In contextul introducerii contributiei personale a pacientilor care opteaza pentru servicii medicale in regim de spitalizare acordate in unitatile sanitare private aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari, pentru a asigura accesul prioritar al pacientilor la servicii de spitalizare in sistemul public, a fost propusa plafonarea cresterii potentiale a numarului de paturi contractate de casele de asigurari cu spitalele private.
Astfel, numarul de paturi contractate in spitale private pana la 31 decembrie 2022 nu poate creste cu mai mult de 10% fata de numarul de paturi deja contractate in privat, pana la data de 31 decembrie 2020. O analiza realizata la nivel teritorial si national arata ca procentul anual de crestere a numarului de paturi contractate in spitale private a fost de aproximativ 5%, rezultand astfel o medie de 10% pentru o perioada de doi ani. Numarul de paturi contractate in spitalele private reprezinta aproximativ 5% din total, iar in urma aplicarii acestei plafonari, la data de 31 decembrie 2022, nu poate depasi 5,5% din totalul paturilor contractate la nivel national. Procentul de 10% nu reprezinta o tinta, ci o limitare a unei potentiale cresteri a numarului de paturi in spitalele private, care are rolul de a asigura accesul prioritar al pacientilor la servicii de spitalizare fara plata contributiei personale.
In absenta acestei limitari nu se asigura o predictibilitate a numarului de paturi contractate in public si privat, ceea ce ar putea conduce la distorsiuni importante in furnizarea si accesul la servicii medicale.
De asemenea, reglementarea contributiei personale va contribui la crearea unui mediu competitiv in sistemul privat, corect si transparent.
Contributia personala este o reglementare introdusa in Legea 95/2006 in anul 2018. De atunci, termenul de aplicare a fost prorogat in mai multe randuri, pana la data de 1 iulie 2021.
„Implementarea treptata a contributiei personale suportate de asigurati, in conditiile acordarii serviciilor medicale in cadrul unor furnizori privati aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, este solutia cea mai buna prin care ne asiguram ca pacientii nu vor fi afectati, ci va aduce beneficii celor care opteaza pentru accesarea serviciilor acordate in spitalele private, oferindu-le predictibilitate asupra costurilor. Practic, scoatem la suprafata costurile suportate de pacienti in spitalele private aflate in contract cu casele de asigurari de sanatate si le oferim posibilitatea sa aleaga unde vor sa fie tratati, cunoscand care va fi valoarea contributiei personale pe care ar trebui sa o suporte pentru a beneficia de internare intr-un spital privat. Dupa ce vom analiza efectele contributiei personale pentru serviciile in regim de spitalizare si vom corecta eventualele disfunctionalitati de aplicare, anul viitor vom putea extinde implementarea contributiei personale si pentru unele servicii medicale acordate in regim ambulatoriu pentru specialitati clinice si paraclinice, asa cum prevede Legea 95/2006”, a declarat Adrian Gheorghe, presedintele CNAS.
Contributia personala reprezinta diferenta dintre tariful decontat de casa de asigurari de sanatate si tariful practicat de spitalul privat. La cerere, pacientul va primi la un cost estimativ al serviciilor de spitalizare. Oferta va fi valabila un numar de zile, astfel incat pacientul sa poata solicita si obtine si alte oferte de la alte spitale, pentru a putea sa opteze pentru cea care il avantajeaza.
Sursa: CNAS
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<