Responsabilitati doctorilor de medicina muncii. Care vor fi?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
01 Octombrie 2021
01 Octombrie 2021
Isabela Alexe
Isabela Alexe
medicina muncii angajatoriresponsabilitati ssmresponsabilitati medicina muncii
Responsabilitati doctorilor de medicina muncii. Care vor fi?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata prin medicii de medicina a muncii. Este demn de mentionat ca angajatorii au doua variante:
 
  • sa angajeze medici cu competenta de medicina muncii;
  • sa contracteze centre medicale de medicina muncii.
     

Responsabilitatile centrelor de medicina muncii in relatia cu angajatorii

 
Medicul specialist de medicina a muncii este principalul consilier al angajatorului si al reprezentantilor angajatilor in probleme de promovare a sanatatii in munca si in imbunatatirea mediului de munca din punctul de vedere al sanatatii in munca.
 
Intrucat, este si angajat in cadrul societatii, prin fisa de post i se stabilesc responsabilitatile si atributiile specifice activitatii specifice.
 
 
Medicul de medicina muncii este responsabil de sanatatea angajatilor de la un anumit loc de munca si are urmatoarele indatoriri:
 
sa posede pe langa cunostinte medicale si stiintifice solide, bune capacitati de comunicare si relationare;
 
sa cunoasca procesele tehnologice si operatiunile indeplinite de catre muncitori, sa fie familiarizat cu proprietatile toxice ale materialelor folosite, precum si cu toate riscurile asociate locului respectiv de munca;
 
sa determine aptitudinea fizica si emotionala a unui angajat pentru locul sau de munca;
 
sa ofere consiliere angajatorului in vederea preventiei bolilor legate de locul de munca, sa le diagnosticheze la timp si sa le semnalizeze organelor competente atunci cand acestea apar;
 
sa posede o buna cunoastere a legislatiei in vigoare in domeniul sanatatii si securitatii in munca, a metodelor si regulilor de protectie a muncii;
 
sa respecte confidentialitatea relatiei medic/pacient, etica profesionala si legislatia in domeniu;
 
sa inteleaga atat problemele angajatorului, cat si cele ale muncitorilor;
 

Contracte de prestari servicii cu clinici de medicina muncii

 
De multe ori angajatorii se multumesc sa contracteze cabinete de medicina muncii cu scopul de a primi fisele de aptitudine ale salariatilor pentru a fi acoperiti in situatia controalelor inspectorilor de munca.
 
Ca regula generala, prin contractele de prestarii servicii angajatorii trebuie sa stabileasca in sarcina cabinetelor de medicina muncii, cel putin, urmatoarele responsabilitati:
 
1. Prestatorul va prezenta beneficiarului documentele care atesta capacitatea acestuia din punct de vedere profesional si tehnic pentru efectuarea examenelor medicale de medicina muncii.
 
2. Serviciile medicale profilactice care vor fi efectuate de Prestator sunt urmatoarele:
  • efectuarea examenului medical la angajarea in munca;
  • efectuarea examenului medical periodic;
  • efectuarea examenului medical de adaptare;
  • efectuarea examenului medical la reluarea activitatii;
  • efectuarea examenului medical de supraveghere speciala;
  • promovarea strategiei de asigurare a sanatatii la locul de munca;
  • asigurarea protectiei maternitãtii la locul de munca.
 
3. Prestatorul va efectua examenul medical la angajarea in munca in baza riscurilor mentionate de Beneficiar in fisa de identificare a factorilor de risc profesional.
 
4. Prestatorul va efectua controlul medical de medicina muncii pe baza programarii efectuate de catre responsabilul de contract al Beneficiarului.
 
5. Prestatorul va elibera fise de aptitudine, in 2 (doua) exemplare, pentru fiecare salariat investigat, pe care le va transmite Beneficiarului in intervalul stabilit prin contract.
 
6. La incheierea efectuarii examenelor medicale prestatorul va intocmi centralizatoare ale prestatiilor efectuate (anexe la contract) care contin numarul si tipurile de prestatii medicale efectuate.
 
7. Pentru promovarea masurilor privind adaptarea la munca a lucratorilor si pentru imbunatatirea conditiilor de munca si de mediu, prestatorul va desfasura activitati de consiliere privind sanatatea si igiena ocupationala a lucratorilor si a reprezentantilor acestora din institutie si din comitetul de sanatate si securitate in munca dupa caz si colaboreaza cu personalul din compartimentul SSM.
 
...pentru mai multe situatii practice si studii de caz citeste raspunsurile specialistilor de la PortalSSM >>>

 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]