Va reamintim ca formularul 112 este declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate contine toate informatiile necesare privind obligatiile fiscale ale contribuabililor, cat si informatii necesare stabilirii prestatiilor sociale potrivit legislatiei specifice, acordate de Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP), Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS).
"Avem rugamintea sa ne ajutati cu o clarificare privind elementele care trebuie raportate in sectiunile declaratiei 112 citate mai jos, asa cum au fost acestea revizuite in cel mai recent model aprobat: 14a, A-sal1 - Salariul de baza lunar brut prevazut in contractul individual de munca-raportul de serviciu-actul de detasare sau intr-un statut special prevazut de lege, dupa caz 14b, A-sal2 - Venitul brut asimilat salariului realizat in baza raportului juridic, altul decat contractul individual de munca-raportul de serviciu-actul de detasare sau intr-un statut special prevazut de lege, dupa caz.
Noi in prima categorie, A-sal1, intelegem ca ar trebui sa prindem doar salariul de incadrare, fara alte sporuri prevazute in CIM, iar in a doua categorie, A-sal2, intelegem ca vom cuprinde beneficiile acordate angajatilor in baza altor documente, politici si regulamente interne, CCM-ului (ex. prima sarbatori Paste/Craciun, prima vacanta, prima performanta, sporuri si inclusiv cele incluse in CIM). Ne puteti ajuta cu opinia dumneavoastra privind interpretarea corecta?"
Raspunsul specialistilor:
In 14.a – sal 1 se inregistreaza salariul de baza brut lunar prevazut in contractul individual de munca fara alte sporuri.
14b, A-sal2 nu se inregistreaza veniturile acordate salariatilor. Atentie la faptul ca textul mentioneaza ca aici se inregistreaza - Venitul brut asimilat salariului realizat in baza raportului juridic, altul decat contractul individual de munca-raportul de serviciu-actul de detasare sau intr-un statut special prevazut de lege.
Asadar, nu este vorba de sporurile sau de alte venituri acordate salariatilor intrucat acestia beneficiaza de aceste venituri in baza contractului individual de munca si nu in baza altui raport juridic decat contractul individual de munca.
La 14b, A-sal2 se inregistreaza spre exemplu remuneratia administratorului, remuneratia directorilor acordate in baza unui contract de mandat/administrare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<