Ordin nou care prevede scutirea impozitului pe venit pentru salariatii din IT, care lucreaza la stat sau la privat - ce MODIFICARI au aparut?

Mara Dobrin
Mara Dobrin
03 Mai 2023
03 Mai 2023
Mara Dobrin
Mara Dobrin
ordin nou scutire de impozit itangajati din it scutiti de impozit pe venit
Ordin nou care prevede scutirea impozitului pe venit pentru salariatii din IT, care lucreaza la stat sau la privat - ce MODIFICARI au aparut?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Un nou ordin care reglementeaza scutirea de la plata impozitului pe venit, in cazul salariatilor de la privat, dar si de la stat, a fost publicat recent in Monitorul Oficial.
 
Concret, vorbim despre un ordin propus de catre Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, care prevede scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru angajatii care desfasoara activitati al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), conform news.ro.
 

Scutirea de impozit pentru angajatii din IT - ce modificari aduce noul ordin?

 
Conform proiectului de ordin initiat de Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si care a intrat recent in vigoare, iata despre ce clarificari si modificari vorbim:
 
„Scutirea de impozit pe venit - Noul ordin clarifica faptul ca acestia vor beneficia de scutirea de la plata impozitului pe venit pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor. Aceasta masura are scopul de a atrage si mentine specialistii in domeniul TIC in administratia publica, accelerand procesul de digitalizare al tarii.  
 
Au fost extinse domeniile de activitate ale compartimentelor din care trebuie sa fie postul: postul poate face parte dintr-un compartiment care are ca obiect de activitate cel putin unul dintre urmatoarele domenii, evidentiat in organigrama sau in afara organigramei angajatorului: tehnologia informatiei si a comunicatiilor, inteligenta artificiala si tehnologii digitale emergente, administrare fiscala in format electronic, baze de date, servicii de e-guvernare si transformare digitala; 
 
Este aplicabil si angajatilor din afara organigramei. 
 
Aplicabilitatea ordinului in institutiile publice locale: Ordinul se aplica si personalului angajat din institutiile publice locale, in acord cu definitia prevazuta in Legea nr. 273/2006. Acest lucru elimina neclaritatile legate de aplicarea prevederilor in cadrul administratiei publice locale. 
 
Durata aplicarii scutirii: Scutirea de impozit se aplica pe intreaga perioada in care angajatul desfasoara efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator. Acest lucru este stabilit prin act administrativ al conducatorului institutiei publice. 
 
Scutirea este aplicata pentru intreaga durata a lunii, indiferent de durata efectiva de munca: Daca angajatul lucreaza doar o parte dintr-o luna la crearea de programe pentru calculator, scutirea de impozit pe venit pentru salariile angajatilor mentionati la articolul 2 alineatul (1) se aplica pentru tot salariul primit in acea luna. Simplu spus, chiar daca lucreaza mai putin, angajatii se bucura de scutirea de impozit pe venit pentru intregul salariu din luna respectiva. 
 
Evidentierea activitatilor angajatilor: Noul ordin impune evidentierea distincta a activitatilor angajatilor care beneficiaza de scutirea de impozit. Aceasta evidentiere se realizeaza lunar, pe perioada in care se desfasoara efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator, si se stabileste prin act administrativ al conducatorului institutiei publice. 
 
Exceptii pentru angajatii din institutiile publice: Ordinul recunoaste faptul ca activitatea de creare de programe de calculator poate fi stabilita/prevazuta in orice alt act juridic care stabileste atributiile de serviciu ale angajatului, nu doar in fisa postului. 
 
Evaluarea periodica a angajatilor: Noul ordin prevede evaluarea periodica a angajatilor din domeniul IT pentru a verifica indeplinirea criteriilor de scutire de impozit. Aceasta masura mentine un nivel inalt de profesionalism si asigura ca angajatii isi indeplinesc in mod corespunzator sarcinile legate de crearea de programe pentru calculator”. 
 
Ma jos va redam Ordinul nr. 20.463/3.964/967/1.415/2023:
 
Ordinul nr. 20.463/3.964/967/1.415/2023 al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului educatiei, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 370 din 2 mai 2023.
 
Art. 1. — (1) Angajatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) posturile pe care sunt angajati corespund celor din lista care cuprinde ocupatiile si activitatile prevazute la sectiunile 1 si 2 din anexa;
b) postul face parte dintr-un compartiment care are ca obiect de activitate cel putin unul dintre urmatoarele domenii, evidentiat in organigrama angajatorului: tehnologia informatiei si a comunicatiilor, inteligenta artificiala si tehnologii digitale emergente, administrare fiscala in format electronic, baze de date, servicii de e-guvernare si transformare digitala;
c) detin o diploma de licenta obtinuta in urma finalizarii unei forme de invatamant superior de lunga sau de scurta durata sau in urma finalizarii ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, sau detin o diploma de bacalaureat si urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa;
d) angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinate comercializarii;
e) veniturile anuale prevazute la lit. d) au o valoare care reprezinta cel putin echivalentul in lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venit. (...)
 
