Care este temeiul legal pentru ajutorul pentru nastere?

28 Aprilie 2010
28 Aprilie 2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare:

Am platit ajutor de nastere pentru salariatele care au nascut. Ce contributii (CASS, Sanatate, Impozit, etc.) trebuie sa le oprim angajatelor in acest caz si conform caror articole din lege? Multumesc

Raspuns:

Potrivit art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Asadar, sumele acordate sub forma de ajutor pentru nastere sunt scutite de plata impozitului pe venitul salarial, acestea nefiind incluse in veniturile salariale.

Totodata, intrucat aceste ajutoare nu sunt incluse in veniturile salariale nu se datoreaza nici contributiile la fondurile sociale.

Ajutorul pentru nastere se acorda din fondul de cheltuieli sociale pe baza cererii formulata de salariata, la care, aceasta trebuie sa anexeze certificatul de nastere al copilului.

In ceea ce priveste plata CAS-ului, in prezent, nu exista o definitie clara, stabilita prin lege, a venitului brut realizat lunar, care sa fie aplicabila intocmai pentru plata contributiilor sociale obligatorii.

Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a incercat sa dea o astfel de definitie prin emiterea Ordinului nr. 122/2008, insa acest ordin nu a fost publicat.

In acest context, dat fiind lipsa unei definitii care sa stabileasca   cu certitudine ce anume cuprinde sintagma „venit brut realizat lunar”, faptul ca nu se datoreaza contributia de asigurari sociale asupra sumelor reprezentand ajutoarele prevazute la art.55 alin. 4 lit.a) din Codul fiscal, rezulta din interpretarea per a contrario   a normelor juridice incidente.

Or, veniturile   realizate   de asiguratii prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I respectiv,   salariatii, sunt veniturile salariale in care nu sunt incluse si ajutoarele prevazute la art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal.

In sprijinul acestor afirmatii sunt si dispozitiile prevazute la pct. 5 lit. A din Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc modul de completare a Declaratiei nominale. Potrivit acestor dispozitii, in rubrica TOTAL, din care: se inscrie dupa caz salariul individual brut realizat, inclusiv sporurile si adaosurile in cazul asiguratilor cu contract individual de munca.

Ajutoarele pentru nastere platite din fondul de cheltuieli sociale nu sunt incluse in categoria salariul individual brut realizat, a sporurilor sau a   adaosurilor. Prin urmare, aceste ajutoare nu se trec in Declaratia nominala astfel ca, asupra acestor sume nu se datoreaza contributia de asigurari sociale (atat contributia individuala de asigurari sociale cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat).

Potrivit art. 4 din Norma metodologica aprobata prin Ordinul 617/2007, contributia angajatorilor se calculeaza asupra tuturor veniturilor din salarii si asimilate salariilor.

Art. 5 alin. (1) din acelasi act normativ stabileste ca, contributia lunara a persoanelor asigurate se stabileste sub forma unei cote stabilite de lege, aplicata asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit. Angajatorul are obligatia calcularii, retinerii si virarii lunare integrale a contributiei datorate de catre persoana asigurata in contul deschis pe seama CNAS la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului in a caror raza angajatorii sunt luati in evidenta ca platitori de impozite si taxe.

Asadar, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, atat cea individuala cat si cea datorata de angajator, se calculeaza asupra veniturilor din salarii si asimilate salariilor. Or, asa cum am aratat mai sus, ajutoarele pentru nastere nu sunt incluse in veniturile salariale.

In temeiul prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19.

Potrivit art. 14 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art.19 din lege, constituit, dupa caz, din urmatoarele elemente:

a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza;

b) indemnizatia bruta lunara, pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective precum si pentru persoanele care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;

c) solda bruta lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale soldatilor si gradatilor voluntari, acordate si suportate, potrivit legii, de unitati;

d) drepturile banesti in valoare bruta realizate lunar de persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;

e) remuneratia directorilor si membrilor directoratului societatilor pe actiuni, numiti in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

sau individuale de munca, sub forma de procent din elementele prevazute la lit. a)-d) ori ca sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu;

g) indemnizatiile pentru concedii, indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, precum si orice alte indemnizatii acordate salariatilor si suportate de unitati, potrivit legii;

h) sumele rezultate prin plata cu ora, garzi, indemnizatii clinice;

i) drepturile banesti acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca sub forma de stimulente, premii si prime;

j) orice alte sume platite din fondul de salarii.

Potrivit art. 6 alin. (2) din O.U.G nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, persoanele juridice sau fizice prevazute la art. 5 lit. a) (angajatorii) au obligatia platii cotei de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%, aplicata la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislatiei financiar-fiscale in materie. Prin fond de salarii realizat, in sensul acestei ordonante de urgenta, se intelege totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]