Un nou proiect de lege propune verificarea mai atenta a beneficiarilor de concedii medicale, precum si a conditiilor in care acestea sunt oferite, avand ca scop intarirea disciplinei financiare la nivelul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Asadar, va prezentam o propunere legislativa pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, depusa recent la Senat pentru dezbatere, intocmita de o serie de deputati si senatori PNL
"Prezentul proiect propune un mecanism de control al concediilor medicale de catre angajatori, casele de asigurari de sanatate sau, dupa caz, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, insotiti de catre personal din cadrul politiei comunitare / locale, cu respectarea drepturilor si libertatilor cetatenesti garantate de Constitulia Romaniei, republicata si, cu garantarea inviolabilitatii domiciliului sau a resedintei asiguratului. Controlul se realizeaza Ia domiciliu sau la adresa indicata de beneficiarii de concedii medicale, in intervalul de timp si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a ordonantei de urgenta.
Prezentul proiect are in vedere intarirea disciplinei financiare la nivelul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in scopul unei mai eficiente utilizari a resurselor. Astfel, mecanismul de control a concediilor medicale va 1nlatura si orice suspiciuni cu privire la faptul ca unii asigurati ar putea sa abuzeze de drepturile conferite de lege."
Modificarea textului OUG nr. 158/2005 - schimbari preconizate
"La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
(1) Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, pe langa conditiile mentionate la alin.(1), persoanele prevazute la art. 1, pentru care nu se impune internarea intr-o unitate sanitara, au obligatia sa fie prezente la domiciliu sau la adresa indicata, dupa caz, in intervalul de timp si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, in vederea exercitarii verificarii de catre entitatile care organizeaza controlul in conditiile prevazute la art. 51 alin. (2) si (6).
La articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
(4) in termen de 24 ore de Ia data acordarii concediului medical pentru incapacitate temporara de munca, asiguratii au obligatia de a instiinta, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, entitatea care organizeaza controlul in conditiile prevazute la art.51 alin.(2), privind aparitia starii de incapacitate temporara de munca si de a completa si transmite o declaratie pe propria raspundere conform modelului prevazut in normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
ATENTIE! Acest proiect de lege NU este inca in vigoare, are nevoie de votul favorabil al Senatului pentru a merge mai departe.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Repausul zilnic. Munca in ture vs munca in schimburiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu o clarificare legata de programul de lucru in ture. Pentru salariatii care lucreaza in ture, este permis ca intr-o saptamana sa aiba mai mult de 40 de ore de lucru, iar in saptamana urmatoare mai putine, astfel incat media orelor lucrate intr-o perioada de referinta sa nu depaseasca 40 de ore pe saptamana? De asemenea, as dori sa stiu: Cum trebuie specificat acest aspect in contractul individual de munca, se mentioneaza obligatoriu 40 de ore pe saptamana sau se poate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cetatean ucrainean. Prelungire contract incheiat pe durata determinataIntrebare: Un cetatean ucrainian, posesor al unui permis de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare emis la data de 16.04.2024, incadrat cu CIM pe perioada determinata de 1 an pana la 3.12.2025. Care este durata maxima de timp cu care ar putea fi prelungit contractul individual de munca in baza acestui permis de sedere?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<