"Societatea noastra a incheiat contract de livrare a produselor fabricate, cu mai multe firme care au magazine de desfacere in toata tara. Programul depozitelor pentru receptia marfurilor este intre orele 08-17. In aceasta situatie, soferul va fi nevoit sa faca aceasta cursa (luam ca exemplu zona Ardealului ) in trei sau chiar patru zile ( puncte de desfacere intre 25 30 magazine- depozite). Numarul de km efectuati pot fi intre 1500 si 2000. Se va face angajarea unui conducator auto care va avea ca activitate transportul de marfa pe teritoriul tarii, in functie de primirea comenzilor. Deci, pot fi si zile in care nu sunt curse. In contractul de munca, ce se va trece la locul de munca? Cum se va face pontajul soferului si cum va fi platit? La numar de kilometri, in regie, la totalul orelor petrecute in tara?"
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
• Cod CAEN: 2030
Raspunsul specialistilor:
Soferii sunt salariati mobili asa incat recomandam sa se acorde acestora indemnizatie de mobilitate in baza clauzei de mobilitate inscrisa in contractul individual de munca.
Conform modelului cadrul al contractului individual de munca aprobat prin OMMSS 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de munca
D. Locul de munca
1. Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment etc.) ....................... din sediul social/punctul de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului ....................
2. In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel: ...............................
Astfel, daca locul de munca al salariatului nu este fix, cum este si cazul situatiei expuse, se inscrie la pct.2 de mai sus locurile de munca in care salariatul presteaza activitate cum ar fi: - pe raza judetului xxx sau - pe teritoriul Romaniei.
Totodata, la lit. J se mentioneaza la lit. b1) sau b2) prestatiile suplimentare:
Timpul de munca si Programul de lucru: 81 de probleme sensibile create de recentele modificari ale Codului Muncii, detalii AICI >>>
b1) prestatii suplimentare in bani .......;
b2) modalitatea prestatiilor suplimentare in natura ...........;
Aceste reglementari in contractul individual de munca alcatuiesc clauza de mobilitate.
Conform art. 76 alin. (2) lit. k) si art. 142 lit. g) din Codul fiscal in forma modificata prin Legea 72/2002 intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale indemnizatia de delegare, indemnizatia de detasare, inclusiv indemnizatia specifica detasarii transnationale, prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate, precum si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati potrivit legislatiei in materie, pe perioada desfasurarii activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat.
Plafonul aferent valorii a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat se calculeaza prin raportarea celor 3 salarii la numarul de zile lucratoare din luna respectiva, iar rezultatul se multiplica cu numarul de zile din perioada de delegare/detasare/desfasurare a activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate.
Astfel cum se poate observa, inclusiv indemnizatia de mobilitate se limiteaza la nivelul de 2,5 ori stabilit pentru institutii publice prin hotarare a Guvernului.
Daca ne raportam la diurna stabilita pentru institutii publice este necesar sa se aplice HG 714/2018. Aceasta hotarare nu se refera insa la mobilitate ci la delegare si detasare. Asadar, nu avem o reglementare pentru institutii publice cu privire la mobilitate, dar art. 76 alin. (4) lit. h) mai sus citat trimite la nivelul legal stabilit pentru indemnizatie prin hotarare a Guvernului.
Intrucat lucrurile nu sunt foarte clare, prudent este sa aplicam regulile de la diurna si in ceea ce priveste indemnizatia de mobilitate.
De aceea, indemnizatia de mobilitate in tara se va acorda in cuantum de 50 lei/zi pentru o deplasare de cel putin 12 ore la o localitate aflata la distanta mai mare de cel putin 5 km.
Plata in functie de numarul de km parcursi nu este posibila.
Conform art. 8 din OG 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora
(1)Urmatoarele fapte reprezinta incalcari deosebit de grave ale dispozitiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 si, dupa caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, carora le sunt aplicabile dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei nr. 96/26/CE a Consiliului, si constituie contraventii daca acestea nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
m) remunerarea de catre intreprindere/operatorul de transport rutier a conducatorilor auto angajati sau pusi la dispozitia sa in functie de distanta parcursa, de rapiditatea livrarii si/sau de cantitatea de marfuri transportata, chiar si sub forma de prime sau majorari salariale, numai in cazul in care o asemenea remunerare este de natura sa pericliteze siguranta rutiera si/sau sa incurajeze incalcarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, dupa caz; m) remunerarea de catre intreprindere/operatorul de transport rutier a conducatorilor auto angajati sau pusi la dispozitia sa in functie de distanta parcursa, de rapiditatea livrarii si/sau de cantitatea de marfuri transportata, chiar si sub forma de prime sau majorari salariale, numai in cazul in care o asemenea remunerare este de natura sa pericliteze siguranta rutiera si/sau sa incurajeze incalcarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, dupa caz
.
Se considera ca, conducatorul auto ar putea fi in situatia de a conduce in conditii ce ar avea ca rezultat diminuarea sigurantei rutiere.
