Executivul a aprobat normele de aplicare a prevederilor Legii nr.111/2022 privind reglementarea activitatilor prestatorului casnic, care stabilesc modalitatea de acordare a tichetelor de activitati casnice, modul in care beneficiarul casnic le poate utiliza, precum si modalitatea de preschimbarea in bani a acestora.
Potrivit actului normativ adoptat de Guvern, acest tip de tichete vor putea fi achizitionate atat pe suport electronic, prin crearea unui cont online in vederea inregistrarii in platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, cat si pe suport de hartie.
Tichetul de activitati casnice va contine rubrici speciale destinate informatiilor referitoare la identificarea beneficiarului si a prestatorului casnic, date referitoare la valabilitatea tichetului, precum si elemente de siguranta obligatorii. Formatul propus de normele metodologice pentru tichetele in format fizic va fi avut in vedere la incheierea contractului de tiparire.
Preschimbarea in bani a tichetelor, de catre prestatorul casnic, se va putea face la sediul oricarei agentii pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, la sediile unitatilor furnizorului de serviciu universal sau in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin platforma electronica.
Din valoarea nominala a tichetelor de activitati casnice se va retine impozitul pe venit si contributiile de asigurari sociale de stat. Ca facilitate fiscala, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit, respectiv cota contributiei de asigurari sociale este reprezentata de 50% din valoarea nominala a tichetului. La preschimbarea a unui numar de minimum 85 de tichete de activitati casnice, valoarea minima a contributiei lunare neputand fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata, prestatorul casnic beneficiaza de asigurare in cadrul sistemului de asigurari sociale de stat si al sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va achizitiona serviciile de dezvoltare a Platformei electronice de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, iar pana la 31 decembrie 2023 aceasta va fi operationala, facilitand astfel relatiile intre utilizatorii tichetelor de activitati casnice, precum si intre acestia si agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
Persoanele fizice care isi doresc sa utilizeze tichete de activitati casnice in activitatea lor vor putea beneficia de prevederile Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatilor prestatorului casnic incepand cu data de 1 ianuarie 2024.
Informatii de background
Guvernul a reglementat modul in care persoanele fizice (prestatori casnici) pot desfasura activitati casnice in beneficiul altor persoane fizice (beneficiari casnici) si remunerarea acestora in tichete de activitati casnice, prin derogare de la Codul Muncii. Valoarea nominala a unui tichet de activitati casnice este de 15 lei. Remunerarea se realizeaza exclusiv in baza tichetelor de activitati casnice, al carui numar este stabilit de comun acord intre cele doua parti. Contravaloarea muncii prestate se negociaza in functie de intensitatea si durata activitatilor casnice prestate, neexistand corelarea intre valoarea tichetului si ora de munca prestata.
Masura introdusa prin intermediul legii doreste sa formalizeze relatiile ocazionale de munca deja existente, insa intr-un mod simplificat, astfel incat inregistrarea beneficiarilor casnici, a prestatorilor casnici si a platilor dintre acestia, prin intermediul tichetelor, sa fie cat mai facila, flexibila si nebirocratica.
Angajatorii publici si privati pot acorda, sub forma de bonus sau prima, tichete de activitati casnice angajatilor proprii.
Legea privind reglementarea activitatilor prestatorului casnic constituie una dintre reformele asumate de statul roman prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Reforma va fi implementata, gradual, in perioada 2022-2026 si consta in asigurarea cadrului legal si in operationalizarea unei platforme electronice gestionata de ANOFM, prin structurile sale teritoriale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<