O societate doreste ca un angajat sa presteze inca o functie in cadrul aceleiasi firme. Se incheie un alt contract de munca sau se face aceasta modificare prin act aditional? Care este procedura corecta?
Raspunsul specialistului:
Fisele de post ale celor doua functii sunt diferite de aceea apreciem ca se vor incheia contracte de munca pentru fiecare functie. Cum orice salariat are dreptul de a munci la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea (art. 35 alin. (1) din Codul muncii), se va stabili care este functia de baza si se va incheia inca un contract de munca.
Un salariat poate avea 2 contracte individuale de munca cu functii diferite la acelasi angajator.
Asadar, cumulul celor doua functii poate fi realizat prin incheierea a doua contracte de munca, ambele cu timp partial sau unul cu norma intreaga si unul cu timp partial daca nu sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul acestora.
Salariatul care cumuleaza doua functii la acelasi angajator pe langa un contract cu norma intreaga mai poate incheia un contract cu timp partial de maximum 3 ore pe zi.
Conform art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
Astfel, daca salariatul ar cumula la un contract cu norma intreaga un contract cu 4 ore, dupa o zi de activitate a doua zi ar avea repaus nu ar putea lucra fiind incalcate dispozitiile art. 115 alin. (2).
Conform art. 103 din Codul muncii, salariatul cu fractiune de norma este salariatul al carui numar de ore normale de lucru, calculate saptamanal sau ca medie lunara, este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu norma intreaga comparabil.
Conform art. 105 alin. (1) din Codul muncii, contractul individual de munca cu timp partial cuprinde, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3), urmatoarele:
a) durata muncii si repartizarea programului de lucru;
b) conditiile in care se poate modifica programul de lucru;
c) interdictia de a efectua ore suplimentare, cu exceptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.
Astfel, in cazul salariatilor cu timp partial, in contractul individual de munca se va mentiona repartizarea programului de lucru, de exemplu, dupa cum urmeaza:
Intervalul orar in care salariatul presteaza activitate este obligatoriu sa fie mentionat in contractul individual de munca. In caz contrar, angajatorul poate fi sanctionat pentru
munca la negru.
In Revisal se va mentiona la repartizare timp de munca – cu timp partial ore zi iar la norma cu timp partial.
Astfel, durata muncii si repartizarea programului de lucru sunt elemente obligatorii sa fie mentionate in contractul individual de munca. Prin urmare, in contractul individual de munca se va stabili un numar de ore si un interval orar in care va fi prestata activitatea. Ulterior, daca numarul de ore si/sau intervalul orar se modifica se va incheia act aditional la contractul individual de munca. Insa, actul aditional se incheie si se inregistreaza in Revisal cu cel putin o zi anterior datei la care modificarea produce efecte (art. 17 alin. (5) si art. 4 alin. (2) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor.
Insa cumulul de functii la acelasi angajator este permis numai pentru functii diferite, de unde si expresia CUMUL DE FUNCTII. In cazul in care salariatul lucreaza in aceeasi functie peste timpul normal de munca, timpul astfel lucrat este considerat munca suplimentara pentru care va primi spor.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<