Conform art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Astfel, conform acestei dispozitii legale, un salariat poate beneficia pe langa salariu de baza si de sporuri, indemnizatii si alte adaosuri.
Rezulta ca soferul va fi remunerat cel putin cu salariu de baza minim brut pe tara la care se adauga sporurile obligatorii cum ar fi de munca suplimentara, de noapte, etc, daca munceste in aceste conditii. De asemenea, salariului de baza i se pot adauga prime, adaosuri negociate dar nu in functie de numarul de km parcursi sau in functie de greutatea marfii transportate.
In cazul salariatilor mobili evidenta timpului de lucru se tine prin acord scris incheiat intre angajator si salariat astfel cum se prevede in dispozitiile art. 119 alin. (2) din Codul muncii.
Prin urmare, angajatorul trebuie sa stabileasca cu conducatorii auto modalitatea in care se va tine evidenta timpului de lucru. Spre exemplu, se poate stabili ca salariatul completeaza un document la inceperea programului de lucru si la sfarsitul acestuia aratand ora si data.
Se intocmesc foi de parcurs.
Se poate folosi ordin de deplasare sau salariatul poate intocmi un decont din care sa reiasa: intervalul orar al deplasarii, data deplasarii, motivul deplasarii. In baza ordinului de deplasare/decontului se va acorda indemnizatie de mobilitate neimpozabila.
Fisa postului cuprinde atributiile conducatorului auto cum ar fi:
- transporta marfa la clientii angajatorului si la punctele de lucru/sucursalele acestuia.
- isi insuseste, respecta si aplica normele Codului Rutier in vigoare, normele de securitate si sanatate in munca si masurile de aplicare a a cestora;
- desfasoara activitatea in asa fel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si celelalte persoane participante la procesul de munca;
- isi insuseste, respecta si aplica normele de
SSM si de aparare impotriva incendiilor prevazute de legislatia in vigoare, instructiunile proprii de lucru si politica SSM a firmei, pe tot timpul desfasurarii activitatii;
- sa asigure transportul de marfuri È?n bune conditii
- sa completeze zilnic foaia de parcurs la plecarea si sosirea din cursa.
- sa indeplineasca activitãti conform planificãrii;
- sa asigure documentele necesare si sa solutioneze situatiile ivite in timpul executãrii cursei
- sa participe la toate instruirile legate de:
protectia muncii, siguranta circulatiei rutiere pe drumurile publice, paza si prevenirea incendiilor, protectia mediului inconjurtor, insusindu-si cele prezentate si aplicandu-le corespunzator in practica zilnic;
- sa pastreze ordinea, disciplina, curatenia, normele sanitar-veterinare, igiena;
- sa nu introduca sau sa consume bauturi alcoolice la locul de munca si in timpul programului de lucru;
- sa aiba in grija de autovehicol pana la incetarea activitatii in societate;
- sa verifice starea franelor, nivelul uleiurilor, a motorinei, sistemul de iluminare, de racire etc.
- sa ia legatura cu maistrul mecanic si sa inlature toate defectiunile constatate pe drumurile publice
- sa pastreze actele masinii si documentele de transport in conditii corespunzatoare si le prezinta, la cerere, organelor de control ale politiei rutiere
- sa solicite sectorului aprovizionare, transport si reparatii auto, de la nivelul societatii, ajutor pantru aducerea autovehicolului in stare de functionare;
- sa respecte legislatia care se refera la circulatia autovehicolelor pe drumurile publice.
- sa raspunda de pagubele consemnate din culpa sa;
- sa foloseasca timpul de munca exclusiv pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, in acest sens, nu se ocupa in timpul de munca de activitati care nu sunt cuprinse in atributiile si indatoririle sale ori nu sunt dispuse de sefi ierarhici
- sa aiba capacitatea de organizare a locului de munca
- sa participe activ la rezolvarea sarcinilor echipei
- sa fie cinstit, loial si disciplinat, dand dovada in toate imprejurarile de o atitudine civilizata si corecta fata de toate persoanele cu care vine in contact;
- sa respecte cu strictete regulile de protectie a muncii si P.S.I. din obiectivul unde desfasoara serviciul;
- sa acorde ajutor, atat cat este rational posibil, oricarui alt salariat, aflat intr-o situatie de pericol;
- sa-si insuseasca si sa respecte normele si instructiunile de protectie a muncii si masurile de aplicare a acestora;
- sa aduca la cunostinta de indata administratorului accidentele de munca suferite de propria persoana sau de alti angajati;
- sa coopereze cu persoanele cu atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca, atat timp cat este necesar, pentru realizarea oricarei sarcini sau cerinte impuse de autoritate competenta pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale;
- sa refuze intemeiat executarea unei sarcini de munca daca aceasta ar pune in pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala persoana sa sau a celorlalti colegi
- sa informeze de indata administratorul despre orice deficienta constatata sau eveniment petrecut;
- sa execute alte activitati in legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu precizate de persoanele care au acest drept.