Masuri pentru a reduce la minimum expunerea la COVID-19 la locul de munca

Ioana Pavel
Ioana Pavel
02 Aprilie 2021
02 Aprilie 2021
Ioana Pavel
Ioana Pavel
masuri ssm covidreduceti expunereamasuri ssm pandemie locul de muncassm locul de munca
Masuri pentru a reduce la minimum expunerea la COVID-19 la locul de munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Implementarea unor practici de lucru sigure pentru limitarea expunerii la COVID-19 la locul de munca necesita in primul rand evaluarea riscurilor si, ulterior, realizarea unei ierarhii a masurilor de control. Acest lucru presupune instituirea unor masuri de control prin care sa fie eliminate riscurile in primul rand, iar daca acest lucru nu este posibil, sa fie redusa la minimum expunerea lucratorilor. Primul pas sunt masurile colective; dupa caz, acestea pot fi suplimentate cu masuri individuale, cum ar fi purtarea echipamentului de protectie individual (EIP). Mai jos sunt enumerate cateva exemple de masuri de control, insa nu toate se pot aplica in toate punctele de lucru sau in orice profesie, datorita naturii acestora.
 
 
Desfasurati numai activitati esentiale pentru moment; poate aveti posibilitatea sa amanati unele activitati pana cand riscurile vor fi mai mici. Daca este posibil, prestati servicii la distanta (prin telefon sau videoconferinta), nu in persoana. Asigurati-va ca la locul de munca sunt prezenti numai lucratorii indispensabili si reduceti la minimum prezenta tertilor.
 
Reduceti cat mai mult posibil contactul fizic dintre lucratori (de exemplu, in timpul sedintelor sau al pauzelor). Izolati lucratorii care isi pot indeplini sarcinile in mod individual fara a fi in pericol si care nu au nevoie de echipament specializat sau de utilaje care nu pot fi mutate. De exemplu, ori de cate ori este posibil, creati posibilitatea ca acestia sa lucreze singuri intr-un birou liber, intr-o sala destinata personalului, la cantina sau intr-o sala de conferinte. Daca este posibil, rugati lucratorii vulnerabili sa lucreze de acasa (este vorba de persoanele in varsta si de cele cu afectiuni cronice – cum ar fi hipertensiune, probleme pulmonare sau cardiace, diabet – sau care urmeaza un tratament impotriva cancerului sau cu alte imunosupresoare), precum si lucratoarele gravide. Este posibil sa trebuiasca sa lucreze de acasa si lucratorii ai caror membri de familie apropiati sunt expusi unui risc ridicat.
 
Eliminati si, daca nu este posibil, limitati interactiunea fizica cu clientii si intre acestia. De exemplu, prin comenzi online sau la telefon, prin livrare fara contact direct sau prin intrare controlata (evitand in acelasi timp crearea de aglomeratie afara) si prin distantare fizica atat in unitate, cat si in afara acesteia.
 
In cazul livrarii de bunuri, optati pentru colectarea sau livrarea in afara unitatii. Oferiti soferilor recomandari privind buna igiena in taxi si puneti-le la dispozitie gel dezinfectant si servetele sanitare adecvate. Lucratorii in domeniul livrarilor trebuie sa aiba acces la facilitati precum toalete, cantine, vestiare si dusuri, insa cu precautiile corespunzatoare (cu utilizarea serviciilor pe rand si cu asigurarea curatarii regulate).
 
 
 
Plasati o bariera impermeabila intre lucratori, mai ales daca nu se poate pastra o distanta de doi metri intre ei. Barierele pot fi facute special sau improvizate cu ajutorul foliilor din material plastic, al peretilor separatori, al fisetelor mobile sau al dulapurilor de depozitare. Trebuie evitate obiectele care nu sunt solide sau care au spatii, cum ar fi ghivecele cu flori sau carucioarele, sau care creeaza un nou risc, cum ar fi cel de impiedicare sau de cadere a unor obiecte. In cazul in care nu se poate utiliza o bariera, trebuie creat un spatiu suplimentar intre lucratori, de exemplu asigurand amplasarea a cel putin doua birouri goale de o parte si de alta.
 
