"Potrivit Ordinului MMPS 585/2021 incepand cu data de 19 iulie 2021 lit M din contractele individuale de munca se completeaza obligatoriu cu sintagma sa informeze angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii adminstrat privat. Ce presupune mai exact aceasta informare? Angajatorul ar trebui sa fie informat si sa cunoasca toate fondurile de penstii private? Care sunt in fapt obligatiile angajatorului?"
Raspunsul specialistilor:
Incepand cu data intrarii in vigoare a Ordinului nr. 585/2021 se va folosi la incheierea contractelor individuale de munca formularul de contract individual de munca modificat.
Apreciem ca NU este necesara incheierea de acte aditionale pentru trecut. Aceasta modificare produce efecte numai pentru viitor.
Conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii.
Astfel, persoanele in varsta de pana la 35 de ani trebuie sa adere la un fond de pensii, iar cele cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani au optiunea de a adera.
Fond de pensii administrat privat - obligatii
Obligatia de informare trebuie indeplinita de angajator la data incheierii contractului individual de munca intrucat de la aceasta data salariatul are obligatia sa adere la un fond de pensii administrat privat.
Asadar, cu privire la obligatia angajatorului de informare, conform art. 17 alin. (2) din Codul muncii, obligatia de informare se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca sau a actului aditional, dupa caz.
Totodata, salariatii trebuie sa adere la un fond de pensii administrat privat intr-o perioada de 4 luni de la angajare pentru intaia oara. Daca nu adera, atunci vor fi repartizati aleatoriu la unul dintre cele 7 fonduri existente pe piata din Romania.
Asa incat face inutila incheierea de acte aditionale in ceea ce priveste aceasta modificare a modelului-cadru al contractului individual de munca.
Ordinul nr. 585/2021
Pentru salariatii angajati dupa intrarea in vigoare a Ordinului nr. 585/2021 se va utiliza formularul CIM actualizat. Daca angajatorul insereaza in contract prevederea reglementata prin Ordinul 585/2021 atunci angajatorul s-a achitat de obligatia de informare a salariatilor cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat.
Totodata, angajatorul nu este obligat nici sa prezinte salariatului care sunt fondurile de pensii administrate privat la care acesta poate adera si nici sa-l indrume/indemne pe salariat sa adere la un anumit fond. Salariatul va opta la ce fond de pensii administrat privat doreste.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<