Dorim sa angajam niste lucratori intr-un depozit. Se poate face o proba de lucru inaintea angajarii? Ce documente trebuie intocmite pentru a fi in legalitate? Pe cate ore se poate face?
Solutia specialistului:
Organizarea unei probe de lucru poate fi parte a recrutarii personalului prin organizarea unui proces de selectie care ar consta in depunere, de catre candidatii la ocuparea unui loc de munca a unui dosar cu documente: cerere de angajare, cartea de identitate, acte de studii/de calificare, adeverinte/recomandari de la alti angajatori pentru experienta anterioara in munca, alte documente, urmata de realizarea unei examinari sub forma unei probe practice.
Acesta proba practica consta in testarea modului in care candidatii duc la indeplinire operatiunile specifice unui lucrator in depozit si, fiind vorba despre un examen, apreciem ca poate dura atâta timp cât este necesara executarea demonstrativa de catre fiecare candidat a fiecarei operatiuni de lucru in depozit, in fata persoanei/persoanelor care fac parte din comisia de recrutare/examinare. Cu titlu general, un examen poate dura 1-2 ore, depinde de ce operatiuni trebuie realizate de candidatul la ocuparea locului de munca.
La finalul examinarii prin proba practica ar trebui sa se intocmeasca un proces verbal in care sa se consemneze modul de desfasurare a probei practice, eventual notele/calificativele acordate fiecaruil canditat si desemnarea canditatului/candidatilor câstigatori. In urma acestui examen sub forma de proba practica, vor fi selectati si apoi angajati viitorii lucratori.
Pentru aceasta este nevoie sa publicati un anunt de recrutare a fortei de munca in care precizati: denumirea posturilor, calificarea necesara (daca este cazul), tipul de contract de munca (perioada determinata/nedeterminata, norma intreaga/partiala), data pana la care se depun dosarele si unde se depun acestea, faptul ca se organizeaza o proba practica, data, ora si locatia unde se organizeaza proba.
Precizam ca acest mod de recrutare este folosit indeosebi de unitatile bugetare, care sunt obligate sa selecteze personalul prin concurs sau examen, dar este utilizat si de angajatori din domeniul privat care doresc sa selecteze personalul inainte de a-l incadra in munca.
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, mai prevede o posibilitate de testare a capacitatilor profesionale, si anume
perioada de proba. Astfel la art. 31 alin. (1) din Codul muncii se prevede ca pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.
In acest caz, practic angajati persoana, iar in contractul individual de munca inscrieti durata perioadei de proba (exista o rubrica speciala in modelul contractului de munca) – maximum 90 de zile. In aceasta perioada, angajatorul poate evalua modul in care salariatul duce la indeplinire atributiile stabilite prin fisa postului, modul in care se adapteaza si se comporta la locul de munca.
La alin. (3) al art. 31 se prevede ca pe durata sau la sfarsitul perioadei de proba, contractul individual de munca poate inceta exclusiv printr-o notificare scrisa, fara preaviz, la initiativa oricareia dintre parti, fara a fi necesara motivarea acesteia.
Astfel, daca in perioada de proba angajatorul este nemultumit de modul in care angajatul isi desfasoara activitatea, poate inceta contractul de munca al acelei persoane doar printr-o notificare pe care i-o comunica, fara preaviz si fara a fi necesara motivarea notificarii. In mod similar, si angajatul, daca este nemultumit de conditiile de munca, poate notifica angajatorului incetarea contractului fara preaviz si fara motivarea notificarii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Revenire din CCC. Model cerere si decizie incetare suspendare CIMIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu pasii ce trebuie urmati la revenirea din CCC a unei colege. Conform calculelor, ar trebui sa revina la birou pe 19.07.2025 insa nu stiu care sunt pasii de urmat. Banuiesc ca trebuie sa faca o cerere de revenire, un control medical de med muncii si ar trebui sa existe si o decizie de reactivare a CIM. Ma puteti ajuta cu mai multe detalii, o cronologie si modele de cereri/ decizii pentru aceasta speta? Si orice alt necesar?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reges Online. Semnatura digitala necesara pentru semnarea documentelor de imputernicitiIntrebare: Am urmatoarea nelamurire in ceea ce priveste necesitatea semnaturii electronice a imputernicitului la depunerea cererii de acces in REGES pentru angajator. eu, persoana salariata in cadrul firmei sunt imputernicita prin procura notariala de catre reprezentul legal al firmei sa fac toate operatiunile necesare inregistrarii si operarii in REGES. Mi-am creat cont si am obtinut identificarea cu ROeID. Cand am accesat Registru angajator si am vrut sa ma inregistrez ca imputernicit, pentru a depune...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<