Ca sistemul de pensii din Romania este afectat de inegalitati structurale, de existenta pensiilor speciale, de practicile de pensionare anticipata nejustificata, nu mai este un secret pentru nimeni, iar o analiza realizata de Institutul European pentru Studii Economice sustine aceste lucruri.
Concret, aceste aspecte nu doar ca submineaza echitatea sistemului, dar si adauga o presiune financiara considerabila asupra acestuia:
Abonamentul dvs. la “Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal” este disponibil la un pret special!
Revista ofera doar acele noutati, comentarii, studii de caz si exemple practice care conteaza cu adevarat si care va ajuta sa ramaneti permanent un profesionist bine ancorat in realitatea domeniului dvs. de activitate, DETALII AICI >>>
"Sistemul actual este afectat de inegalitati structurale, inclusiv existenta pensiilor speciale si practicile de pensionare anticipata nejustificata. Aceste aspecte nu doar ca submineaza echitatea sistemului, dar si adauga o presiune financiara considerabila asupra acestuia. Cea mai recenta modificare, in curs de desfasurare, prevede o crestere a pensiilor cu 40% incepand din 2024. Acest model evidentiaza modul in care Pilonul 1 al sistemului de pensii este frecvent folosit de politicieni pentru a asigura voturi imediate cu pretul cresterii obligatiilor fiscale viitoare si a datoriei publice", a declarat lectorul Christian Nasulea.
Cercetarea arata ca in ultimele doua decenii, sistemul public de pensii a functionat constant cu deficit, contribuind la deficitul bugetar al guvernului si crescand datoria publica explicita.
"Pentru 2022, deficitul sistemului public de pensii a fost de 15% din contributiile colectate. Aceasta include deficitul contabil (892 milioane lei) si subventiile din bugetul general al statului (11.938,2 milioane lei)", conform studiului citat de Agerpres.
Analiza detaliata evidentiaza faptul ca sistemul actual de pensii din Romania este predominant unul redistributiv, ceea ce inseamna ca el depinde in mare masura de contributiile curente ale angajatilor actuali pentru a plati pensiile actuale. Acest model prezinta riscuri semnificative, in special in contextul unui climat demografic schimbator si al unei populatii imbatranite.
"Din perspectiva financiara, contributiile la sistemele de pensii prin repartitie sunt mai degraba o forma de impozitare decat un mijloc de economisire pentru pensie. Deoarece aceste contributii nu sunt acumulate in conturi personale de pensie si deci nu sunt nici investite pentru a genera randamente, ele nu contribuie direct la securitatea financiara viitoare a contribuabililor. In schimb, ele functioneaza ca un transfer de bogatie de la generatia activa la cea pensionata, cu promisiunea implicita ca viitori contribuabili vor continua sa finanteze pensiile viitorilor pensionari", a afirmat economistul Radu Nechita.
In acest context, raportul propune mai multe recomandari pentru reformarea sistemului de pensii. O sugestie majora este tranzitia mai rapida si mai ampla catre un sistem bazat pe capitalizare, care ar permite acumularea de rezerve financiare pentru pensionarii viitori.
De asemenea, studiul incurajeaza adoptarea de masuri pentru stimularea investitiilor private in pensii, ceea ce ar oferi o mai mare flexibilitate si siguranta financiara pentru viitorii pensionari...mai multe
aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichete de masa. Numar egal cu numarul de zile lucrateIntrebare: As avea urmatoare intrebare: in cazul unui salariat incadrat cu program de lucru 8 ore pe zi, si care lipseste 2 ore timp de 4 zile (adica are 8 ore absente nemotivat), de cate tichete de masa ar trebui sa beneficieze intr-o luna care are 20 zile lucratoare? El are in total in luna 152 ore regie + 8 ore absente nemotivate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tichete de masa. Munca suplimentara. Compensarea cu timp liber corespunzatorIntrebare: Referitor la acordarea tichetelor de masa pentru orele suplimentare compensate in cursul unei luni: Norma lunii februarie 2025 este de 20 zile lucratoare (160 ore), iar un salariat a fost prezent la serviciu 18 zile (144 ore) si 2 zile (16 ore) a fost in compensare pentru orele suplimentare efectuate in luna ianuarie 2025. Pentru cele 2 zile in care salariatul a fost in compensare in luna februarie, salariatul beneficiaza de acordarea de tichete de masa?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<