Viza CFP pe contractul individual de munca. Cand este obligatorie?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
11 Martie 2021
11 Martie 2021
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
viza CFPviza control financiar preventivcontrol intern managerial
Viza CFP pe contractul individual de munca. Cand este obligatorie?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
“In cadrul institutiei s-a supus vizei de control financiar preventiv doar Decizia de angajare nu si contractul individual de munca. S-a procedat corect? Cum se interpreteaza prevederile din OMF 923/2014 - ANEXA nr. 1.1:CADRUL GENERAL al operatiunilor supuse controlului financiar preventiv , litera B) Angajamente legale din care rezulta, direct sau indirect, obligatii de plata, de la pct 17 - Operatiuni supuse controlului financiar preventiv - Act administrativ (ordin, act intern de decizie)/contract individual de munca privind angajarea sau promovarea/avansarea personalului, exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere, acordarea altor drepturi salariale? Se supun vizei de CFP ambele documente (decizie si contract indiviaual de munca) sau doar un document decizia sau contractul individual de munca?”
 
Raspunsul specialistului:
 
Legislatia nationala in domeniul muncii nu prevede in mod expres obligativitatea avizarii contractelor individuale de munca de catre anumite persoane din cadrul unei unitati. Acest aspect este, de regula, reglementat, la nivelul fiecarui angajator prin intermediul regulamentului intern al unitatii si prin fisele de post ale salariatilor.
 
Totusi, tinand cont de atributiile specifice prevazute de lege pentru functia de controlor financiar preventiv, angajatorul poate decide avizarea de catre aceasta persoana a contractelor individuale de munca incheiate la nivelul entitatii.  
 
Potrivit prevederilor art. 6 din OG 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
 
a) angajamente legale si credite bugetare sau credite de angajament, dupa caz;
 
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
 
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
 
d) ordonantarea cheltuielilor;
 
e) efectuarea de incasari in numerar;
 
f) constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii titlurilor de incasare;
 
g) reducerea, esalonarea sau anularea titlurilor de incasare;
 
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentand contributia viitoare a Romaniei la acest organism;
 
i) recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;
 
j) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
l) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice
 
In functie de specificul entitatii publice, conducatorul acesteia poate decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decat cele prevazute mai sus.
 
Asadar, controlul financiar preventiv este o operatiune reglementata in mod expres prin OG 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si OMFP 923/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Efectuarea activitatii de CFP asupra proiectelor de operatiune sus-mentionate este obligatorie la toate entitatile publice, iar in sensul art. 2 lit.m) din ordonanta sus-mentionata prin entitate publica se intelege orice autoritate publica, institutie publica, companie/societate nationala, regie autonoma, societate comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu personalitate juridica, care utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public.
Asadar, controlul financiar preventiv propriu se exercita la toate entitatile publice si priveste toate operatiunile cu impact financiar asupra fondurilor publice si a patrimoniului public.
Prin angajament legal se intelege actul juridic prin care se creeaza, in cazul actelor administrative sau contractelor ori se constata, in cazul legilor, hotararilor de Guvern, acordurilor, hotararilor judecatoresti, obligatia de plata pe seama fondurilor publice (art.2 alin.(1) pct.3 din Legea nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare), iar sintagma fonduri publice, in intelesul art.2 alin.(1) pct.27 din Legea finantelor publice nr.500/2002 cuprinde toate sumele alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) din lege, in principal fiind mentionat si bugetul de stat.
 
In considerarea acestor aspecte, apreciem ca la nivelul entitatii publice, viza de control financiar preventiv este obligatoriu sa insoteasca toate operatiunile efectuate pe seama fondurilor publice mentionate la art. 6 din ordonanta precitata, legiuitorul lasand insa la latitudinea conducatorului entitatii publice posibilitatea de a decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decat cele expres mentionate de lege, deci inclusiv asupra CIM.
 
Pe cale de consecinta, apreciem ca exercitarea vizei de CFP asupra operatiunilor prevazute la art. 6 din OG 119/1999 este obligatorie, iar in masura in care drepturile salariale sunt acordate din fonduri publice in intelesul acestui act nromativ, CIM are intelesul de angajament legal, urmand ca avizarea acestuia de catre controlorul financiar preventiv sa devina obligatorie.

 
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
 
 
NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]