OUG 197/2020 privind unele masuri in domeniul asistentei medicale pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1108.
Prin derogare de la prevederile art. 383 alin. (1) si art. 385 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada instituirii starii de alerta, medicii rezidenti, indiferent de anul pregatirii in rezidentiat, si medicii care exercita profesia cu competente limitate asigura investigatii si tratament pentru pacientii suspecti si confirmati cu COVID-19, in baza Protocolului privind investigatiile si tratamentul diferentiat pe stadii ale bolii COVID-19, aprobat de Ministerul Sanatatii si Institutul National de Sanatate Publica, precum si in baza indicatiilor medicilor specialisti/primari in coordonarea carora isi desfasoara activitatea.
Articolul 2
Prin derogare de la prevederile art. 386 alin. (5) din Legea nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada starii de alerta, medicii prevazuti la art. 1 exercita dreptul de libera practica si pot elibera bilete de trimitere pentru specialitati clinice, bilete de trimitere pentru investigatii paraclinice si prescriptii medicale pentru medicamente cu sau fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, exclusiv pentru acordarea asistentei medicale pacientilor suspecti si confirmati cu COVID-19.
Articolul 3
Prezentul capitol reglementeaza unele masuri privind desfasurarea voluntariatului in sprijinul unitatilor sanitare si al serviciilor de urgenta prespitaliceasca, denumite in continuare unitati beneficiare, de catre studentii facultatilor de medicina generala din anii 4, 5 si 6, precum si de catre studentii din anii 3 si 4 ai facultatilor de asistenti medicali, denumiti in continuare studenti voluntari, pe durata starii de alerta declarate in conditiile legii si pentru o perioada de 30 de zile de la data incetarii starii de alerta.
Articolul 4
(1) Voluntariatul in sprijinul unitatilor beneficiare consta in desfasurarea activitatilor de ingrijiri generale de sanatate si a altor activitati de ingrijire, monitorizare si asistare a pacientilor, in coordonarea personalului medical din cadrul unitatilor beneficiare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moasa si a profesiei de asistent medical, precum si organizarea si functionarea Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 53/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, studentii voluntari exercita activitatile de ingrijiri generale de sanatate fara titlul profesional de asistent medical generalist.
Articolul 5
(1) In scopul identificarii studentilor prevazuti la art. 3, institutiile de invatamant superior care pregatesc personal in domeniul medicinei generale sau al profesiei de asistent medical realizeaza urmatoarele activitati:
a) aduc la cunostinta studentilor proprii posibilitatea de a desfasura voluntariat in sprijinul unitatilor beneficiare in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
b) centralizeaza lista cu datele de contact ale studentilor care doresc sa desfasoare voluntariat in sprijinul unitatilor beneficiare;
c) transmit listele cu datele de contact ale studentilor care doresc sa desfasoare voluntariat catre Centrul National de Coordonare si Conducere a Interventiei.
(2) Repartizarea studentilor care doresc sa desfasoare voluntariat se realizeaza prin ordin al Comandantului actiunii, emis pe baza analizei necesitatilor realizate la nivelul Centrului National de Coordonare si Conducere a Interventiei.
(3) Ordinul de repartizare se comunica unitatii beneficiare, inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean/Bucuresti-Ilfov pe raza caruia se afla unitatea beneficiara, precum si institutiei de invatamant superior la care este inmatriculat studentul.
Articolul 6
(1) Voluntariatul se desfasoara in baza contractului de voluntariat incheiat intre studentul voluntar si inspectoratul pentru situatii de urgenta judetean/Bucuresti-Ilfov pe raza caruia se afla unitatea beneficiara si a fisei de voluntariat emise de unitatea beneficiarului.
(2) In masura in care prezenta ordonanta de urgenta nu prevede altfel, activitatilor de voluntariat prevazute la art. 4 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activitatii de voluntariat in Romania, cu modificarile ulterioare.
Articolul 7
(1) Contractul de voluntariat prevazut la art. 6 alin. (1) cuprinde urmatoarele:
a) datele de identificare ale partilor contractante;
b) datele de identificare ale unitatii beneficiare, stabilita prin ordinul de repartizare emis de comandantul actiunii;
c) descrierea generica a activitatilor pe care urmeaza sa le presteze voluntarul in coordonarea personalului medical din cadrul unitatii beneficiare;
d) durata contractului, care nu poate fi mai mica de doua luni, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (2);
e) drepturile si obligatiile partilor;
f) conditiile de reziliere a contractului.
