Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu
Consultanta in afaceri | Manager

 

Model: Instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou

fisa postuluiactivitati de birou

Model: Instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou

Elaborat in conformitate cu: " prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutia din 21 noiembrie 1991, republicata; " prevederile art. 13 lit. e) din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006; " prevederile art. 15 alin. (1) punctul 3 din H.G. nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006.

DEFINITII

(conform H.G. nr. 1.028 din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare).

Echipament cu ecran de vizualizare - ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afisare folosit.

Post de lucru - ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevazut cu tastatura, sau un dispozitiv de introducere a datelor si/sau un program care stabileste interfata operator/masina, accesorii optionale, periferice, inclusiv unitate de discheta si/sau unitate optica, telefon, modem, imprimanta, suport pentru documente, scaun, masa sau suprafata de lucru, precum si mediul de munca inconjurator.

Lucrator - orice persoana angajata care foloseste in mod obisnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durata semnificativa a timpului normal de lucru.

--- Art. 1

Prezentele instructiuni proprii de prevenire si protectie privind activitatile de birou desfasurate la sediul social, sedii secundare sau puncte de lucru ale societatii, au aplicativitate in cadrul activitatilor desfasurate de societate.

Art. 2

Realizarea efectiva a masurilor dispuse revine atat lucratorilor, cat si persoanelor cu atributii in organizarea si conducerea procesului de munca, in baza prevederilor art. 22 si 23 din Legea nr. 319/2006, pentru a nu expune la pericol de accidentare propria persoana, alti lucratori sau alti participanti la procesul de munca care pot fi afectati de actiunile sau omisiunile lucratorului in timpul procesului de munca.

Art. 3

Informarea lucratorilor se realizeaza prin procedura de informare care cuprinde: informarea initiala, materialele necesare de informare din domeniul securitatii si sanatatii in munca si comunicarile facute de conducerea societatii.

Art. 4

Consultarea lucratorilor se realizeaza prin intermediul procedurii de consultare stabilite la nivelul societatii, conform caruia orice lucrator, reprezentant al acestuia sau, dupa caz, membru in comitetul de securitate si sanatate in munca isi poate aduce contributia la imbunatatirea conditiilor de munca si la cresterea gradului de asigurare a securitatii si sanatatii in munca, prin propuneri concrete formulate in scris, adresate conducerii societatii, aplicabile conditiilor specifice de desfasurare a activitatii in cadrul societatii.


Cartea Verde a Legislatiei Muncii
Cartea Verde a Legislatiei Muncii

Vezi detalii aici

Raporturile de munca ale PFA
Raporturile de munca ale PFA

Vezi detalii aici

Legislatia Muncii. Colectie de acte normative actualizate
Legislatia Muncii. Colectie de acte normative actualizate

Vezi detalii aici



Capitolul I Dispozitii generale

Art. 5

Intreg personalul este obligat sa respecte prevederile prezentelor Instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou desfasurate la sediul social, sedii secundare sau puncte de lucru ale societatii.

Art. 6

Activitatea de prevenire si protectie reprezinta un ansamblu de activitati care are ca scop:

" asigurarea conditiilor optime de munca;

" prevenirea accidentelor si imbolnavirilor profesionale;

" acordarea primului-ajutor;

" stingerea incendiilor;

" evacuarea lucratorilor;

" stabilirea legaturilor necesare cu serviciile specializate, indeosebi in ceea ce priveste primul-ajutor, serviciul medical de urgenta, salvare si pompieri, printr-un sistem unitar de masuri si reguli, realizat si prin informarea si consultarea lucratorilor, care acopera activitatile desfasurate in procesul muncii si toate categoriile de persoane fizice si juridice angrenate in acesta.

Art. 7

Instructiunile proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou sunt reglementari cu aplicabilitate interna care cuprind prevederi obligatorii pentru desfasurarea activitatilor in conditii de securitate a muncii.

Art. 8

Adecvat conditiilor concrete de desfasurare a activitatilor se pot prevedea si asigura ulterior si alte masuri de securitate a muncii, in completarea celor existente, functie de conditiile specifice de lucru.

