"Suntem o pizzerie cu sala de servire si distributie la domiciliu dorim sa angajam o persoana minora pe perioada vacantei de vara persoana respectiva este la liceu, momentan are diploma de 10 clase intrebarea noastra este in ce functie am putea sa o angajam? va lucra la birou cu atributiile urmatoare: - aranjeaza/sorteaza documente - intocmeste diferite rapoarte in excel - concepe material de promovare (tik-tok, facebook, etc.) - preia anumite sarcini de hr/contabilitate/secretariat va rog sa ne oferiti mai multe variante de functii la care s-ar incadra in cazul angajarii de minori am beneficia de ceva beneficii de la stat? care ar fi acestea si ce conditii trebuie indeplinite?"
Raspunsul specialistilor:
Incadrarea in munca a elevilor minori (16 – pana la 18 ani) se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 Codul muncii cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG nr. 600/2007 privind protectia tinerilor la locul de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
In opinia noastra puteti angaja persoana pe una din ocupatiile:
- 411001 functionar administrativ 4110 (din Grupa de baza Functionari cu atributii generale: efectueaza sarcini de secretariat si administrative in conformitate cu procedurile stabilite).
- 412001 secretara, 412002 secretara dactilografa sau 412003 secretara prelucrare texte (din Grupa de baza 4120 Secretari: secretarii utilizeaza masini de scris, calculatoare sau alte echipamente de procesare a textelor pentru transcrierea corespondentei si a altor documente, verifica documentele elaborate de alte categorii de personal, administreaza corespondenta emisa si primita, intocmesc agenda intalnirilor de lucru si a sedintelor si efectueaza diferite alte sarcini administrative).
In conformitate cu prevederile Legii nr. 72/2007 privind stimularea incadrarii in munca a elevilor si studentilor, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul care incadreaza in munca elevi si studenti pe perioada vacantelor beneficiaza, pentru fiecare elev si student, de un stimulent financiar lunar egal cu 50% din valoarea indicatorului social de referinta prevazut de
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare (in prezent, ISR = 525,5 lei).
Perioada maxima de acordare a stimulentului financiar este de 60 de zile lucratoare intr-un an calendaristic.
In Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 72/2007 (aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 726/2007, cu modificarile si completarile ulterioare) sunt detaliate conditiile in care se acorda acest stimulent:
La articolul 2 din Norme se precizeaza ca beneficiaza de stimulentul financiar lunar angajatorii care, pe perioada vacantelor stabilita potrivit legii, incadreaza in munca elevi si studenti in baza:
a) unui contract individual de munca pe durata determinata, egala sau mai mica decat durata vacantei, incheiat in conditiile legii, cu norma intreaga sau, dupa caz, cu timp partial;
b) unui contract de munca temporara, numai daca durata misiunii de munca temporara este egala sau mai mica decat durata vacantei.
In cazul tinerilor in varsta de pana la 18 ani, contractul individual de munca incheiat cu durata timpului de munca de 6 ore pe zi si de 30 de ore pe saptamana se considera incheiat cu norma intreaga.
La art. 3 alin. (2) din Norme se precizeaza ca nu beneficiaza de stimulentul financiar:
a) angajatorii care incadreaza in munca elevi si studenti anterior datei de incepere a vacantei stabilite potrivit legii, pentru elevii si studentii respectivi;
b) angajatorii care au beneficiat, pentru elevii si studentii respectivi, de stimulentul financiar pentru o perioada de 60 de zile lucratoare in cursul anului calendaristic.
La art. 4 din Norme se prevede ca angajatorii trebuie sa incheie cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data angajarii elevilor si studentilor aflati in perioada vacantelor, o conventie al carei model este prevazut in anexa nr. 1 la aceste Norme.
Documente necesare pentru incheierea conventiei cu AJOFM:
- cerere;
- tabel nominal cuprinzand elevii si studentii incadrati in munca pe perioada vacantelor (modelul se regaseste in Normele metodologice si este anexa la conventie - anexa nr. 1 la Norme);
- adeverinta eliberata de institutia de invatamant prin care se atesta ca persoana are statut de elev sau, dupa caz, de student si urmeaza cursurile intr-o institutie de invatamant de stat sau particular, infiintata potrivit legii, cuprinzand si precizarea expresa a perioadei de vacanta;
- actul de identitate al elevului sau studentului, in copie;
- copia contractului de munca, incheiat cu respectarea conditiilor de varsta si a regimului legal al muncii tinerilor;
- declaratie pe propria raspundere a angajatorului, din care sa rezulte ca angajatorul nu se regaseste in una dintre situatiile prevazute la art. 3 alin. (2) din Norme (reprodus mai sus).
La art. 6 din Norme se prevede ca pentru a beneficia de stimulentul lunar angajatorii au obligatia de a depune la AJOFM, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii pentru care solicita aceasta suma, urmatoarele documente:
a) tabel nominal al carui model este prevazut in anexa nr. 2 la Norme;
b) pontaj si statul de plata, in copie.
Prin urmare pentru a beneficia stimulent este necesar sa va adresati AJOFM, in vederea incheierii conventiei pentru acordarea acestuia.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<