„In perioada 1994 -2001 pe statele de plata apare un bonus suplimentar fata de salariul de incadrare. Bonusul respectiv era evidentiat ca
salarizare in acord. Contributiile sociale s-au calculat la valoarea totala (salariu incadrare + bonus). Avand in vedere faptul ca in cartile de munca este inregistrat doar salariul de incadrare, pentru diferenta reprezentand bonusul acordat se poate elibera adeverinta pentru a le servi la dosarul de pensionare angajatilor societatii? Conform caror acte normative putem emite aceste adeverinte?”
Raspunsul specialistului:
La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate (art. 34 alin.(5) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare).
Conform art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 7 alin.(5) si (6) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta al salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare, in cuprinsul carora se stabileste ca la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
In Revisal angajatorii au obligatia de a inscrie: salariul de baza lunar brut, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca sau, dupa caz, in contractul colectiv de munca (art.3 alin.(2) lit.h) din HG 905/2017).
Prin urmare, evidenta drepturilor salariale incasate in urma activitatii sunt cuprinse in adeverinte de vechime ce trebuie eliberate de angajator, tot acestuia din urma revenindu-i si obligatia arhivarii si pastrarii in conditii bune a documentelor de personal si a celor contabile (din care rezulta in mod evident drepturile salariale incasate si contributiile achitate, inclusiv asupra drepturilor in acord).
La art. 2 lit. c) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este reglementat principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
Astfel, toate veniturile salariale asupra carora se datoreaza CAS vor fi luate in calcul la stabilirea pensiei.
Ceea ce intereseaza este ca asupra venitului respectiv sa se datoreze si plateasca contributia la sistemul de pensii.
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii 263/2010, aprobate prin HG 257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare prevad in cadrul anexei nr.15 sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art. 165 alin. (2) din lege.
Conform celor statuate in aceasta anexa, nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, formele de retribuire cum sunt
orele suplimentare realizate peste programul normal de lucru sau munca retribuita in acord global.
In concluzie, la stabilirea drepturilor de pensie de catre casele de pensii vor fi luate in calcul doar sporurile expres mentionate in cuprinsul anexei nr.15 din HG 257/2011 pentru care s-au datorat si achitat contirbutii de asigurari sociale.
Insa, este de retinut ca prin Decizia ICCJ nr.19/2011 instanta suprema a retinut ca Legea nr. 19/2000 a instituit, prin art. 2 lit. e), ca principiu fundamental al sistemului de asigurari sociale roman, principiul contributivitatii, nominalizat expres si in preambulul legii. Acest principiu era prevazut, chiar daca nu era mentionat in mod expres, si in legea anterioara, respectiv Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, stipulandu-se ca dreptul la pensie era recunoscut tuturor cetatenilor care au desfasurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca pentru care angajatorii au platit contributia de asigurari sociale prevazuta de lege.
Insa, desi aceste drepturi nu sunt prevazute in anexa nr.15 la HG nr. 257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acest lucru nu echivaleaza cu faptul ca angajatorului ii este permis sa refuze eliberarea unei adeverinte pe motiv ca intra sau nu in calculul pensiei venitul de care a beneficiat salariatul.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<