Art. 9

Structura acestei instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou are la baza abordarea sistemica a aspectelor de securitate si sanatate in munca, conform legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca in vigoare.

Conform acestei abordari, procesul de munca este tratat ca un sistem complex structurat, compus din urmatoarele elemente care interactioneaza reciproc:

" lucratorul - persoana implicata nemijlocit in executarea unei sarcini de munca;

"  sarcina de munca - totalitatea actiunilor ce trebuie efectuate prin intermediul echipamentelor de munca si in anumite conditii de mediu, pentru realizarea scopului procesului de munca;

" echipamente de munca - orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca;

" mediul de munca - ansamblul conditiilor fizice, chimice, biologice si psihologice in care unul sau mai multi executanti isi realizeaza sarcina de munca.

Art. 10

Reglementarea masurilor de securitate si sanatate in munca in cadrul prezentelor instructiuni proprii de prevenire si protectie, vizand global desfasurarea uneia sau mai multor activitati, in conditii de securitate si sanatate in munca, se realizeaza prin tratarea tuturor aspectelor de asigurare a securitatii si sanatatii in munca la nivelul fiecarui element al sistemului executant - sarcina de munca - echipament de munca - mediu de munca propriu proceselor de munca din cadrul activitatilor care fac obiectul activitatii de prevenire si protectie.

Art. 11

In contextul general prezentat, instructiunile proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou desfasurate la sediul social, sedii secundare sau puncte de lucru ale societatii, au fost elaborate tinand cont de reglementarile existente in domeniul securitatii si sanatatii in munca pentru aceste activitati, precum si pe baza studierii proceselor de munca, identificarii si evaluarii riscurilor existente la fiecare loc de munca, astfel incat, pentru fiecare pericol sa existe cel putin o masura de prevedere la nivelul fiecarui element component al procesului de munca.

Art. 12

Structurarea acestei instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou este facuta pentru fiecare activitate, prevederile urmand o succesiune logica, corespunzatoare modului de actiune al executantului in procesul de munca.

Capitolul II Reguli generale

Art. 13

Conducerea societatii va face o analiza a posturilor de lucru pentru a evalua conditiile de securitate si sanatate oferite lucratorilor, in special in ceea ce priveste eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice si solicitare mentala.

Art. 14

Participarea la instructajele de SSM insusirea instructiunilor proprii de prevenire si protectie si aplicarea corespunzatoare a prevederilor acestora reprezinta o obligatie de serviciu.

Art. 15

Pentru desfasurarea activitatilor in conditii optime, personalul are obligatia ca la inceperea programului de lucru sa se prezinte apt pentru lucru.

Art. 16

In timpul programului de lucru exploatarea echipamentelor de munca se va face numai conform instructiunilor de utilizare de catre personalul care le are in dotare.

Art. 17

Personalul societatii isi va desfasura activitatea in asa fel incat sa previna accesul neautorizat al altor persoane la echipamentul pe care il are in dotare, in special in cazurile in care prin accesul neautorizat s-ar putea crea prejudicii, de orice natura, celorlalte persoane sau chiar societatii.

Art. 18

In cazul in care se constata anomalii in functionarea echipamentului de munca din dotare sau care pot impiedica buna functionare a acestuia, personalul este obligat sa intrerupa activitatea, sa anunte persoana desemnata pentru astfel de situatii si pe superiorul ierarhic, fara ca prin aceasta sa puna in pericol sanatatea si securitatea in munca a propriei persoane, a celorlalti lucratori sau a altor participanti la procesul de munca.

Art. 19

Interventia altor persoane, decat a celor autorizate pentru intretinerea si repararea echipamentelor de munca, sau utilizarea echipamentelor de munca care prezinta improvizatii constituie abatere grava de la prezentele instructiuni proprii de prevenire si protectie.

Art. 20

Blocarea cailor de acces/evacuare cu materiale, mobilier, aparatura sau orice alte obiecte, chiar si temporar, este interzisa.

Art. 21

Lucratorii au obligatia sa-si insuseasca masurile de prim-ajutor si sa acorde primul-ajutor in caz de accidentare a unui alt lucrator sau a altui participant la procesul de munca si sa puna in aplicare masurile stabilite pentru astfel de situatii.