(2) Contractele de voluntariat incheiate potrivit prezentei ordonante de urgenta inceteaza de drept la 30 de zile de la data incetarii starii de alerta.
(3) Inspectoratul pentru situatii de urgenta judetean/ Bucuresti-Ilfov informeaza unitatea beneficiara cu privire la incheierea/incetarea contractului de voluntariat.
Articolul 8
(1) Fisa de voluntariat prevazuta la art. 6 alin. (1) cuprinde urmatoarele:
a) datele de identificare ale unitatii beneficiare, ale coordonatorului desemnat de unitatea beneficiara si ale studentului voluntar;
b) structura din cadrul unitatii sanitare beneficiare in care se desfasoara voluntariatul;
c) descrierea in detaliu a activitatilor de ingrijiri generale de sanatate si a altor activitati de ingrijire, monitorizare si asistare a pacientilor pe care studentul voluntar le va desfasura pe parcursul voluntariatului;
d) organizarea programului pentru desfasurarea activitatii studentului voluntar.
(2) Programul pentru desfasurarea activitatii studentului voluntar este stabilit in ture de 8 ore sau de 12 ore, cu un total de minimum 120 de ore pe luna.
(3) Unitatile beneficiare asigura instruirea de baza a studentilor voluntari, inclusiv in ceea ce priveste masurile de protectie individuala, si intocmesc fisele de protectie care contin instructiuni cu privire la desfasurarea activitatii studentilor voluntari, cu respectarea dispozitiilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare.
(4) Unitatea beneficiara asigura echipamentele de protectie individuala necesare desfasurarii activitatii studentilor voluntari.
Articolul 9
(1) Studentii voluntari care respecta programul prevazut la art. 8 alin. (2) primesc un premiu lunar de 2.500 lei.
(2) Modul de respectare a programului in vederea acordarii premiului lunar prevazut la alin. (1) se verifica de unitatile beneficiare si se comunica inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean/Bucuresti-Ilfov cu care studentul voluntar a incheiat contractul de voluntariat.
(3) Premiul lunar prevazut la alin. (1) se acorda indiferent de numarul orelor de activitate de voluntariat desfasurate, daca pentru studentul voluntar se instituie masura izolarii sau carantinei, in conditiile legii.
(4) Pentru studentii voluntari care sunt repartizati la unitati beneficiare din alte localitati decat cele in care se afla institutiile de invatamant la care sunt inmatriculati sau cele in care au domiciliul sau resedinta, la cererea acestora, se asigura:
a) cazarea si masa, de catre unitatea beneficiara sau de catre autoritatea administratiei publice de la nivel local sau judetean pe raza careia functioneaza unitatea beneficiara;
b) un premiu lunar suplimentar in cuantum de 20 de lei pe zi, de catre inspectoratul pentru situatii de urgenta judetean/ Bucuresti-Ilfov care a incheiat contractul de voluntariat cu studentul voluntar;
c) transport, la inceputul si la terminarea perioadei de voluntariat, cu mijloacele specifice din dotarea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si structurilor subordonate acestuia.
Articolul 10
(1) Premiile lunare prevazute la art. 9 alin. (1) si alin. (4) lit. b) se suporta din bugetul aprobat potrivit legii Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, in limita creditelor de angajament si a creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie, la capitolul 61.01 „Ordine publica si siguranta nationala“, titlul 20 „Bunuri si servicii“, articolul 20.30.30 „Alte cheltuieli cu bunuri si servicii“.
(2) Premiile lunare prevazute la art. 9 alin. (1) si alin. (4) lit. b) sunt venituri neimpozabile pentru care nu se datoreaza contributiile sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 11
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarare a Guvernului, pot fi alocate sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, pentru plata premiilor lunare prevazute la art. 9 alin. (1) si alin. (4) lit. b).
Articolul 12
Perioada in care studentii desfasoara activitatile de voluntariat prevazute la art. 4 se considera stagiu de practica in unitatile sanitare.
Articolul 13
(1) Personalul medico-sanitar cu drept de libera practica din sistemul de aparare participa direct in campaniile de vaccinare, stabilite la nivel national, conform normelor legale in vigoare.
(2) Din echipele de vaccinare, in sprijinul personalului prevazut la alin. (1), pot face parte si soldatii gradati profesionisti sanitari si militarii salvatori - combat life savers (CLS), respectiv operatori salvatori, in limita competentelor obtinute, la solicitarea autoritatilor cu atributii de coordonare a campaniilor nationale de vaccinare.