OBLIGATII declarative privind tichetele de masa - cum se va completa declaratia 112?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
03 Februarie 2023
03 Februarie 2023
Isabela Alexe
Isabela Alexe
OBLIGATII declarative privind tichetele de masa - cum se va completa declaratia 112?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Conform ordinului 1667/2022 incepand cu 01.2023 angajatorii au obligatia sa furnizeze in declaratia 112 date detaliate privind impozitul pe venit si unele contibutii sociale obligatorii printre care: 8.3.1. Contravaloarea tichetelor de masa, acordate potrivit legii 10 Contravaloarea tichetelor de masa, restituite potrivit legii Speta: Daca in luna ianuarie care are 20 de zile lucratoare un angajat are 5 zile de concediu de odihna, va rog sa ne precizati cum vor fi evidentiate tichetele in valoare de 30 de lei pe zi, in declaratia 112 la ianuarie 2023 la randurile 8.3.1. si 10 detaliate mai sus."
 
Raspunsul specialistului: 
 
Intr-adevar, potrivit Instructiunilor de completare a Sectiunii E.3 Date detaliate privind impozitul pe venit si unele contributii sociale obligatorii din Anexa nr. 1.2 – Asigurat din Declaratia 112 aprobate prin OANAF nr. 1667/2022 sunt solicitate informatii privind tichete de masa acordate/restituite potrivit legii in cuprinsul randurilor 8.3.1 si 10 din Sectiunea E.3.
 
Informatiile solicitate privind tichetele de masa se regasesc si in proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei 112 aflat in procedura de aprobare adaptat noilor modificari intervenite aplicabile incepand cu luna ianuarie 2023.
 
Actele normative care reglementeaza acordarea tichetelor de masa sunt Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare si HG 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
 
Potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea 165/2018, valoarea tichetelor de masa este transferata lunar salariatilor de catre unitatea emitenta, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.
 
Prevederile art. 12 alin. (2) din Legea 165/2018 reglementeaza faptul ca salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate.
 
Precizam ca Legea 165/2018 include la art. 28 alin. (1) lit. i), printre faptele care constituie contraventii utilizarea de catre salariati a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, aceasta fiind sanctionata, potrivit alin. (2) lit. a) din cuprinsul aceluiasi articol, cu 0,5 puncte-amenda (un punct-amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii).
 
De asemenea, potrivit prevederilor art. 12 alin. (3) din Legea 165/2018, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite.
 
Procedura de restituire a biletelor de valoare este reglementata in cadrul art. 17 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii 165/2018 aprobate prin HG 1045/2018 in forma modificata prin HG 931/2022. Astfel, potrivit alin. (1) al acestui articol, la sfarsitul fiecarei luni, la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca, dupa caz, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului contravaloarea biletelor de valoare, pentru luna in curs sau, dupa caz, pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite. Totodata. alin. (4) prevede ca utilizarea de catre salariat a biletelor de valoare necuvenite il obliga pe acesta la plata contravalorii biletelor catre angajator.
 
Dispozitii speciale aplicabile tichetelor de masa sunt cuprinse la alin. (5), potrivit carora in situatia in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul acorda acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare, diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.
 
Prin urmare, in cazul in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, angajatorul are posibilitatea pentru luna urmatoare sa acorde acestuia un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.
Neputand interveni in mecanismul de atribuire a tichetelor de masa reglementat in mod expres de Legea 165/2018 si HG 1045/2018, Codul fiscal are rolul doar de a stabili tratamentul fiscal aplicat acestor beneficii acordate salariatilor in conditiile legale. In acest sens, potrivit art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018, regimul fiscal aplicabil tichetelor de masa este, atat pentru beneficiari, cat si pentru angajatori/platitori de venituri, cel prevazut de Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Astfel, din punct de vedere fiscal sunt aplicabile prevederile art. 76 alin. (3) lit. h), art. 142 lit. r), art. 157 alin. (2) si art. 220^4 alin. (2) din Codul fiscal si prevederile pct. 12 si 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 si 78 din Codul fiscal.
 
Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad la pct. 14 alin. (1) si (3) ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in scopul determinarii impozitului pe salarii, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator, acestea incluzand si tichetele de masa. De asemenea, alin. (4) al pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad ca valoarea tichetelor de masa acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
 
Prin urmare, tichetele de masa acordate in conditiile reglementate de Legea 165/2018 se impoziteaza potrivit prevederilor Codului fiscal ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite de salariat, fiind astfel pastrata regula generala de impozitare in luna in care avantajele sunt primite.
 
In situatia analizata este asadar relevant, in raport cu stabilirea impozitului pe salarii, numarul de tichete acordate in luna ianuarie 2023 care au facut obiectul impozitarii si nu numarul de tichete cuvenite. Bineinteles ca perioada in care salariatul efectueaza concediu de odihna nu se considera zile lucrate, astfel ca salariatul nu va putea beneficia de tichete de masa pentru zilele lucratoare in care este in concediu de odihna.
 
Astfel, asa cum se prevede si in instructiunile de completare, in Declaratia 112 aferenta lunii ianuarie 2023, randul 8.3.1. „Contravaloarea tichetelor de masa, acordate potrivit legii” se va completa cu valoarea tichetelor de masa care reprezinta avantaje impozabile, acordate salariatilor in luna ianuarie 2023, in conformitate cu dispozitiile Legii 165/2018 si HG 1045/2018 detaliate mai sus, iar randul 10 „Contravaloarea tichetelor de masa, restituite potrivit legii” se va completa in situatia in care in luna de raportare sunt restituie tichete de masa cu respectarea acelorasi dispozitii legale analizate mai sus.

Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]