Art. 22

In cazul in care in incinta sediului au loc lucrari de amenajare sau reparatii a spatiilor aferente, se interzice deplasarea lucratorilor in interiorul zonei de lucru, delimitata sau semnalizata corespunzator.

Art. 23

Cu exceptia cazurilor fortuite, deplasarea in cadrul sediului se va face intr-un ritm normal, in special in zona scarilor ai a usilor.

Art. 24

In caz de necesitate, parasirea locului de munca se va face conform masurilor stabilite si pe cat posibil fara panica, cunoscut fiind faptul ca panica conduce la o crestere exponentiala a consecintelor unor evenimente deosebite.

Art. 25

Regula generala, pentru toate categoriile de personal, este aceea de a nu interveni in activitati pentru care nu sunt instruiti sau care necesita instruire speciala. Capitolul III Utilizarea echipamentelor de prelucrare automata a datelor

Art. 26

Utilizarea echipamentelor de prelucrare automata a datelor se va face in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1.028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare.

Art. 27

Lucratorul va fi instruit de catre conducatorul locului de munca in utilizarea echipamentului de calcul inainte de inceperea activitatii si ori de cate ori se modifica organizarea sau dotarea locurilor de munca.

Art. 28

Amenajarea posturilor de lucru intr-o incapere se va realiza astfel incat sa se asigure:

" accesul facil al lucratorului la locul de munca;

" accesul rapid al lucratorilor de intretinere la toate partile echipamentului de munca, pe cat posibil fara intreruperea celorlalte activitati aflate in desfasurare;

" spatiul de lucru necesar facilitarii comunicarii intre persoane si asigurarii confidentialitatii lucrarilor executate.

Art. 29

Punerea in functiune a unui echipament dupa revizii sau reparatii se va face numai dupa ce personalul autorizat sa efectueze revizia sau reparatia confirma in scris ca echipamentul respectiv este in stare buna de functionare.

Art. 29

Cordoanele de alimentare trebuie sa respecte urmatoarele conditii:

" sa nu prezinte risc de electrocutare prin atingere directa, la trecerea pe planul de lucru sau pe pardoseala;

" sa aiba o lungime suficienta pentru a se adapta nevoilor reale si previzibile ale utilizatorilor, fara a fi supus la eforturi de intindere nejustificate;

" sa asigure accesul usor pentru intretinere sau verificare.

Art. 30

Se interzice personalului de deservire a echipamentelor de calcul:

" sa intervina la tablouri electrice, prize, stechere, cordoane de alimentare sau la orice alte instalatii auxiliare specifice;

" sa indeparteze dispozitivele de protectie;

" sa permita interventia neautorizata asupra echipamentului de munca;

" continuarea lucrului, atunci cand constata o defectiune.

Art. 31

Inaintea inceperii lucrului se verifica starea tehnica a echipamentelor din dotare, precum si existenta si functionabilitatea mijloacelor de stingere a incendiilor.

Art. 32

Nu se permite nici unui lucrator sa actioneze echipamentele de munca din dotare fara a respecta instructiunile de folosire ale acestora si prezentele instructiuni proprii de prevenire si protectie.

Art. 33

Este interzisa efectuarea de catre lucratori a altor activitati in afara sarcinilor de munca (de ex.: schimbarea becurilor arse de catre personal neautorizat).

Art. 34

Remedierea eventualelor defectiuni depistate va fi executata de catre persoane calificate.

Art. 35

(1) Este interzisa efectuarea de improvizatii pentru fixarea echipamentelor.

(2) Se interzice conectarea echipamentelor la prize defecte sau fara impamantare.

(3) Conductorii electrici nu vor traversa caile de acces.

(4) Se interzice indepartarea dispozitivelor de protectie ale echipamentelor de calcul.

Art. 36

Se va crea unui spatiu de munca ce permite accesul sau/si evacuarea rapida la/de la locul de munca al utilizatorilor si al personalului de intretinere.

Art. 37

Nu este permisa prezenta animalelor si a copiilor in cadrul birourilor.

Art. 38

Se interzice fumatul in salile cu volum mare de documente.

Art. 39

Se interzice consumul de alimente pe masa, pe suportul calculatorului sau deasupra tastaturii.

