“In cadrul institutiei s-a supus vizei de control financiar preventiv doar Decizia de angajare nu si contractul individual de munca. S-a procedat corect? Cum se interpreteaza prevederile din OMF 923/2014 - ANEXA nr. 1.1:CADRUL GENERAL al operatiunilor supuse controlului financiar preventiv , litera B) Angajamente legale din care rezulta, direct sau indirect, obligatii de plata, de la pct 17 - Operatiuni supuse controlului financiar preventiv - Act administrativ (ordin, act intern de decizie)/contract individual de munca privind angajarea sau promovarea/avansarea personalului, exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere, acordarea altor drepturi salariale? Se supun vizei de CFP ambele documente (decizie si contract indiviaual de munca) sau doar un document decizia sau contractul individual de munca?”
Raspunsul specialistului:
Legislatia nationala in domeniul muncii nu prevede in mod expres obligativitatea avizarii contractelor individuale de munca de catre anumite persoane din cadrul unei unitati. Acest aspect este, de regula, reglementat, la nivelul fiecarui angajator prin intermediul regulamentului intern al unitatii si prin fisele de post ale salariatilor.
Totusi, tinand cont de atributiile specifice prevazute de lege pentru functia de controlor financiar preventiv, angajatorul poate decide avizarea de catre aceasta persoana a contractelor individuale de munca incheiate la nivelul entitatii.
Potrivit prevederilor art. 6 din OG 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
a) angajamente legale si credite bugetare sau credite de angajament, dupa caz;
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
d) ordonantarea cheltuielilor;
e) efectuarea de incasari in numerar;
f) constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii titlurilor de incasare;
g) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor de incasare;
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentand contributia viitoare a Romaniei la acest organism;
i) recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;
j) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
l) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice
In functie de specificul entitatii publice, conducatorul acesteia poate decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decat cele prevazute mai sus.
Asadar, controlul financiar preventiv este o operatiune reglementata in mod expres prin OG 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si OMFP 923/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Efectuarea activitatii de CFP asupra proiectelor de operatiune sus-mentionate este obligatorie la toate entitatile publice, iar in sensul art. 2 lit.m) din ordonanta sus-mentionata prin entitate publica se intelege orice autoritate publica, institutie publica, companie/societate nationala, regie autonoma, societate comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu personalitate juridica, care utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public.
Asadar, controlul financiar preventiv propriu se exercita la toate entitatile publice si priveste toate operatiunile cu impact financiar asupra fondurilor publice si a patrimoniului public.
Prin angajament legal se intelege actul juridic prin care se creeaza, in cazul actelor administrative sau contractelor ori se constata, in cazul legilor, hotararilor de Guvern, acordurilor, hotararilor judecatoresti, obligatia de plata pe seama fondurilor publice (art.2 alin.(1) pct.3 din Legea nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare), iar sintagma fonduri publice, in intelesul art.2 alin.(1) pct.27 din Legea finantelor publice nr.500/2002 cuprinde toate sumele alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) din lege, in principal fiind mentionat si bugetul de stat.
In considerarea acestor aspecte, apreciem ca la nivelul entitatii publice, viza de control financiar preventiv este obligatoriu sa insoteasca toate operatiunile efectuate pe seama fondurilor publice mentionate la art. 6 din ordonanta precitata, legiuitorul lasand insa la latitudinea conducatorului entitatii publice posibilitatea de a decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decat cele expres mentionate de lege, deci inclusiv asupra CIM.
Pe cale de consecinta, apreciem ca exercitarea vizei de CFP asupra operatiunilor prevazute la art. 6 din OG 119/1999 este obligatorie, iar in masura in care drepturile salariale sunt acordate din fonduri publice in intelesul acestui act nromativ, CIM are intelesul de angajament legal, urmand ca avizarea acestuia de catre controlorul financiar preventiv sa devina obligatorie.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediere pentru inaptitudine medicalaIntrebare: Daca un angajat nu este considerat apt dpdv medical de catre medicul de medicina muncii in urma controlului periodic, care sunt pasii de urmat? in baza carui art. din Codul muncii ii putem desface CIM-ul? Suntem obligati sa-i oferim alte posturi pentru care ar putea fi apt dpdv medical?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediere individuala. Numar salariatiIntrebare: Cate concedieri individuale succesive se pot efectua intr-o societate pe parcusul unui an calendaristic? De exemplu : luna septembrie: salariati 110- concediati individual 4; luna octombrie salariati 101 cati salariati se pot concedia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<