"Pentru ce perioada trebuie pastrate (arhivate) certificatele medicale?"
Raspunsul specialistilor:
La art. 27 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede:
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu. Indiferent ca este vorba despre un concediu medical, de ingrijitor, de risc maternal, de acomodare, de odihna, fara plata etc. – aici aflati raspunsul dorit, detalii AICI >>>
- ”(1) O persoana poate fi angajata in munca numai in baza unui certificat medical, care constata faptul ca cel in cauza este apt pentru prestarea acelei munci”.
- ”(3) Competenta si procedura de eliberare a certificatului medical, precum si sanctiunile aplicabile angajatorului in cazul angajarii sau schimbarii locului ori felului muncii fara certificat medical sunt stabilite prin legi speciale.”
In cea ce priveste certificatul medical care constata aptitudinea de munca reglementarea speciala este reprezentata de Hotararea Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare si astfel, in fapt, cerificatul medical mentionat in Codul muncii este reprezentat de fisa de aptitudine eliberata, la finalizarea examenului medical de medicul de medicina muncii. Documentul se elibereaza in doua exemplare, unul pentru angajator si unul pentru angajat.
Hotararea Guvernului nr. 355/2007 nu contine o prevedere expresa prin care sa stabileasca termenul de pastrare a fisei de aptitudine.
Insa prevederea de la art. 38 din HG nr. 355/2007 cu modificarile si completarile ulterioare stabileste o obligatie generala a angajatorului de a pastra fisele de aptitudine.
In aceste conditii, si avand in vedere ca fisele de aptitudine pot genera efecte pentru angajator si salariati (necesitatea adaptarii locului de munca sau indrumarea persoanei catre alte locuri de munca), apreciem ca fisele de aptitudine medicala emise ar trebui pastrate cel putin pe perioada in care salariatul are raporturi de munca cu angajatorul.
In ceea ce priveste medicul de medicina muncii, regimul si durata pastrarii dosarului medical este prevazut la art. 37 din HG nr. 355/2007.
Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<