Art. 40

In timpul folosirii videoterminalelor se va evita folosirea ochelarilor colorati pentru evitarea reflexiilor.

Art. 41

Lucratorul are obligatia de a cunoaste necesitatea si posibilitatile de reglare a echipamentului de munca si a mobilierului de lucru in functie de caracteristicile psihofiziologice individuale. Se vor regla de catre lucrator, in principal:

1 ) luminozitatea ecranului, contrastul dintre caractere si fond, pozitia ecranului (inaltime, orientare, inclinare);

2) inaltimea si inclinatia suportului pentru documente.

A rt. 42

Transportul manual al maselor, atunci cand este cazul, nu va depasi 25-30 kg (functie de varsta) pentru barbati si 12 kg pentru femei.

Art. 43

Suprafetele cailor de circulatie pentru lucratori trebuie sa fie netede si nealunecoase. Ecranul de vizualizare

Art. 44

Caracterele de pe ecran trebuie sa fie bine definite si distincte, de dimensiuni corespunzatoare si cu spatiu suficient intre caractere si intre randuri. Imaginea de pe ecran trebuie sa fie stabila, fara fenomene de scanteiere sau alte forme de instabilitate.

Art. 45

Stralucirea si/sau contrastul dintre caractere si fondul ecranului trebuie sa poata fi usor de reglat de catre operator si usor de adaptat conditiilor ambiante. Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie sa poata fi orientat si inclinat cu usurinta.

Art. 46

Trebuie sa fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran. Ecranul nu trebuie sa prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul. Tastatura

Art. 47

Tastatura trebuie sa fie inclinabila si separata de ecran, astfel incat sa permita lucratorului gasirea unei pozitii de lucru confortabile, care sa evite oboseala bratelor si a mainilor.

Art. 48

Spatiul din fata tastaturii trebuie sa fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor si bratelor operatorului. Pentru a evita reflexiile, suprafata tastaturii trebuie sa fie mata.

Art. 49

Pozitia tastaturii si caracteristicile tastelor trebuie sa faciliteze utilizarea tastaturii. Simbolurile tastelor trebuie sa prezinte contrast suficient si sa fie lizibile din pozitia normala de lucru. Masa sau suprafata de lucru

Art. 50

Masa sau suprafata de lucru trebuie sa aiba o suprafata putin reflectanta, sa aiba dimensiuni suficiente si sa permita o amplasare flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor si a echipamentului auxiliar.

Art. 50

Reglarea inaltimii biroului trebuie sa se faca fara risc de coborare brusca sau de basculare pentru evitarea riscurilor de accidentare. Suprafata de lucru trebuie sa fie mata pentru a se evita reflexiile si pentru a nu antrena o conductivitate excesiva a caldurii sau frigului catre corpul utilizatorului.

Art. 51

Suportul pentru documente trebuie sa fie stabil si usor de reglat si trebuie pozitionat astfel incat sa diminueze miscarile incomode ale capului si ochilor.

Art. 52

Trebuie sa existe spatiu suficient pentru a permite lucratorilor o pozitie confortabila. Scaunul de lucru

Art. 53

(1) Scaunul de lucru trebuie sa fie stabil si sa asigure operatorului libertate de miscare si o pozitie confortabila.

(2) Scaunul trebuie sa poata fi reglat pe verticala.

(3) Spatarul scaunului trebuie sa poata fi inclinat si reglat pe verticala.

(4) Spatarul trebuie sa fie convex si sa sprijine zona lombara, pentru a deveni plat sau concav in zona umerilor si in partea superioara a toracelui. Suprafata de sedere trebuie sa fie antiderapanta si sa aiba o marime suficienta (minimum 45 cm latime si adancime de minimum 35 cm).

(5) Un reazem pentru picioare va fi pus la dispozitia celor care il doresc. Mediul de munca

Art. 54

Instalatiile de ventilare a aerului nu trebuie sa antreneze o crestere peste 3 dB a nivelurilor sonore din incapere.

