Comportamentul managerial in relatia cu angajatul

14 Mai 2013
14 Mai 2013
comportament managerialstiluri de managementstilul de management democratic
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


1. Stiluri de management

in literatura de specialitate au fost identificate 3 stiluri de conducere (dupa modul de luare a deciziilor):

1) Stilul autoritar sau autocratic

Este caracterizat prin concentrarea autoritatii, preponderenta deciziilor unipersonale, punându-se mare accent pe autoritatea formala. Managerul este singurul care are drept de decizie si control, angajatilor revenindu-le sarcina de a duce la indeplinire hotarârile luate. Managerul indruma, controleaza si constrânge in permanenta subordonatii.

2) Stilul democratic

Este caracterizat prin increderea mare pe care managerul o are in subordonati. Acesta apreciaza si stimuleaza capacitatea creativa a subordonatilor si ii incurajeaza sa participe la luarea deciziilor. Se pune foarte mare accent pe relatiile interumane si se foloseste foarte mult delegarea.

3) Stilul liber (laisser-faire)

Se caracterizeaza prin lipsa de participare a managerului la activitatea grupului. Subalternii sunt lasati sa se organizeze si sa ia decizii singuri. Lipsa oricaror constrângeri duce cel mai adesea la  haos si anarhie. Este singurul stil de conducere nerecomandat.


De regula, stilul de conducere autoritar este practicat atunci când salariati au un nivel de pregatire scazut, acestia având nevoie de indrumarea permanenta a managerului.  

Este recomandat  sa adoptati un stil de conducere democratic atunci când aveti in subordine angajati foarte competenti (inalt calificati) si responsabili.

Alegerea stilului de management poate constitui cheia succesul. De aceea, dvs. nu trebuie sa fie doar foarte bine pregatit profesional si sa aveti foarte bune calitati de conducator (capacitatea de a lua hotarâri, iscusinta de a lucra cu oamenii, deschidere fata de nou, spirit de disciplina, spirit de raspundere), trebuie sa dati dovada de flexibilitate.

Sunteti flexibil atunci când va adaptati rapid la situatiile nou create si adoptati, in functie de conjunctura, stilul de conducere potrivit. Sunt situatii in care, sub presiunea unor evenimentelor, este necesar sa fiti autoritar, iar in alte cazuri democrat.



2. Adaptarea comportamentului managerial  in functie de angajat

Dupa cum am vazut, nu exista un stil de conducere perfect. Se spune ca „managementul este procesul in care managerul opereaza cu trei elemente fundamentale – idei, lucruri si oameni, realizând obiectivul prin alti”.


Foarte probabil, in echipa pe care o coordonati lucreaza tineri entuziasti care tocmai si-au terminat studiile, angajati care stapânesc bine o meserie sau angajati experimentati.  Fiecare salariat are nevoi si asteptari speciale, iar dvs. trebuie sa le identificati si sa va adaptati comportamentul managerial in functie de acestea. Numai astfel salariatii vor fi suficient de motivati, iar dvs. va veti atinge obiectivul.  

Spre exemplu, tinerii au entuziasm, dar nu stiu cum se face un anumit lucru. De aceea au nevoie ca cineva sa-i indrume „pas cu pas”. Mai mult, activitatea lor necesita o verificare si o supraveghere atenta. Asadar, angajatilor care se afla la inceputul carierei si care au competente reduse le veti da sarcini clare si le veti fixa termene. Nu uitati sa-i verificati.

Un bun meserias stie ce are de facut si nu necesita o verificare si supraveghere speciala. Acest lucru nu presupune insa ca dvs.  sa nu veti observa comportamentul acestui salariat pentru a-l putea indruma atunci când este nevoie.  tineti cont de propunerile pe care vi le face si incercati sa-i dati sarcini mai complexe. incurajati-l sa-si dezvolte competentele si sa obtina altele noi. il puteti chiar include intr-un program de formare profesionala.

Relatia cu angajatul experimentat este putin mai complexa. Se poate intâmpla ca motivatia acestuia sa fie mai scazuta datorita rutinei, lipsei „provocarii”. O noua „provocare” poate insemna o sarcina noua. Delegati sarcini acestor angajati, dar controlati cu atentie rezultatele obtinute de catre acesta. incercati sa beneficiati de experienta acestuia. incurajati-l sa-si exprime ideile  sa vina cu propuneri.

Sunt convins ca lucrati si cu salariati experimentati, foarte competenti si motivati. Credeti ca acestia nu au necesita o atentie speciala? Ba da.  Ei prefera sa le delegati sarcini in care au libertate totala de actiune. incercați sa gasiti preocupari noi pentru acestia.

Nu uitati. Toti salariatii au nevoie de atentie, sub o forma sau alta.





Marcel Vasile
Avocat colaborator,








 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]