Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Comportamentul managerial in relatia cu angajatul

stiluri de conducerestil managementstiluri de management

In literatura de specialitate au fost identificate 3 stiluri de conducere (dupa modul de luare a deciziilor):
 
1) Stilul autoritar sau autocratic
 
Este caracterizat prin concentrarea autoritatii, preponderenta deciziilor unipersonale, punandu-se mare accent pe autoritatea formala. Managerul este singurul care are drept de decizie si control, angajatilor revenindu-le sarcina de a duce la indeplinire hotararile luate. Managerul indruma, controleaza si constrange in permanenta subordonatii.
 
2) Stilul democratic
 
Este caracterizat prin increderea mare pe care managerul o are in subordonati. Acesta apreciaza si stimuleaza capacitatea creativa a subordonatilor si ii incurajeaza sa participe la luarea deciziilor. Se pune foarte mare accent pe relatiile interumane si se foloseste foarte mult delegarea.
 
3) Stilul liber (laisser-faire)
 
Se caracterizeaza prin lipsa de participare a managerului la activitatea grupului. Subalternii sunt lasati sa se organizeze si sa ia decizii singuri. Lipsa oricaror constrangeri duce cel mai adesea la  haos si anarhie. Este singurul stil de conducere nerecomandat.
 
 
De regula, stilul de conducere autoritar este practicat atunci cand salariati au un nivel de pregatire scazut, acestia avand nevoie de indrumarea permanenta a managerului. 
 
Este recomandat  sa adoptati un stil de conducere democratic atunci cand aveti in subordine angajati foarte competenti (inalt calificati) si responsabili.
 
Dupa cum am vazut, nu exista un stil de conducere perfect. Se spune ca „managementul este procesul in care managerul opereaza cu trei elemente fundamentale – idei, lucruri si oameni, realizand obiectivul prin alti”.
 
Asadar, dvs. realizati obiectivul - acela de obtine profit - „prin altii”, prin salariatii pe care ii coordonati.
 
Foarte probabil, in compania pe care o conduceti, lucreaza tineri entuziasti care tocmai si-au terminat studiile, angajati care stapanesc bine o meserie sau angajati experimentati.  Fiecare salariat are nevoi si asteptari speciale, iar dvs. trebuie sa le identificati si sa va adaptati comportamentul managerial in functie de acestea. Numai astfel salariatii vor fi suficient de motivati, iar dvs. va veti atinge obiectivul. 
 
Spre exemplu, tinerii au entuziasm, dar nu stiu cum se face un anumit lucru. De aceea au nevoie ca cineva sa-i indrume „pas cu pas”. Mai mult, activitatea lor necesita o verificare si o supraveghere atenta. Asadar, angajatilor care se afla la inceputul carierei si care au competente reduse le veti da sarcini clare si le veti fixa termene. Nu uitati sa-i verificati.
 
Un bun meserias stie ce are de facut si nu necesita o verificare si supraveghere speciala. Acest lucru nu presupune, insa, ca dvs.  sa nu veti observa comportamentul acestui salariat pentru a-l putea indruma atunci cand este nevoie.  Tineti cont de propunerile pe care vi le face si incercati sa-i dati sarcini mai complexe. Incurajati-l sa-si dezvolte competentele si sa obtina altele noi. il puteti chiar include intr-un program de formare profesionala.
 
Relatia cu angajatul experimentat este putin mai complexa. Se poate intampla ca motivatia acestuia sa fie mai scazuta datorita rutinei, lipsei „provocarii”. O noua „provocare” poate insemna o sarcina noua. Delegati sarcini acestor angajati, dar controlati cu atentie rezultatele obtinute de catre acesta. Incercati sa beneficiati de experienta acestuia. Incurajati-l sa-si exprime ideile  sa vina cu propuneri.
 
Sunt convins ca lucrati si cu salariati experimentati, foarte competenti si motivati. Credeti ca acestia nu au necesita o atentie speciala? Ba da.  Ei prefera sa le delegati sarcini in care au libertate totala de actiune. Trebuie sa incercati sa gasiti preocupari noi pentru acestia.
 
Nu uitati. Toti salariatii au nevoie de atentia dvs., sub o forma sau alta.
 
 




Cu consideratie,

Marcel Vasile
Avocat colaborator,








 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
stiluri de conducerestil managementstiluri de management

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 22 August 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Comportamentul managerial in relatia cu angajatul Nota: 4.25 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Cand Ma Pensionez Anticipat Ori Limita De VarstaIntrebare: dumitrescu iulia 07.07 .1961 vechime totala in munca cu spor de gr.II = 26 ani munca in gr.II - 13 ani mama a 5 copii,sotul decedat in anul 1999 de ani de zile lucrez fara carte de munca,cu ziua pentru a-mi plati daotriile la stat ,a supravietui
 

Raspuns: Stagiul complet de cotizare: 32 ani si 3 luni<br />Virsta de pensionare: 59 ani si 7 luni (Feb... citeste tot raspunsul aici


ARTICOLE SIMILARE

Comportamentul managerial in relatia cu angajatul

Mai multe articole despre stil management
Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

eNews Resurse Umane

Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple
Descarcati GRATUIT raportul special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"
 

 

 


 
Angajarea - pasii catre o recrutare de succes
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Angajarea - pasii catre o recrutare de succes - Cazuri practice, solutii si exemple"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]