Daca Ministerul Muncii face progrese semnificative in ce priveste digitalizarea si transmiterea documentelor prin posta electronica, iata ca si din partea ANAF urmeaza in perioada urmatoare unele masuri care pentru unii contribuabili inseamna notificari oficiale din partea institutiei.
In concret, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va transmite notificari tuturor contribuabililor care nu au depus declaratiile fiscale si care nu au solicitat regim derogatoriu, astfel incat sa fie evitata declararea starii de inactivitate a acestora.
Conform unui comunicat oficial, ANAF a transmis ca, potrivit prevederilor art. 92 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, contribuabilii/platitorii care nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege sunt declarati inactivi fiscal si le sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii fiscale.
Retineti, de asemenea, ca unui contribuabil declarat inactiv i se anuleaza, conform legii, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, iar inactivitatea se inscrie in cazierul fiscal al contribuabilului si al reprezentantilor legali ai acestuia. De asemenea, pentru a se reactiva, contribuabilul respectiv trebuie sa-si indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege si sa nu inregistreze obligatii fiscale restante.
De asemenea, conform OpANAF 934/2020, pentru declaratiile fiscale al caror termen legal de depunere s-a implinit in perioada starii de urgenta, notificarile de nedepunere a declaratiilor fiscale se emit in termen de 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
Dupa expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale, din data de 25 iunie 2020, organele fiscale aplica procedurile pentru identificarea contribuabililor care indeplinesc conditia pentru declararea inactivitatii fiscale potrivit art. 92 alin. (1) lit.a) din Codul de procedura fiscala.
Dupa intocmirea listei contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi fiscal, organele fiscale emit si comunica si notificarile privind privind indeplinirea conditiilor privind declararea ca inactiv. Potrivit reglementarilor in vigoare, contribuabilii au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, la termenele prevazute de lege, iar aceasta obligatie se mentine si daca a fost efectuata plata obligatiei fiscale respective, precum si in cazul in care, in perioada de raportare nu rezulta sume de plata, dar exista obligatia declarativa prevazuta de lege.
In acest sens, se arata in comunicat, pentru a preveni declararea ca inactivi fiscal, acei contribuabili care isi suspenda activitatea si inregistreaza mentiunea privind inactivitatea temporara in Registrul comertului sau la entitatea care i-a autorizat pot beneficia, la cerere, de regimul derogatoriu de declarare a impozitelor si taxelor. Cererea privind acordarea regimului derogatoriu de declarare se depune la organul fiscal competent. Contribuabilii carora li se aproba aplicarea regimului de declarare derogatoriu nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale.
Contribuabilii care nu desfasoara activitate si nu beneficiaza de regimul derogatoriu de declarare, au obligatia depunerii declaratiei fiscale, la termenele prevazute de lege, inscriind zero la obligatia fiscala, evitand, in acest fel, inscrierea in registrul contribuabililor inactivi.
Obligatiile fiscale se pot indeplini utilizand metode de comunicare la distanta prin intermediul Spatiului Privat Virtual (pentru depunerea declaratiilor, plata cu cardul si obtinerea de informatii). De asemenea, plata poate fi efectuata si prin internet banking sau ghiseul.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<