Munca de gestionar este una complexa, asa ca, pentru a fi angajat pe un astfel de post, un candidat va trebui sa indeplineasca cateva cerinte cheie. Care sunt atributiile unui gestionar? Ce studii ar trebui sa aiba acesta pentru a putea fi angajat in cadrul unei companii pentru a presta munca de gestionar? Ce prevede legea si care este experienta necesara pentru a va asigura ca cel angajat este si potrivit pentru functie?
Despre toate acestea vom putea afla mai multe analizand urmatorul caz prezentat de expertii de la PortalCodulMuncii.
Iata, in cele ce urmeaza, ce se intreba unul dintre cititori:
"Experienta anterioara dovedita cu adeverinta de la fostul angajator imi acopera necesarul de acte de calificare pentru al angaja pe salariat pentru o anumita functie. O experienta de 10 ani de gestionar dovedita cu adeverinta de la fostul angajator (unde a avut pe contractul de munca functia de gestionar) este suficienta pentru a-l angaja pe un post similar de gestionar?"
Raspunsul specialistilor:
Ocupatia, activitatea de gestionar este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare. Legea se adreseaza institutiilor bugetare, dar in fapt este aplicata si de agentii economici din mediul privat.
Acest act normativ prevede, la art. 3, ca poate fi gestionar cel care a implinit virsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
Avand in vedere aceasta prevedere a legii care reglementeaza conditiile necesare pentru ocuparea functiei de gestionar, pentru ocuparea postului de gestionar, conditia minima este ca persoana sa fi absolvit scoala generala.
Referitor la cunostintele necesare, legea nu prezinta mai multe detalii despre modul de obtinere a acestora si ce acte de pregatire profesionala ar fi cele care ar dovedi detinerea acestor cunostinte.
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Dosarul personal al salariatului
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Insa, intr-adevar, tot la art. 3 se mentioneaza ca in functie de complexitatea gestiunilor de natura si valoarea bunurilor si de cunostintele ce le implica gestionarea lor se pot stabili (de ministere si de alte institutii centrale) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie sa fi absolvit liceul ori o scoala profesionala in specialitatea corespunzatoare gestiunii sau o scoala echivalenta si sa aiba un anumit stagiu in munca de gestionar.
Procedura completa pe care trebuie s-o urmati atunci cand faceti angajari! Etape obligatorii si greseli frecvente! Informatii esentiale in lucrarea "Procedura completa la angajre. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR", detalii AICI >>>
Deci practic angajatorul este cel care stabileste ce cunostinte ar fi necesare in functie de cerintele gestiunii in cauza. Experienta profesionala in sine nu tine loc de document doveditor al unor competente/calificari in lipsa unei evaluari si a unui certificat de competente/calificare, insa in conditiile in care legea nu prevede clar la ce fel de cunostinte se refera, in opinia noastra, este la latitudinea angajatorului sa aprecieze daca persoana careia ii incredinteaza gestiunea are competentele necesare ca urmare a experientei de munca anterioare.
Aceasta apreciere poate fi facuta si pe baza adeverintei de la fostul angajator al salariatului in cauza. Ideal ar fi insa, ca dupa angajare angajatul sa urmeze un curs simplu de formare in gestiune, finalizat cu un certificat.
Conditii privind angajarea gestionarilor - legea nr. 22/1969
Poate fi gestionar cel care a implinit virsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
In functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor si de cunostintele ce le implica gestionarea lor, ministerele si celelalte organe centrale stabilesc:
a) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul, trebuie sa fi absolvit liceul ori o scoala profesionala in specialitatea corespunzatoare gestiunii sau o scoala echivalenta si sa aiba un anumit stagiu in munca de gestionar;
b) categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita si de cel care a implinit virsta de 18 ani.
Cine nu poate fi gestionar?
Cel condamnat pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute in lista anexa la prezenta lege, chiar daca a fost gratiat.
Nu poate fi angajat sau trecut in functia de gestionar cel aflat in curs de urmarire penala sau de judecata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute in lista anexa a legii mai sus mentionate.
Prin "savirsirea infractiunii" se intelege comiterea oricareia dintre faptele prevazute in lista anexa, pe care legea le pedepseste ca infractiune consumata sau ca tentativa, precum si participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice.