OUG 192/2020: Telemunca e obligatorie in starea de alerta. Munca la domiciliu, inclusiv cu echipamentul telesalariatului

Ioana Pavel
Ioana Pavel
09 Noiembrie 2020
09 Noiembrie 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
oug 192/2020 telemuncaordonanta 192 munca la domiciliu
OUG 192/2020: Telemunca e obligatorie in starea de alerta. Munca la domiciliu, inclusiv cu echipamentul telesalariatului
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ministerul Muncii atentioneaza angajatorii ca trebuie sa dispuna munca la domiciliu sau in regim de telemunca, iar acolo unde nu este posibil, sa decaleze programul de lucru daca au peste 50 de angajati. Munca la domiciliu se poate desfasura si cu echipamentele telesalariatului, informeaza ministerul. 
 
In acest sens, Guvernul a aprobat, in sedinta joi, o ordonanta de urgenta care prevede, printre altele, ca pe durata starii de alerta, angajatorii sa dispuna munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
 
Totodata, in cazul in care munca la domiciliu sau telemunca nu sunt posibile, actul normativ prevede ca angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ teritoriala, care au mai mult de 50 de salariati, sa organizeze programul de lucru astfel incat salariatii sa fie impartiti in grupe care sa inceapa si sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
Ordonanta adoptata de Guvern completeaza si prevederile referitoare la telemunca, in sensul ca angajatorul si angajatul pot conveni, printr-un acord scris, ca angajatul sa utilizeze mijloacele proprii ale telesalariatului pentru desfasurarea activitatii de la domiciliu, cu mentionarea conditiilor de utilizare.
 
ORDONANTA DE URGENTA nr. 192 din 5 noiembrie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca a fost publicata in  Monitorul Oficial nr. 1042 din 6 noiembrie 2020.
 
Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede la art. 38 alin. (1) faptul ca „pe durata starii de alerta, activitatile didactice ce impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant se pot suspenda, la propunerea consiliului de administratie a unitatii de invatamant preuniversitar, cu avizul inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si al directiei de sanatate publica judetene/Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti si cu aprobarea prin hotarare a comitetului judetean pentru situatii de urgenta/Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, pe baza argumentelor legale privind starea de sanatate“. Stiind ca anul scolar este in desfasurare si ca termenul pentru asigurarea cadrului legal necesar este foarte scurt, este necesara o noua reglementare care sa asigure o buna protejare a dreptului la sanatate corelat cu asigurarea dreptului la invatatura.
 
Caracterul urgent al prezentului act normativ decurge din faptul ca starea de urgenta, precum si starea de alerta se instituie numai in situatii exceptionale, cu aplicabilitate limitata atat in timp, iar suspendarea activitatilor didactice de predare, evaluare, care presupun interactiunea fata in fata, poate sa fie dispusa de autoritatile din domeniu si in afara acestor situatii deosebite fundamentat pe baza deciziilor dispuse de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.
 
In conditiile unei potentiale limitari a interactiunii la clasa/cursuri este imperios necesar sa asiguram cadrul juridic adecvat si implicit securitatea raporturilor juridice in privinta asigurarii dreptului fundamental la invatatura, corelat cu asigurarea dreptului la sanatate.
Avand in vedere faptul ca neadoptarea prin ordonanta de urgenta a acestor masuri imediate si a reglementarilor pentru implementarea lor poate genera disfunctionalitati majore cu efecte negative asupra bunei desfasurari a activitatilor din sistemul national de invatamant, dar si asupra beneficiarilor dreptului la invatatura,
 
intrucat educatia constituie prioritate nationala a Guvernului si in considerarea necesitatii instituirii, inclusiv la nivel legislativ, in contextul existentei unei situatii exceptionale care impiedica interactiunea fata in fata, a unor mecanisme care sa asigure, in mod adecvat si cu prioritate, exercitarea dreptului fundamental la invatatura si avand in vedere obligatia constitutionala in sarcina autoritatilor statului de a lua masuri pentru asigurarea acestui drept,
 
pentru ca se impune instituirea cadrului legal pentru asigurarea activitatilor didactice si in conditiile epidemiologice actuale, stabilit de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, avand in vedere faptul ca neadoptarea acestor masuri are efecte negative asupra bunei desfasurari a activitatilor din sistemul national de invatamant, dar si asupra elevilor in contextul existentei unei situatii exceptionale care impiedica interactiunea fata in fata intre elevi si cadrele didactice, adoptarea unor mecanisme care sa asigure exercitarea dreptului fundamental la invatatura este imperios necesara.
 
Stiind ca anul scolar este in desfasurare si in regim de urgenta, unitatile de invatamant, cadrele didactice trebuie sa stie cum sa isi organizeze activitatea de predare-invatare-evaluare, prin asigurarea dreptului atat la educatie, cat si la sanatate al elevilor.
Deoarece toate aspectele de mai sus vizeaza interesul elevilor si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se propune adoptarea de urgenta a proiectului propus.
 
Intrucat in actualul context epidemiologic se impune adaptarea cadrului legal prin stabilirea posibilitatii luarii unor decizii aplicate si adaptate nevoilor locale, avand in vedere situatiile specifice fiecarei unitati administrativ-teritoriale, iar in conditiile unei potentiale limitari a interactiunii la clasa/cursuri, dar si la nivel national, este imperios necesara asigurarea cadrului juridic adecvat si implicit securitatea raporturilor juridice in privinta asigurarii dreptului fundamental la invatatura,
luand in considerare necesitatea asigurarii unei protectii adecvate pentru beneficiarii primari ai dreptului la invatatura, studenti si personalul din sistemul national de invatamant,
 
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
 
Articolul I
 
Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 15 mai 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 13, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
a) obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca;
 
2. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Articolul 17
 
Pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca.
 
3. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
Articolul 21
 
Pe durata starii de alerta, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati, organizeaza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
4. La articolul 38, dupa alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alineatul (1^3), cu urmatorul cuprins:
 
(1^3) In perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, prin exceptie de la prevederile alin. (1), prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, in baza hotararii Comitetului National pentru Situatii de Urgenta si analizei situatiei epidemiologice la nivel national, se pot dispune suspendarea activitatilor care impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant si continuarea activitatilor didactice in sistem on-line.
 
Articolul II
 
La articolul 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 2 aprilie 2018, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
a) sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare;
 
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
 
Contrasemneaza:
 
Viceprim-ministru,
Raluca Turcan
Ministrul educatiei si cercetarii,
Cristina Monica Anisie
p. Ministrul sanatatii,
Romica-Andrei Baciu,
secretar de stat
p. Ministrul lucrarilor publice, dezvoltarii si administratiei,
Augustin-Catalin Iapa,
secretar de stat
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Victoria Violeta Alexandru
Bucuresti, 5 noiembrie 2020.
Nr. 192.
-----
 
 
 
ATENTIE!
 
Pentru a veni in sprijinul angajatorilor, dar si al salariatilor care ar putea avea neclaritati in ceea ce priveste implementarea masurilor luate de Guvern privind relatiile de munca, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va deschide, incepand de luni, un Tel Verde unde vor putea fi solicitate informatii suplimentare.
 
Numarul de telefon alocat este 0800868622 si va putea fi apelat de luni pana vineri intre orele 9.00 - 21.00.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]