Art. 2. — (1) Angajatii din institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din institutiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, potrivit competentelor si atributiilor specifice prevazute in fisa postului sau in orice alt act juridic care stabileste atributiile de serviciu ale angajatului, beneficiaza de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile din prezentul articol, precum si cele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c).
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) lit. b), in cazul institutiilor publice prevazute la alin. (1), postul alocat desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator poate face parte si din categoria celor infiintate in afara organigramei, potrivit legii.
(3) Posturile alocate desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin act administrativ al conducatorului institutiei publice prevazute la alin. (1).
(4) Conducatorul institutiei publice, in vederea acordarii facilitatii fiscale pentru angajatii prevazuti la alin. (1), prevede in fisa postului sau in orice alt act juridic care stabileste atributiile de serviciu ale angajatului cel putin una dintre activitatile prevazute la sectiunea 2 din anexa.
(5) Prevederile art. 1 alin. (4) si (5) se aplica in mod corespunzator.
(6) Evidenta distincta a activitatilor angajatilor care beneficiaza de prevederile alin. (1) se realizeaza lunar, pe perioada in care se desfasoara efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator, in vederea acordarii facilitatii fiscale. (...)
 
Art. 3. — (1) Activitatea de creare de programe pentru calculator, in sensul prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se refera la prestarea efectiva a cel putin uneia dintre activitatile de creare de programe pentru calculator, corespunzatoare ocupatiilor specifice prevazute in anexa, dupa caz, corespunzatoare activitatilor prevazute in anexa si individualizate in fisa postului sau in oricare alt act juridic care stabileste atributiile de serviciu.
 
(2) Scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru angajatii prevazuti la art. 2 alin. (1) se aplica pe intreaga perioada in care acestia desfasoara efectiv activitatea de creare de programe pentru calculator.
(3) In situatia in care activitatea de creare de programe pentru calculator se desfasoara efectiv pentru o fractie din luna, scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru angajatii prevazuti la art. 2 alin. (1) se aplica pentru intregul venit din salarii si asimilat salariilor realizat in luna respectiva. 
 
Art. 4. — (1) Documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conform ocupatiilor si activitatilor specifice prevazute in anexa, sunt:
 
a) actul constitutiv, in cazul operatorului economic; 
b) organigrama angajatorului;
c) fisa postului sau orice alt act juridic care stabileste atributiile de serviciu ale angajatului;
d) copia cu mentiunea „conform cu originalul" a diplomei de licenta obtinute in urma finalizarii unei forme de invatamant superior de lunga sau de scurta durata sau in urma finalizarii ciclului I de studii universitare de licenta, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul" a documentului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
e) adeverinta de absolvire a studiilor universitare de licenta, eliberata de institutia de invatamant superior in cauza, in cazul in care diploma de absolvire nu a fost inca eliberata, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul" a documentului de echivalare sau recunoastere eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
f) copia cu mentiunea „conform cu originalul" a diplomei de bacalaureat, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul" a atestatului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, inclusiv pentru angajatii care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate;
g) adeverinta care sa ateste faptul ca persoana urmeaza o forma de invatamant superior, in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat, si documentul de echivalare sau recunoastere, daca este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga durata sau ciclul I al studiilor de licenta. In adeverinta se prevad urmatoarele: universitatea, actul normativ prin care universitatea a fost acreditata, facultatea, programul de studii, forma de invatamant, inclusiv anul de studii urmat la data solicitarii, situatia scolara, astfel incat sa se probeze calitatea de student, conform prevederilor legale in vigoare;
h) copia cu mentiunea „conform cu originalul" a suplimentului de diploma, solicitata de angajator, pentru a exclude perioadele de intrerupere de scolaritate de la acordarea scutirii de la plata impozitului, in cazul in care aceste intreruperi nu au fost declarate de beneficiarul scutirii, in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat si documentul de echivalare sau recunoastere, dupa caz, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga durata sau ciclul I al studiilor de licenta, la finalizarea cu diploma a cursurilor unei institutii de invatamant superior acreditate;
i) copia cu mentiunea „conform cu originalul" a contractului individual de munca sau a oricarui act juridic al conducatorului institutiei publice in baza caruia se exercita raportul de serviciu/raportul de munca;
j) statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) comanda interna aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atesta solicitarea initierii procesului de creare de programe pentru calculator;
l) balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator. (...)
 
Art. 5. — (1) Scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica lunar numai pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, obtinute din desfasurarea unei activitati de creare de programe pentru calculator, in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de momentul angajarii persoanei care beneficiaza de scutire, si fara a fi conditionata de contributia acesteia la realizarea plafonului minim de venit prevazut la art. 1 alin. (1) lit. e).
(2) In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate din desfasurarea activitatii de creare de programe pentru calculator pe teritoriul Romaniei, in baza unui act de detasare sau delegare, scutirea se acorda in situatia in care angajatii prevazuti la art. 1 alin. (1) si art. 2 alin. (1) si platitorul de venituri indeplinesc conditiile prevazute de prezentul ordin.
(3) Acordarea scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri, in cazul angajatilor prevazuti la art. 1, respectiv a conducatorului institutiei publice, in cazul angajatilor prevazuti la art. 2.
 
Art. 8. — (1) Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data de 1 a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii intrarii in vigoare a prezentului ordin. (...)
 
ANEXA — LISTA cuprinzand ocupatiile specifice activitatilor de creare de programe pentru calculator:
 
Nr. crt. - SECTIUNEA 1 Ocupatia / SECTIUNEA a 2-a Descrierea activitatii
 
1. Administrator baze de date - Activitati de furnizare a expertizei de specialitate si a asistentei practice in managementul sistemelor de baze de date si in utilizarea datelor informatice pentru a raspunde cerintelor sistemului informatic in orice moment al ciclului de viata, in conformitate cu criteriile de calitate definite
2. Analist - Activitati de realizare a analizei in vederea definirii specificatiilor pentru construirea efectiva a sistemelor informatice, susceptibile sa raspunda cerintelor utilizatorilor
3. Inginer de sistem in informatica - Activitati care combina aptitudinile analitice si de proiectare cu cunostinte adecvate de tehnologie software si hardware, in vederea definirii, proiectarii, realizarii, testarii, implementarii si modificarii sistemelor informatice ce contin software ca principalacomponenta
4. Inginer de sistem software - Activitati de adaptare si/sau de armonizare a solutiilor hardware, software si a sistemelor de operare, precum si a aplicatiilor existente ori proiectate la necesitatile reale sau estimate ale utilizatorilor, in vederea indeplinirii cerintelor privind satisfacerea gradului de solicitare (timpul de raspuns)
5. Manager de proiect informatic - Activitati de coordonare a sistemelor de dezvoltare specifice aplicatiilor informatice majore, inclusiv coordonarea personalului si urmarirea cerintelor proiectelor (informatii/date necesare, programare, analiza). Managerii de proiect dezvolta, planifica, analizeaza, estimeaza si stabilesc prioritatile aferente componentelor ce
urmeaza sa fie realizate, precum si fazele si termenele de executie a proiectelor.
6. Programator - Activitati de realizare a programelor pentru calculator, conform unor specificatii predefinite, si asamblarea lor in sisteme coerente, inclusiv testarea in vederea
asigurarii conformitatii cu specificatiile
7. Proiectant de sisteme informatice - Activitati care combina aptitudinile analitice si de proiectare bazate pe cunostinte de specialitate cu cunostinte in utilizarea instrumentelor software sau a limbajelor de programare, in vederea producerii si implementarii unor solutii functionale care sa corespunda cerintelor predefinite ori unor necesitati organizationale
8. Programator de sistem informatic - Activitati care combina aptitudinile analitice si de proiectare cu cunostinte adecvate de tehnologie software si hardware, in vederea definirii, proiectarii, realizarii, testarii, implementarii si modificarii sistemelor informatice ce contin software ca principala componenta
9. Programator ajutor - Activitati de asigurare a suportului tehnic in realizarea programelor pentru calculator, conform unor specificatii predefinite, si asamblarea lor in sisteme coerente, inclusiv testarea in vederea asigurarii conformitatii cu specificatiile
10. Analist ajutor - Activitati de asigurare a suportului tehnic pentru realizarea analizei in vederea definirii specificatiilor pentru construirea efectiva a sistemelor informatice,
susceptibile sa raspunda cerintelor utilizatorilor
11. Inginer de dezvoltare a produselor software - Activitati de analiza si evaluare a cerintelor pentru aplicatiile informatice existente sau noi si pentru sistemele de operare: proiectare, dezvoltare, testare si intretinere a solutiilor software pentru satisfacerea acestor cerinte
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]