in baza dispozitiilor emise

de directorul executiv al agentiei pentru ocuparea fortei de munca (art. 99 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 377/2002).

Ajutorul financiar

Ajutorul financiar pentru mentinerea in activitate

Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 580/2004, a fost stabilita o forma de motivare financiara a angajatorilor de a mentine raporturile de munca ale absolventilor si ulterior termenului de 3 ani prevazut de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 76/2002.

Astfel, angajatorii care mentin raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor pentru care au beneficiat de subventia prevazuta de art. 80 din lege si dupa termenul de 3 ani vor beneficia pe o perioada de cel mult 2 ani de un ajutor financiar din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Cuantumul acestui ajutor financiar este egal cu suma contributiilor sociale datorate de angajator pentru aceste persoane, respectiv:

– contributia de asigurari sociale in functie de conditiile de munca din unitate;
– contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale (0,4% – 3,6% in functie de clasa de risc in care se
incadreaza unitatea);

– contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, respectiv pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
– contributia de asigurari pentru somaj.

Ajutorul financiar acordat angajatorilor va fi virat la cererea acestora din bugetul asigurarilor pentru somaj, in termen de 90 de zile de la data aprobarii cererii.

IMPORTANT!
Pot beneficia de acest ajutor financiar numai acei angajatori care nu inregistreaza debite provenind din neplata contributiilor sociale (art. 841 alin. (4) din Legea nr. 76/2002).

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]