Daca nu se poate evita contactul apropiat, aveti grija ca acesta sa dureze mai putin de 15 minute. Reduceti contactul dintre diferitele departamente ale firmei la inceputul si la sfarsitul turelor. Organizati pauzele de pranz astfel incat sa reduceti numarul de persoane care impart cantina, camera destinata personalului sau bucataria. Asigurati-va ca baile si vestiarele sunt folosite numai de cate un lucrator, pe rand. Puneti un semn pe usa principala care sa indice daca o toaleta este ocupata, pentru a va asigura ca intra numai cate o persoana. Organizati ture pentru indeplinirea sarcinilor de curatenie si de dezinfectie.
 
Puneti la dispozitie sapun si apa sau dezinfectant pentru maini in locuri aflate la indemana si sfatuiti lucratorii sa se spele des pe maini. Curatati frecvent incintele de lucru, in special tejghelele, manerele usilor, uneltele si alte suprafete pe care oamenii le ating des si, daca este posibil, asigurati o buna ventilare.
 
Daca este posibil, asigurati o buna ventilare, deschizand ferestrele si usile pentru a permite patrunderea aerului proaspat din exterior.
In functie de prevederile in vigoare in zona dumneavoastra, puteti avea in vedere utilizarea de masti chirurgicale sau „igienice” la locul de munca, precum si in toate spatiile inchise frecventate de mai multe persoane, cum ar fi autoturismele, furgoanele si mijloacele de transport in comun. Aceste masti sunt concepute ca o masura de igiena, prevenind raspandirea coronavirusului prin picaturile expulzate in aer prin tuse sau stranut, care cad pe suprafete atinse de alte persoane, precum si prin aerosolii expirati care raman suspendati in aer si pot fi inhalati de alte persoane.
 
Daca ati identificat un risc de infectie desi ati aplicat toate masurile de siguranta posibile, asigurati furnizarea tuturor echipamentelor individuale de protectie necesare. Este important sa instruiti lucratorii cu privire la utilizarea corecta a echipamentului individual de protectie, asigurandu-va ca acestia respecta regulile si ghidurile disponibile privind utilizarea mastilor si a manusilor.
 
Puneti afise la intrarea in punctul de lucru si in alte locuri vizibile prin care incurajati lucratorii sa stea acasa daca sunt bolnavi si in care evidentiati regulile de comportament in caz de tuse, stranut si privind igiena mainilor.
 
Facilitati deplasarea lucratorilor cu un mijloc de transport individual in loc de unul in comun, de exemplu punand la dispozitie locuri de parcare sau un loc in care bicicletele sa poata fi lasate in siguranta, precum si incurajand lucratorii sa vina la munca pe jos daca este posibil.
 
Instituiti politici privind concediul flexibil si munca de la distanta pentru a limita prezenta la locul de munca, dupa caz.
 
Evitati suprasolicitarea personalului de curatenie luand masuri corespunzatoare, de exemplu alocand personal suplimentar pentru aceste sarcini si solicitand lucratorilor sa lase curat spatiul de lucru propriu. Puneti la dispozitia lucratorilor servetele si cosuri de gunoi captusite cu saci de plastic, astfel incat sa poata fi golite fara a atinge continutul.
 
Consultati COVID-19: orientari pentru locul de munca pentru mai multe informatii legate de pregatirea spatiului de lucru in contextul COVID-19, de exemplu privind cum trebuie sa procedati daca o persoana infectata a venit la munca, precum si pentru recomandari privind deplasarile si sedintele. Sunt disponibile informatii pentru „lucratorii la frontiera si lucratorii detasati” (persoane care lucreaza intr-o tara si se intorc regulat in tara de resedinta).
 
Sursa: Oshwiki.eu
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]