Ordinul nr. 369 din 13 mai 2021 al ministrului transporturilor si infrastructurii pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind activitatea de control al respectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto si al utilizarii aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 530 din 21 mai 2021.
Regasiti mai jos cele mai importante modificari in acest sens.
Articolul I – Normele metodologice privind activitatea de control al respectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto si al utilizarii aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 721 din 25 octombrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
(...)
6. Dupa articolul 14 se introductrei noi articole, articolele 14^1-14^3, cu urmatorul cuprins:
(...)
Articolul 14^2 – In vederea aplicarii prevederilor art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, pentru asigurarea unei protectii corespunzatoare in ceea ce priveste perioadele de conducere permise, pauzele si perioadele de repaus obligatorii, conducatorii auto ai vehiculelor utilizate pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, traseul liniei nedepasind 50 km, respecta prevederile Hotararii Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, cu modificarile ulterioare.
Articolul 14^3 – (1) In vederea aplicarii prevederilor art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, intreprinderile/ operatorii de transport rutier organizeaza activitatea conducatorilor auto in asa fel incat acestia sa poata in fiecare perioada de trei sau patru saptamani consecutive, dupa caz, sa se intoarca la centrul operational al angajatorului unde se afla locul normal de stationare al conducatorului auto si unde incepe perioada de repaus saptamanal a conducatorului auto, in statul membru de stabilire al angajatorului, sau sa se intoarca la locul de resedinta al conducatorului auto, pentru a petrece cel putin o perioada de repaus saptamanal normala sau o perioada de repaus saptamanal de peste 45 de ore luata in compensatie pentru perioadele de repaus saptamanal reduse.
(2) Conducatorii auto au libertatea sa aleaga una din cele doua optiuni, intoarcerea la centrul operational al intreprinderii/ operatorului de transport rutier in statul membru de stabilire al acesteia/acestuia sau la locul de resedinta al conducatorului auto, oferite de angajator prin transmiterea unei invitatii in acest sens fie in format letric, fie in format electronic.
(3) Daca conducatorul auto nu opteaza pentru niciuna dintre optiunile prevazute la alin. (2), angajatorul poate alege in functie de ceea ce este considerat a fi mai convenabil.
(4) In cazul prevazut la alin. (3), angajatorul trebuie sa demonstreze ca i-a trimis conducatorului auto o invitatie conform alin. (2), dar acesta nu i-a raspuns.
(5) Organizarea conform alin. (1)-(4) trebuie sa fie intreprinsa in mod activ, fara o cerere speciala din partea conducatorului auto.
(6) Conducatorul auto ia decizia unde efectueaza repausul prevazut la alin. (1), iar angajatorul sau conducatorul auto nu trebuie sa pastreze dovezi privind locul in care a fost efectuat repausul.
(7) Intreprinderea/Operatorul de transport rutier documenteaza modul in care isi indeplineste obligatia prevazuta la art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 si pastreaza la sediu, pentru o perioada de cel putin un an, pentru a le prezenta autoritatilor de control, urmatoarele documente, dupa caz:
a) inregistrari tahograf;
b) bilete de calatorie, in cazul transportului cu avionul, trenul sau al curselor regulate de transport persoane;
c) documentul de transport, in cazul transportului in cont propriu efectuat de intreprinderea/operatorul de transport rutier;
d) dovada ca un conducator auto a calatorit la domiciliul sau cu un vehicul care nu intra in domeniul de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, pus la dispozitie de intreprinderea/operatorul de transport;
e) orice alta dovada a altor modalitati de calatorie;
f) invitatiile prevazute la alin. (3) si (4), care dovedesc ca intreprinderea/operatorul de transport rutier i-a oferit conducatorului auto o posibilitate reala de a se intoarce fie la locul de resedinta, fie la centrul operational al intreprinderii/ operatorului de transport, in cazul in care nu sunt prezentate documentele prevazute la lit. a)-e), prin care se face dovada intoarcerii conducatorilor auto la centrul operational al intreprinderii/operatorului de transport rutier din statul membru de stabilire sau la locul de resedinta al conducatorului auto.
(8) In cazul in care perioada de munca anterioara intoarcerii in unul din cele doua locuri prevazute la alin. (1) si (2) se incheie intr-un loc situat departe de locul de intoarcere ales, obligatia angajatorului de a organiza intoarcerea conducatorului auto implica responsabilitatea financiara de a acoperi cheltuielile de deplasare.
(9) In cazul in care conducatorul auto decide sa nu beneficieze de oferta angajatorului de a se intoarce la locul sau de resedinta sau la centrul operational al angajatorului si decide sa isi petreaca perioada de repaus intr-un alt loc, eventualele costuri de calatorie catre si dinspre aceasta destinatie trebuie sa fie acoperite de conducatorul auto.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stagiu pentru pensie. Indemnizatia de somajIntrebare: Revin cu o completare la intrebarea anterioara, perioada de somaj este considerata contributiva? Se ia in calcul la stabilirea celor 35 de ani de cotizare pentru pensie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CIM cu timp partial inegalIntrebare: Un SRL cu activitate bar si discoteca de noapte, doreste sa angajeze 2 persoane la paza, care vor avea program de lucru doar vineri-duminica inclusiv, in intervalele orare 20.00-06.00. Cum este cel mai bine de intocmit CIM din punct de vedere al orelor de munca si al repartizarii: inegal/schimburi/flexibil/individualizat ? Trebuie acordat si spor de noapte avand in vedere programul de lucru?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<