Spuneam ca baza de calcul a contributiei de asigurari sociale (CAS) - individuala si respectiv datorata de angajator - este reper pentru baza de calcul a contributiei de asigurari de sanatate (CASS) individuala
Intr-adevar, pentru CASS baza de calcul este exact ca la CAS, la care se adauga urmatoarele venituri:
- indemnizatiile de incapacitate temporara de munca, acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, numai pentru zilele suportate de angajator;
- indemnizatiile de incapacitate temporara de munca, acordate in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, numai pentru zilele suportate de angajator.(*)
- indemnizatiile lunare platite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurenta, stabilite conform contractului individual de munca.
Scutiri speciale pentru anumite categorii de persoane
Portal Codul Muncii
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
In Noul Cod fiscal sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate persoanele care au fost scutite si in 2015 de aceasta contributie si asupra carora a operat, pentru perioadele anterioare anului 2015, amnistia fiscala prevazuta de Legea nr. 225/2015, respectiv:
a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenicii sau studentii, precum si persoanele care urmeaza
modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldati sau gradati profesionisti. Daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri datoreaza contributie;
b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului. Daca realizeaza venituri din cele prevazute la lit.a) sau sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri datoreaza contributie;
c) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate;
d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945-1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru drepturile banesti acordate de aceste legi;
e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia;
g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia sau daca nivelul lunar al acestora este sub valoarea salariului de baza minim brut pe tara. In cazul in care venitul lunar realizat depaseste nivelul salariului de baza minim brut pe tara, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta numai partea de venit care depaseste acest nivel.(**)
Precizare
In cazul tuturor persoanelor aflate in situatie de scutire de mai sus (cu exceptia celor de la lit. c) si g)), care realizeaza venituri asupra carora datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, iar totalul lunar al acestora este sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara, contributia se datoreaza asupra venitului realizat.
Plafonarea bazei CASS - din 2017
Plafonarea CASS la baza de calcul cinci salarii este valabila numai incepand cu 2017. Este mai putin importanta pentru salariati, insa foarte importanta pentru un domeniu extrasalarial. Dividendele obtinute de posesorul roman al unei societati din Romania.
(*) Angajatorii sau persoanele asimilate acestora vor retine din contributia datorata fondului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sumele calculate.
(**) Procedural, la fel ca in 2015, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate transmite A.N.A.F. lista persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor din Platforma informatica din asigurarile de sanatate. Structura informatiilor si periodicitatea transmiterii acestora se stabilesc prin ordin comun al presedintelui A.N.A.F. si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a Noului Cod fiscal.