PFA in calitate de angajator. Tot ce trebuie sa stii in 2015, conform cu legislatia in vigoare

Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
27 Februarie 2015
27 Februarie 2015
Rodica Mantescu
Rodica Mantescu
pfa angajatorpfa angajeazaangajati de pfapfa cu angajati in 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
PFA poate angaja salariati? Daca da, cum se procedeaza? De ce aspecte trebuie sa tinem cont? Care sunt contributiile sociale care se vor plati in aceste situatii? Ce elemente definitorii va contine dosarul personal pentru fiecare dintre salariati?

Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"

Cronologic, la angajarea unui salariat PFA trebuie sa parcurga cinci etape:

 
1) Prezentarea actelor necesare angajarii de catre salariat;
2) Semnarea contractului individual de munca;
3) Inmanarea unui exemplar din contractul individual de munca salariatului;
4) Inregistrarea contractului individual de munca in registrul de evidenta a salariatilor;
5) Inceperea efectiva a activitatii.
 
In baza prevederilor art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 500/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 372 din 27 mai 2011,  PFA in calitate de angajator are obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra in bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
 
Acest dosar cuprinde cel putin urmatoarele documente:
– actele necesare angajarii,
– contractul individual de munca,
– actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea
contractelor individuale de munca,
– acte de studii/certificate de calificare,
– orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
 
Contractul individual de munca se incheie in scris. Neincheierea in scris a acestuia atrage sanctionarea contraventionala si chiar penala a angajatorului. Acesta va fi considerat ca a angajat „munca la negru“.

Modelul contractului individual de munca a fost aprobat prin Ordinul Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale nr. 64/2003.

Va prezentam in continuare un model de contract individual de munca cu timp partial
 
Inregistrarea in Registrul de evidenta al salariatilor
Registrul general de evidenta a salariatilor este reglementat incepand cu data de 1 august 2011 de Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, publicata in Monitorul Oficial nr. 372 din 27 mai 2011.

Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"
 
Contractele de munca se inregistreaza cu o zi inainte de inceperea efectiva a activitatii.
Neinregistrarea contractelor individuale de munca in registru anterior inceperii activitatii se sanctioneaza cu amenda contraventionala de 10.000 lei pentru fiecare contract individual de munca neinregistrat, fara ca valoarea cumulata a amenzii, determinata de numarul efectiv de astfel de contracte, sa depaseasca cuantumul de 50.000 lei (art. 9 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011).

PFA in calitate de angajator are obligatia de a infiinta si a transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de muncaa, la solicitarea acestora.
Pana in decembrie 2010, inregistrarea contractelor de munca se facea simultan la inspectoratul teritorial de munca si in Registrul de evidenta al salariatilor, anume la 20 de zile de la incheierea contractului de munca. In prezent, inregistrarea se realizeaza exclusiv in Registrul de evidenta al salariatilor, si anume cu o zi inainte de inceperea efectiva a activitatii.

Dupa incheierea contractului individual de munca si inregistrare contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor PFA-ului ii revine obligatia de a plati salariul angajatilor, de a plati taxele si impozitele aferente veniturile salariale si de a le declara in:
  1. Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate“
  2. Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit“.
 
 
Atentie!
La dobandirea calitatii de angajator trebuie sa depuneti declaratia de mentiuni Formular 070 in sensul luarii in evidenta ca platitor de impozit pe venitul din salarii si contributiile aferente.
 
Determinarea impozitului pe salarii la functia de baza
In cazul salariatilor art. 35 din Codul muncii stabileste ca, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.

Activitatea dependenta la functia de baza  reprezinta orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.
In cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul trebuie sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza.

