Prin prezenta va solicitam o lamurire cu privire la baza de calcul maxima lunara, admisa de lege pentru calcularea concediilor si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate.
Conform art. 68 din Ordinul 60/2006 privind normele de aplicare ale Ordonantei de Urgenta a Guvernului 158/2005, “Baza de calcul a indemnizatiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza, conform legii, contributia pentru concedii si indemnizatii.”
In acest articol nu se specifica daca persoanele cu studii superioare si care sunt incadrate cu un salariu minim pe economie x 2, deci 1.000 lei, la data prezentei, ar putea avea o baza de calcul determinata ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara x 2 lunar.
Deci baza maxima nu ar fi 500 x 12 = 6.000 lunar ci 1.000 x 12 = 12.000.
Raspuns:
Plafonarea contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate si, implicit a bazei de calcul a indemnizatiilor acordate in baza acestei contributii, reprezinta un mijloc de limitare a abuzurilor legate de acordarea concediilor si indemnizatiilor respective.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
250 Modele Fise de Post
Legis Plus Legislatia Muncii
Pe de o parte se stabileste o anumita proportionalitate cu veniturile persoanei prin aplicarea procentului legal la valoarea mediei veniturilor ce intra in baza de calcul, pe de alta parte baza de calcul a indemnizatiei aferenta fiecarei persoane este plafonata la valoare a 12 salarii minime brute pe tara.
Chiar daca sintagma utilizata de legiuitor este una imprecisa (in prezent acesta suma fiind denumita de H.G. nr. 1.051 salariu minim brut pe tara garantat in plata), apreciem ca este vizata suma stabilita prin hotarare a Guvernului (cea mentionata anterior, precum si actele normative similare, in prezent abrogate), iar nu la salariul brut negociat in baza prevederilor contractelor colective, cu respectarea coeficientilor minimi de ierarhizare prevazuti de CCMUNN pentru anii 2007-2010.
De altfel, asa cum arata si dispozitia CCMUNN este vorba de coeficienti minimi de ierarhizare, ceea ce presupune ca prin contracte colective la alte nivele se pot stabili indici cu valori superioare.
Totodata, din Exemplul nr. 2 privind modalitatea de calcul a unei asemenea indemnizatii prevazut la art. 73 din Ordinul nr. 60/830/2007, modificat si completat, rezulta ca, pentru lunile noiembrie 2006 – ian 2007 (luni ulterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 399/2006 de modificare a O.U.G. nr. 158/2005) a fost luata in calculul plafonului suma de 330 lei, stabilita drept salariu minim brut pe tara de H.G. nr. 1.766/2005 (330 x 12 = 3.960). In plus, intr-o abordare istorica a legislatiei, inclusiv a prevederilor CCMUNN, prevederile si cuantumul coeficientilor minimi de ierarhizare au o vechime considerabila. Respectarea acestora in ultima perioada nu este data de noutatea legislativa, ci, mai de graba de capacitatea inspectiei muncii de a impune respectarea acestora de catre angajatori.
Prin urmare, indiferent de calificarea salariatilor, plafonul contributiei si, implicit al bazei de calcul al indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate este stabilit in functie de salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a guvernului, iar nu in functie de valorile individuale ale salariilor rezultate prin aplicarea indicilor minimi de ierarhizare prevazuti de CCMUNN.