Art. 55

Resturile menajere sau rezultate in urma operatiilor de igienizare a spatiilor se vor colecta in saci din material plastic, in recipiente etanse, confectionate din materiale rezistente, evacuarea facandu-se de o unitate de specialitate, agreata de Primarie, inainte ca acestea sa depaseasca capacitatea de depozitare si sa intre in descompunere.

 UTIL

Spatiu - prin dimensiunile si amenajarea sa, postul de lucru trebuie sa asigure utilizatorului un spatiu suficient, care sa ii permita sa isi schimbe pozitia si sa varieze miscarile. Iluminat - iluminatul general si iluminatul local (lampi de lucru) trebuie sa asigure conditii de iluminat satisfacatoare si un contrast corespunzator intre ecran si mediul inconjurator, tinand seama de tipul de activitate si de necesitatile vizuale ale utilizatorului.

--- Art. 56

Stralucirile si reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de munca si a postului de lucru in functie de amplasarea si caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.

Reflexiile si stralucirile

Art. 57

(1) Posturile de lucru vor fi amenajate astfel incat sursele de lumina, cum ar fi ferestrele si alte deschideri, peretii transparenti sau translucizi, precum si echipamentele si peretii de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe si sa antreneze cat mai putin posibil reflexii pe ecran.

(2) Ferestrele trebuie prevazute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilitati de reglare pentru a atenua lumina naturala la postul de lucru.

Zgomotul

Art. 58

La amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie sa se tina seama de zgomotul emis de echipamentul care apartine postului/posturilor de lucru, in special pentru a se evita distragerea atentiei sau perturbarea comunicarii verbale.

Caldura

Art. 59

Echipamentele care apartin postului/posturilor de lucru nu trebuie sa creeze disconfort lucratorilor prin producerea de caldura in exces.

Radiatiile

Art. 60

Toate radiatiile, cu exceptia partii vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile in ceea ce priveste protectia sanatatii si securitatea lucratorilor.

Umiditatea

Art. 61

Trebuie sa fie atins si mentinut un nivel de umiditate corespunzator. Microclimatul va fi strict controlat (sa nu se creeze curenti de aer suparatori, umiditate mai mare de 40% pentru evitarea uscarii mucoaselor).

In cazul in care in spatiile de lucru, temperatura depaseste valoarea de 250 C, se va asigura o viteza de miscare a aerului de cel putin 0,5 m/s, indiferent de intensitatea efortului fizic.

Interfata operator - computer

Art. 62

La elaborarea, alegerea, achizitionarea si modificarea programelor, precum si pentru definirea sarcinilor care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie sa tina seama de urmatoarele principii:

a) programul trebuie adaptat sarcinii de munca;

b) programul trebuie sa fie usor de folosit si, daca este cazul, sa poata fi adaptat nivelului de cunostinte sau experientei operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativa sau cantitativa nu poate fi folosit fara stirea lucratorilor;

c) sistemele trebuie sa furnizeze lucratorilor indicatii cu privire la derularea operatiunilor;

d) sistemele trebuie sa afiseze informatiile intr-un format si intr-un ritm adaptate operatorilor;

e) trebuie aplicate principii de ergonomie informatica, in special in cazul operatiilor de prelucrare a datelor de catre operator.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 12 Octombrie 2010
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Model: Instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de birou Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Vasta Pensionare Anticipata - FemeieIntrebare: Poate iesi la pensie normal sotia , conform datelor: A lucrat dib 01.07.1980 pina la 01.07.2001 grupa a 2 a. Din 01.07.2001 pana la 15.03.2011 fara grupa . Din aceasta data a intrat in somaj ,restructurare. Din 05.2012- prezent pensie pe caz de boala. Activitatea a desfasurat-o in combinat petrochimic Petromidia Navodari. Va multumesc
 

Raspuns: 22.decembrie.1963<br /><br />Multumesc... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“Noutatile anului 2017 in REVISAL”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

eNews Resurse Umane

Contraventii in raporturile de munca
Descarca GRATUIT raportul special

"Contraventii in raporturile de munca"
 

 

 

 


 
NOUTATILE ANULUI 2017
Afla totul despre contraventiile aplicabile in raporturile de munca si sanctionate prin legislatie

Descarca acum GRATUIT Raportul Special

"Contraventii in raporturile de munca"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]