Vesti bune in ceea ce priveste salariatele care se pregatesc sa devina mame sau sunt deja in aceasta situatie, avand in vedere ca o propunere de lege inregistrata recent la Senat ar putea aduce noi modalitati de calcul a indemnizatiei aferente acestora, in ceea ce priveste plafonul maxim la care poate ajunge, dar si actualizarea anuala a indemnizatiei. Cu alte cuvinte, in curand, s-ar putea tine cont de rata media anuala a inflatiei, pentru actualizarea indemnizatiei pentru cresterea copilului.
In
expunerea de motive a propunerii inaintate de catre deputata USR - Toiu Oana-Silvia - modificarile sunt motivate astfel:
"Conform art.2 alin.(2), cuantumul indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 Iuni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului. Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta (in prezent, 1.314 lei), iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Acest cuantum maxim al indemnizatiei este in vigoare inca din august 2017 si de atunci a ramas la acelasi nivel. Deci, de aproape 6 ani de zile cuantumul maxim nu a fost niciodata indexat sau actualizat, desi rata infiatiei a avut un trend ascendent din 2017 si pana in prezent.
(...)
"Actualizarea anuala, din oficiu, a cuantumului maxim al indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului cu rata medie anuala a inflatiei. Rata medie anuala a inflatiei este indicatorul definitiv cunoscut in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica. in situatia in care rata medie anuala a inflatiei are valoare negativa se pastreaza ultima valoare a indemnizatiei lunare."
De asemenea, se propune si "Actualizarea cuantumurilor indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului la adoptarea legii cu rata medie anuala a inflatiel din anul 2022.
(...)
In practica puterea de cumparare s-a micsorat considerabil in ultimii 6 ani, si este necesara actualizarea plafonului cu inflatia ultimilor cinci ani si actualizarea anuala atat a cuantumului plafonului, cat si a indemnizatiei si stimulentului de insertie."
Cuantum indemnizatie crestere copil
Daca propunerea va deveni lege, textul OUG nr. 111/2010 va fi modificat in urmatorul fel:
La articolui 2, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cuantumul indemnizatiei lunare prevazute la alin.(1) este de 85% din media veniturilor nete realizate 1n ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului. incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie 2024, cuantumul indemnizatiei lunare prevazute la alin.(1) se indexeaza anual, din oficiu, cu rata medie anuala a inflatiei. Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 11.325 lei. Incepand cu luna ianuarie 2024, cuantumul maxim al indemnizatiei lunare se indexeaza anual, din oficiu, cu rata medie anuala a inflatiei. Rata medie anuala a inflatiei este indicatorul definitiv cunoscut in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica. in situatia in care rata medie anuala a inflatiei are valoare negativa se pastreaza ultima valoare a indemnizatiei lunare."
Termenul de 6 luni pentru reintoarcerea la birou - mult prea scurt
De asemenea, se propune si majorarea perioadei de timp in care persoanele indreptatite sa beneficieze de stimulentul de insertie sa poata opta pentru aceasta alegere si majorarea acestor indemnizatii:
"Majorarea perioadei pana la care persoanele indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului pot opta sa beneficieze de stimulentul de insertie, respectiv in situatia in care obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 1 an sau de 2 ani in cazul copilului cu dizabilitati.
Dublarea perioadei de eligibilitate, de la 6 la 12 luni, respectiv de la 1 an la 2 ani in cazul copilului cu dizabilitati, lasa parintilor optiuni fie de mai mult timp alaturi de bebelusi, fie de intoarcere la locul de munca acum si daca nu se incadrasera in intervalul prevazut initial. Acum se pot intoarce oricand in primul an.
De aceea consideram ca nu este optim intervalul ingust de 6 luni si este necesara marirea lui la primele 12 luni, asigurand astfel si un impact bugetar pozitiv si optiuni mai multe pentru familii.
Am primit aceste cerinte atat de la mame, care simteau o presiune mare de a se intoarce in primele 6 luni fara ca ele sau bebelusul sa fie pregatiti si fara sa aiba optiuni de ingrijire, cat si de Ia angajatori. Angajatorii au obligatia legala de a reprimi parintii la munca, dar aveau nevoie de predictibilitate mai mare, ca sa realoce sarcini si echipe, mai ales in situatia unor angajari temporare care sa suplineasca acel rol."
Daca legea se va modifica, OUG nr. 111/2010, ar putea avea urmatorul text:
"La articolul 7 alineatul (1), literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) in cuantum de 1.707 lei, daca persoanele indreptatite obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 1 an, respectiv 2 ani in cazul copilului cu dizabilitati.
Cuantumul de 1.707 lei se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati;
b) in cuantum de 739,7 lei daca persoanele indreptatite obtin venituri dupa Implinirea de catre copil a varstei de 1 an, respectiv 2 ani in cazul copilului cu dizabilitati."
La articolul 7, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) incepand cu luna ianuarie 2024, cuantumurile stimulentului de insertie prevazute la alin.(7) lit.a) si b) se indexeaza anual, din ofciu, cu rata medie anuala a inflatiei. Rata medie anuala a inflatiei este indicatorul definitiv cunoscut in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica. in situatia in care rata medie anuala a inflatiei are valoare negativa se pastreaza ultima valoare a stimulentului de insertie. Suplimentar, cuantumul stimulentului de insertie se poate majora prin hotara.re a Guvemului."
De asemenea, proiectul de lege are in vedere si:
..."in cazul in care ambii parinti indeplinesc conditiile pentru a solicita concediul de crestere a copilului, cel putin 2 luni din perioada totala a acestui concediu trebuie alocata parintelui care nu a solicitat acest drept. In cazul in care parintele care nu a solicitat initial concediul refuza dreptul la concediul care ii revine, perioada respectiva nu poate fi transmisa parintelui care a solicitat initial concediul.
Astfel, ambii parinti pot opta pentru a intra in concediul pentru cresterea copilului, insa doar pe rand, nu si simultan, aceasta optiune nefiind reglementata de lege data.
in acest sens, propunem completarea art.11 alin.(1) lit.a) cu precizarea expresa a faptului ca aceasta perioada, de cel putin 2 luni ce poate fi efectuata de persoana care nu a solicitat initial concediul, sa se poata suprapune cu perioada alocata persoanei care a solicitat initial concediul.
Propunerea este justificata de faptul ca ambii parinti au responsabilitati comune in ceea ce priveste cresterea si dezvoltarea copiluiui si ca principala lor preocupare ar trebui sa fie interesul superior al copilului."
...mai multe modificari si explicatiile acestora le poti citi
AICI.
Atentie! Propunerea de lege NU este inca vigoare, are nevoie de votul favorabil al Senatului pentru a merge mai departe.