Masuri compensatorii pentru angajatori, in cazul zilelor libere legale platite - PROIECT RESPINS

Mara Dobrin
Mara Dobrin
06 Septembrie 2023
06 Septembrie 2023
Mara Dobrin
Mara Dobrin
masuri compensatorii angajatorizile libere platite masuri compensatorii
Masuri compensatorii pentru angajatori, in cazul zilelor libere legale platite - PROIECT RESPINS
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 
UPDATE 06.09.2023:
 
Va informam ca in cadrul zilei de 5 septembrie, propunerea legislativa privind masurile compensatorii ale fondului de salarii in cazul instituirii de sarbatori legale in care nu se lucreaza a fost respinsa in unanimitate la Senat, cu 91 de voturi impotriva si o abtinere.
 
Concret, Consiliul legislativ a criticat propunerea, declarand ca motivele nu sunt bine intemeiate, iar cei care au formulat propunerea par sa nu fie bine familiarizati cu legile in vigoare, in ceea ce priveste zilele libere legale acordate salariatilor romani.
 
Stirea initiala din aprilie 2023:

Angajatorii ar putea fi compensati pentru oferirea zilelor libere platite legale, in contextul in care un nou proiect de lege depus recent la Senat are in vedere sustinerea acestora.
 
Concret, discutam despre o propunere legislativa privind masurile compensatorii ale fondului de salarii in cazul instituirii de sarbatori legale in care nu se lucreaza, inaintata la Senat pentru dezbatere, in data de 11.04.2023.
 
In expunerea de motive se poate vedea ca:
 
"In Romania, salariatii, indiferent de sectorul in care activeaza angajatorii acestora, beneficiaza de 15 zile de sarbatoare legala nelucratoare, prevazute la art. 139 dln Legea nr. 53/2003 - Codul rnuncii, republicata. Fata de cele sase reglementate in anul 2003, anul adoptarii Codului muncii, numarul acestora a crescut pana in prezent de 2,5 ori. Daca anul 2003 situa Romania in coada clasamentului privind numarul sarbatorilor pentru care se acorda zile libere, anul 2023 ne-a propulsat pe primele locuri, in urma na Frantei, Germaniei, Belgiei sau Spaniei cu cate 11, 9, respectiv 8 zile.
 
(...)
 
Considerand ca orice prevedere suplimentara privind zile libere suportate de angajator inseamna cheltuieli pe seama rezultatelor financiare ale unei intreprinderi, ca proliferarea lor ar putea impinge firmele cu situatie financiara fragilizata de crizele suprapuse pe care le traverseaza economia inspre pierderi si faliment, initiativa legislativa propune ca orice astfel de noua reglementare sa fie insotita de masuri compensatorii: suportarea cheltuielilor salariale respective din bugetul consolidat (de ex. Fondul de creante salariale, Fondul de asigurari sociale de somaj) sau compensarea pierderilor angajatorilor prin reducerea unor contributii obligatorii pe forta de munca. (de ex. contributia asiguratorie de munca) aferente zilelor nelucrate ori alte deduceri sau facilitati."
 

Modificarea art. 139 din Codul Muncii

 
Daca propunerea legislativa va intra in vigoare, va duce la modificarea art. 139 Codul Muncii, ceea ce inseamna ca acesta va avea urmatorul continut:
 
"Art. 1
 
Modificarea prevederilor art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicataln Monitorul Oficial al Romafflei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, eu modificarile si completarile ulterioare, in sensul majorarii numarului zilelor de sarbatoare legala in care nu se lucreaza este interzis in lipsa aplicarii de masuri compensatorii pentru angajatorii din mediu privat.
 
Art. 2
 
(1) Prin angajator din mediu privat se Intelege orice operator economic cu capital integral/majoritar privat caruia nu li sunt aplicabile prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata 1n Monitorul Oficial a1 Romaniei, Partea I, nr. 492 din. 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(2) Prin masuri compensatorli se Intelege dispozitii fiscale de natura facilitatilor, deducerilor, compensarilor sau similare al caror scop este contracararea cheltuielilor suplimentare suportate din fondul de salarii de angajatorii din mediul privat ca urmare a respectarii prevederilor art. 139-142 din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii.
 
Art. 3 — Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024."
 
 
ATENTIE! Acest proiect de lege NU este inca in vigoare, are nevoie de votul favorabil al Senatului pentru a merge mai departe.

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]