Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale a actualizat ghiduri lucratorilor romani din Italia si Spania, in contextul modificarilor legislative din ultima perioada. Documentele cuprind informatii cu privire la accesul si angajarea pe piata muncii din cele doua state pentru cetatenii romani, reglementarea relatiilor de munca, securitatea sociala, precum si alte aspecte importante in cazul lucratorilor migranti.
Intrarea si sederea legala a cetatenilor romani in Italia
I. Sederea pentru o perioada mai mica de trei luni
Aveti dreptul de a sta pe teritoriul Italiei o perioada de maxim trei luni, fara nici o conditie sau formalitate de indeplinit, daca detineti o carte de identitate sau un pasaport, valabile; totodata, de acest drept beneficiaza si membrii dvs. de familie, ce nu au cetatenia unui stat membru UE, care va insotesc, au un pasaport valabil, precum si viza de intrare in Italia, atunci cand este cazul.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Conform Decretului legislativ nr. 32/2008, cetateanul UE sau membrul sau de familie, se poate prezenta la un birou de politie pentru a-si declara propria prezenta pe teritoriul national. in cazul in care aceasta declaratie de prezenta nu a fost efectuata, se presupune, in lipsa unei probe contrare, ca sederea s-a prelungit peste termenul de trei luni.
II. Sederea pentru o perioada mai mare de trei luni
Pentru a sta pe teritoriul Italiei pentru o perioada mai mare de 3 luni de zile, cetateanul roman trebuie sa se inscrie la registrul de evidenta a populatiei/"anagrafe". Pentru aceasta, pe langa fotocopiile unui act de identitate in curs de valabilitate (pasaport sau carte de identitate) si ale codului fiscal, este necesar sa se depuna documentatie specifica care variaza, in functie de motivul sederii, dupa cum urmeaza:
1. Daca sederea este pentru motive de munca: trebuie depusa documentatie care sa ateste existenta raportului de munca (de exemplu: copie dupa contractul de munca, ultimul fluturas de salariu, chitanta care atesta plata contributiilor de asigurari sociale, comunicarea obligatorie privind inceperea raportului de munca etc.). Daca angajarea este efectuata intr-un sector de activitate in care accesul pe piata muncii este conditionat de obtinerea autorizarii pentru angajare/"nulla osta al lavoro" este necesar sa se prezinte si respectiva autorizarea.
Pentru inscrierea lucratorilor autonomi in registrul de evidenta a populatiei, este suficienta prezentarea certificatului de inscriere la Camera de Comert sau a atestatului de platitor al taxei pe valoarea adaugata (cod TVA) eliberat de Sectia Financiara locala (Agenzia delle Entrate).
Daca exercitati o profesie liberala trebuie sa prezentati atestatul de inscriere in respectivul ordin profesional. Lucratorii sezonieri pot solicita inscrierea in registrul populatiei temporare. inscrierea in respectivul registru are valabilitatea de 1 an. Pentru inscrierea lucratorilor detasati in registrul de evidenta a populatiei este necesara prezentarea declaratiei filialei italiene a firmei principale.
2. Daca sederea este pentru motive de studiu sau de formare profesionala, trebuie sa se demonstreze ca cetateanul roman detine resurse economice suficiente pentru a se intretine pe sine si, eventual, pe membrii sai de familie. Pentru stabilirea cunatumului resurselor economice suficiente este utilizata valoarea anuala a alocatiei sociale. in anul 2011 valoarea acesteia este de 5.424,90 Euro Aceasta suma este considerata suficienta pentru sederea solicitantului si a unui membru de familie. Ea trebuie dubata in cazul in care mai exista unul sau doi membrii de familie in plus. Se tripleaza daca membrii de familie sunt 5 sau mai multi. Detinerea resurselor economice poate fi demonstrata si printr-o declaratie pe proprie raspundere. De asemenea, trebuie depusa dovada privind asigurarea medicala, iar in cazul sederii pentru motive de studiu trebuie depusa documentatie care atesta inscrierea la un institut de invatamant public sau privat recunoscut.
3. Pentru inscrierea in registrul de evidenta a populatiei a membrului de familie comunitar, care insa nu detine dreptul autonom de sedere, trebuie depusa documentatie care sa ateste calitatea de membru de familie sau de membru de familie aflat in intretinere. Pentru ca membrii de familie proveniti din state terte sa se poata inscrie in registrul de evidenta a populatiei, trebuie sa solicite initial de la chestura, eliberarea "cartii de sedere pentru membru de familie al UE", care are valabilitate de 5 ani.
Membrii de familie ai cetatenilor UE care pot obtine dreptul de sedere in Italia sunt: "sotul/sotia, descendentii proprii sau ai sotului/sotiei (cu varsta de pana la 21 de ani) si ascendentii directi, aflati in intretinere, proprii sau ai sotului/sotiei, indiferent de gradul de rudenie". Pentru inscrierea in registrul de evidenta a populatiei se achita o taxa de timbru de aproximativ 30 de euro. in fapt, este vorba de doua taxe, fiecare in valoare de 14,62 euro. Prima taxa se plateste atunci cand se solicita la primarie inscrierea in registrul de evidenta a populatiei, iar cea de-a doua, este necesara pentru a primi atestatul respectiv.
DE RETINUT: Potrivit prevederilor Decretului legislativ 32/2008, absenta inscrierii la Serviciul de evidenta populatiei poate duce la indepartarea de pe teritoriul italian.
Lucrator in Spania
Rezidenta temporara: se afla in aceasta situatie cetatenii straini carora li s-a autorizat sederea in Spania pe o perioada cuprinsa intre 90 de zile si 5 ani. Rezidenta permanenta: se afla in aceasta situatie cetatenii straini carora li s-a permis sa locuiasca in Spania pe termen nelimitat si sa munceasca in conditii de egalitate cu cetatenii spanioli. Se obtine dupa demonstrarea sederii legale si neintrerupte pe teritoriul spaniol timp de 5 ani.
Pentru eliberarea certificatului de inregistrare sau a permisului de rezidenta trebuie platita taxa de eliberare, a carei valoare este egala cu cea platita de cetatenii spanioli pentru obtinerea sau schimbarea documentului de identitate, fiind actualizata anual.