Ministerului de Finante i-a fost recent solicitata publicarea unei note prin care sa fie aduse mai multe clarificari in ce priveste plata diurnei in contextul in care pentru o anumita categorie de salariati, in urma unor controale recente, diurna a fost reincadrata ca venit de natura salariala.
In concret, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) arata printr-un comunicat oficial ca inspectiile din ultimele luni la firme de transport rutier, in urma carora diurna a fost reincadrata ca venit de natura salariala, "produc o ingrijorare maxima in randul firmelor de transport rutier din Romania, mai ales in lipsa unor informatii publice transparente clare, care sa constituie o referinta neinterpretabila, atat pentru agentii de control, dar si pentru firmele controlate".
"Operatorii de transport rutier se confrunta cu probleme operationale pe termen scurt, cum ar fi timpii lungi de asteptare la frontiere, conformarea la noile prevederi COVID-19 din fiecare tara, dar si lipsa lichiditatilor si a veniturilor. 60% dintre firmele de transport rutier de marfuri din Romania prezentau risc de insolventa inainte de criza COVID-19, iar multe dintre ele au intampinat dificultati in a accesa instrumentele de finantare puse la dispozitie de stat. Acest lucru a fost accentuat si de faptul ca firmele care si-au suspendat finantarile potrivit OUG 37/2020 au fost raportate incepand cu 1 iunie 2020 in Centrala Riscului de Credit", se arata in comunicatul amintit.
De asemenea, in acelasi comunicat se mentioneaza ca industria de transport rutier de marfuri din Romania este platita sub media europeana, cu sub 1 euro pe km, in timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km. “Costurile generate de criza COVID-19 si Pachetul Mobilitate 1 cresc, iar marja industriei se ingusteaza. In 2018, marja de profit a companiilor de profil a fost de 3,6%. UNTRR a cerut Comisiei Europene sa investigheze si analizeze diferentele semnificative intre tarifele pentru aceleasi servicii in acelasi loc, la acelasi standard de calitate si profesionalism", se arata in comunicat.
UNTRR subliniaza ca industria de transport rutier de marfuri nu a inclus in costurile de operare taxarea diurnei, astfel ca nu se afla in situatia in care sa fi incasat sume de bani pentru aceasta:
"Reincadrarea «diurnei» ca venit salarial si taxarea retroactiva inchide firmele de transport rutier. Avem solicitarea de a verifica daca exista vreun caz in care firmele sanctionate au platit si au continuat activitatea, si procentual cate firme in aceasta situatie s-au inchis si cate au continuat - fara cele care au beneficiat de amnistie fiscala”.
UNTRR solicita Ministerului Finantelor Publice elaborarea si publicarea unei note de orientare sau de bune practici prin care sa fie clarificate acele situatii in care diurna platita de firmele de transport rutier international conducatorilor auto nu face subiectul reincadrarii ca venituri de tip salarial, si, de asemenea, situatiile in care poate face acest subiect - cazuri intalnite la firme de plasare de forta de munca, cu un numar de soferi de zeci sau sute de ori mai mare decat numarul de autovehicule licentiate si operate, ceea ce nu reprezinta profilul firmelor de transport rutier international de marfuri.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Deducerea personala suplimentara. Persoana cu varsta intre 18 si 26 de aniIntrebare: Se acorda deducerea suplimentara pentru un copil major (18-26 ani) aflat in intretinerea unui salariat? Daca da, care este baza legala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
300 lei neimpozabili la un salariu minim de incadrare. ConditiiIntrebare: De la 01.01.2025, in domeniul de activitate IT se tine cont de 300 lei neimpozabili la un salariu de incadrare de 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<