Prin locul unde se afla functia de baza se intelege:
  • pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, ultimul loc inscris in carnetul de munca sau in documentele specifice care, potrivit reglementarilor legale, sunt asimilate acestora;
  • in cazul cumulului de functii, locul declarat/ales de persoanele fizice.
Functia de baza poate fi aleasa de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial.
Pentru a determina venitul impozabil/baza de calcul a impozitului lunar pe salarii si  impozitul lunar pe veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza, un angajator trebuie sa procedeze in felul urmator:
  1. Din venitul brut, se scad contributiile obligatorii aferente unei luni, rezultatul denumindu-se venit net:
Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"

Contributiile obligatorii aferente unei luni sunt:
  • Contributia individuala de asigurari sociale de stat;
  • Contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate;
  • Contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj.
  1. Din venitul net astfel determinat se scad:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva, in functie de venitul brut si de numarul de persoane aflate in intretinerea salariatului.
Contribuabilii persoane fizice rezidente care realizeaza venituri din salarii au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.
Astfel, potrivit art. 56 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.
Deducerea personala se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 1.000 lei inclusiv, astfel:
  • pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere – 250 lei;
  • pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere – 350 lei;
  • pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere – 450 lei;
  • pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere – 550 lei;
  • pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere – 650 lei.
 
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 1.001 lei si 3.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus si se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.000 lei nu se acorda deducerea personala.
 
Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"

Contributiile sociale sunt:
  • contributia individuala de asigurari sociale, 10,5%;
  • contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor sociale de stat, 20,8% sau, dupa caz, 25,8%, 30,8%;
  • contributia individuala de asigurari sociale de sanatate, 5,5%
  • contributia datorata de angajator la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS), 5,2%;
-    contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator la bugetul FNUASS, 0,85%;
-    contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, 0,5%;
-    contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj, 0,5%;
-    contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator la bugetul asigurarilor sociale de stat in functie de clasa de risc, intre 0,15 si 0,85%;
-    contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, 0,25%.
 
PFA nu se poate angaja pe sine insusi. Astfel, contractul individual de munca este definit la art. 10 din Codul muncii ca fiind contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.

Astfel, contractul individual de munca presupune existenta a doua parti: salariat si angajator.

Salariatul este persoana fizica care pune la dispozitia angajatorului forta sa de munca, in schimbul unui salariu.
Angajatorul este cel care asigura un loc de munca unei persoane (salariatul), in schimbul unui salariu, munca desfasurandu-se in conditii de subordonare a prestatorului ei.

Din definirea termenilor de „contract individual de munca”, „salariat” si „angajator” rezulta ca este inadmisibil ca o persoana fizica sa incheie un contract individual de munca in care sa cumuleze cele doua calitati de salariat si angajator.

Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"

Astfel, raportul de subordonare este de esenta contractului individual de munci, in lipsa acestuia, contractul incheiat nu este un contract individual de munca.
Prin urmare, persoanele fizice autorizate pot angaja orice categorie de persoane a caror activitate le este necesara in exercitarea profesiei pentru care au obtinut autorizatia dar nu pot incheia contracte individuale de munca in care sa cumuleze calitatea de angajator cu cea de salariat.
 
Determinarea impozitului pe salarii in afara functiei de baza
Pentru a determina venitul impozabil/baza de calcul a impozitului lunar pe salarii si  impozitul lunar pe veniturile din salarii, in cazul salariilor in afara functiei de baza, angajatorul trebuie sa procedeze in felul urmator:

a) Din venitul brut reprezentand venituri din salarii realizate de angajati altele decat cele de la functia de baza se scad toate contributiile obligatorii datorate.

Aceste contributii individuale obligatorii sunt:
  • contributia la asigurarile sociale;
  • contributia la asigurarile sociale de sanatate;
  • contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj.
 
Rezultatul reprezinta venitul net.
In aceste situatii nu se acorda deduceri personale, venitul net identificandu-se cu baza de calcul a impozitului lunar pe veniturile din salarii.
b) Impozitul lunar se determina pe fiecare loc de realizare a acestuia prin aplicarea cotei de 16% asupra acestei baze de calcul.

Articol extras din Ghidul " Raporturile de Munca ale PFA"





NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]