Intre momentul in care ati decis ca aveti nevoie de un nou salariat si momentul in care incheiati, concret, un contract de munca are loc un proces, adesea indelungat, care presupune o serie de etape. Cu cat le veti cunoaste si aplica mai atent, cu atat intregul demers va duramai putin si noul salariat va incepe sa lucreze mai repede.
1. Determinarea exacta a atributiilor de serviciu ale viitorului salariat
Trebuie sa se stabileasca cu precizie ce anume trebuie acesta sa faca (chiar daca urmeaza sa se angajeze un om "bun la toate"!), care sunt nevoile societatii si care sunt posibilitatileacesteia. Cat anume poate ea investi in noul post.
2. Lansarea ofertei de incheiere a contractului de munca
Oferta de munca poate fi:
- publica;
- adresata unei persoane determinate;
- adresata unui grup determinat de persoane.
Uneori chiar legea determina sfera persoanelor carora trebuie sa li se adreseze oferta.
Exemplu
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Oferta pentru ocuparea unui loc de munca cu norma intreaga va fi facuta mai intai celor care muncesc deja in cadrul companiei, dar in temeiul unor contracte de munca cu timp partial.
Cea mai semnificativa interdictie in ceea ce priveste oferta publica de munca vizeaza impunerea de conditii discriminatorii.
In prezent, principiul non-discriminarii a parasit perimetrul strict al raporturilor cu autoritatile publice si a inceput sa intre in viata de zi cu zi, in cele mai frecvente dintre contractele pe care le incheiem (contracte de vanzare-cumparare, contracte de locatiune, contracte de credit bancar etc.) Si chiar in raporturile sociale nejuridice (formule de adresare, comportament, atitudine).
Cu atat mai mult, oferta de incheiere a unui contract de munca trebuie redactata de o maniera care sa nu poata fi interpretata ca fiind discriminatorie.
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, publicata in Monitorul Oficial nr. 431 din 2 septembrie 2000, modificata si completata prin Legea nr. 48/2002 si prin Ordonanta Guvernului nr. 77/2003, aprobata prin Legea nr. 27/2004, publicata in Monitorul Oficial nr. 216 din 11 martie 2004, prevede ca nu se pot exercita in mod discriminatoriu (intre altele): dreptul la munca, la libera alegere a ocupatiei, la conditii de munca echitabile si satisfacatoare, la protectie impotriva somajului, la un salariu egal pentru munca egala; la o remuneratie echitabila si satisfacatoare; dreptul de a infiinta sindicate si de afiliere la un sindicat.
Cine nu poate fi discriminat?
Art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 77/2003, defineste discriminarea ca fiind "orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex, orientare sexuala, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare HIV ori apartenenta la o categorie defavorizata care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice".
Notiunea de "categorie defavorizata " reprezinta acea categorie de persoane care fie se afla pe o pozitie de inegalitate in raport cu majoritatea cetatenilor din cauza diferentelor identitarefata de majoritate, fie se confrunta cu un comportament de respingere si marginalizare.
Cu privire la femei a fost adoptata Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 84/2004, publicata in Monitorul Oficial nr. 799 din 30 august 2004, care are in vedere discriminarea speciala a femeilor.
Ce fapte intra, concret, in continutul notiunii de "tratament discriminatoriu"?
Legea include aici:
- conditionarea participarii la o activitate economica a unei persoane ori a alegerii sau exercitarii libere a unei profesii de apartenenta acesteia la o rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, respectiv de convingerile, genul sau orientarea sexuala, de varsta sau de apartenenta acesteia la o categorie defavorizata;
- refuzul unei persoane fizice sau juridice de a angaja in munca o persoana pe motiv ca aceasta apartine unei rase, nationalitati, etnii, religii, categorii sociale sau a unei categorii defavorizate, respectiv datorita convingerilor, varstei, sexului sau orientarii sexuale a acesteia;
- conditionarea ocuparii unui post, prin anunt sau concurs lansat de angajator sau de reprezentantul acestuia, de aparteneta la o rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala sau categorie defavorizata, de varsta, de genul sau de orientarea sexuala, respectiv de convingerile candidatilor, cu exceptia ipotezelor de "discriminare pozitiva".
Art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 77/2003, aprobata prin Legea nr. 27/2004, prevede ca aceste interdictii si restrictii nu pot fi interpretate in sensul restrangerii dreptului angajatorului de a refuza angajarea unei persoane care nu corespunde cerintelor ocupationale in domeniul respectiv, atata timp cat refuzul nu constituie un act de discriminare, iar aceste masuri sunt justificate obiectiv de un scop legitim si metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si necesare.
In aceste conditii, cum trebuie redactata oferta de munca?
• Toate conditionarile pe care le cuprinde oferta publica vor fi legate strict de tipul de activitate pe care urmeaza sa il desfasoare salariatul.
Exemplu
Pentru un post ce presupune munca fizica grea nu se va scrie "angajam barbati sub 35 de ani", ci "angajam persoane apte sa desfasoare o munca fizica foarte solicitanta".
• Nu are caracter discriminatoriu impunerea unor conditii a caror indeplinire este obligatorie pentru prestarea activitatii respective.
Exemplu
Conditia de a cunoaste bine limba romana (scris si vorbit) este prevazuta in mod expres pentru ocuparea unei functii publice (art. 50 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul Oficial nr. 251 din 22 martie 2004).
• Nu constituie discriminare impunerea unor conditii speciale privitoare la studii, capacitate fizica sau intelectuala, cunoasterea de limbi straine etc.
• In nici un caz si pentru nici un post nu poate fi admisa excluderea unei categorii etnice de la ocuparea locului de munca.
La ce sanctiune se expune un angajator care publica o oferta de munca discriminatorie?
- Incalcarea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000, cu modificarile ulterioare, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 2.000.000 lei ROL Si 20.000.000 lei ROL, daca discriminarea vizeaza o persoana fizica, respectiv cu amenda intre 4.000.000 lei ROL si 40.000.000 lei ROL, daca discriminarea vizeaza un grup de persoane sau o comunitate.
- Aceste fapte pot constitui chiar infractiuni.
Exemplu
Ingradirea de catre un functionar public a folosintei sau a exercitiului drepturilor vreunui cetatean, ori crearea pentru acesta a unor situatii de inferioritate pe temei de nationalitate, rasa, gen sau religie se pedepseste cu inchisoare stricta de la 2 la 5 ani (art. 316 din Codul penal - Legea nr. 301/2004, care intra in vigoare la 1 septembrie 2006).
Autoritatea nationala care investigheaza si sanctioneaza contraventional actele de discriminare, inclusiv cele legate de modalitatea de formulare a ofertei de incheiere a contractului de munca, este Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.
In plus, infractiunile si contraventiile savarsite in aceasta materie pot fi constatate si de catre inspectorii de munca, deoarece art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, prevede intre atributiile InspectieiMuncii controlul accesului "fara nici o discriminare pe piata muncii al tuturor persoanelor apte de munca, respectarea normelor specifice privind conditiile de munca ale tinerilor, femeilor, precum si ale unor categorii de persoane defavorizate".
- In afara acestei sanctiuni, persoanele discriminate au dreptul sa pretinda despagubiri proportional cu prejudiciul suferit, precum si restabilirea situatiei anterioare discriminariisau anularea situatiei create prin discriminare.