Mai este obligatoriu ca un SRL (privat) sa acorde concediu de odihna in functie de vechimea salariatului in munca? Unde este specificata aceasta prevedere?
Raspuns (valabil la data de 30 iulie 2010):
Durata concediului de odihna se stabileste pe calea negocierilor colective si individuale. Se poate tine cont de diverse criterii: vechimea in munca, vechimea in specialitate, varsta sau specificul activitatii (altele decat acelea pentru care legea sau contractele colective prevad concediu de odihna suplimentar).
Durata minima a concediului de odihna este de 20 de zile lucratoare, potrivit art. 140 alin. (1) din Codul muncii.
Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil si este prevazuta in contractul individual de munca.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Se modifica, din nou, Codul Fiscal!
Asigurati-va ca veti primi cu promptitudine informatii complete despre aceste modificari si despre modul lor de aplicare! CAS, CASS, concedii medicale, somaj, pensii... acum aveti toate raspunsurile la indemana! Detalii aici >>>
Astfel, contractul colectiv de munca incheiat la nivel national pentru anii 2007-2010 prevede o durata a concediului de odihna de 21 de zile pe an. Prin contractele colective de munca incheiate la niveluri inferioare, ca si prin contractele individuale de munca se va putea prevedea o durata mai mare a concediului de odihna.
Potrivit actualei legislatii a muncii, vechimea in munca poate influenta durata concediului de odihna numai in cazul salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare.
In cazul categoriilor de salariati enumerate mai sus, potrivit Hotararii Guvernului nr. 250/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii au dreptul la un concediu de odihna platit cu o durata de 20 – 25 de zile lucratoare, in raport cu vechimea in munca.
Pentru salariatii din sectorul privat nu exista in prezent o reglementare universal aplicabila in acest sens, cu exceptia situatiei in care, prin contractul colectiv la nivel de ramura care va este aplicabil a fost stabilita o regula expresa in acest sens.
In concluzie, daca doriti reglementarea acestui aspect in cadrul unitatii dvs., puteti face acest lucru prin incheierea unui contract colectiv la nivel de unitate.