Pentru ce functii se pot incheia contracte de constituire a garantiei

23 Septembrie 2014
23 Septembrie 2014
angajarea raspunderii salariatului pentru pagubele produse angajatoruluicontract de constituire garantieconstituire garantiigarantie angajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Unii angajatori intocmesc contracte de constituie a garantiei tuturor salariatilor care lucreaza cu marfa (gestionar, sef depozit, operator introducere validare date, stivuitorist, sofer).

Cat de legala este initiativa angajatorilor care vor sa impuna salariatiilor care lucreaza in cadrul unui depozit, un contract de costituire a garantiei?

Salariatii sunt incadrati pentru functii diferite nu doar gestionar ci si sef depozit, operator introducere validare date, stivuitorist, sofer.

Pot angajatorii sa includa o clauza suplimentara in contract legata de conditionarea restituirii garantiei, in functie de respectarea termenului de preaviz din Contractul de munca?

Este legala intocmirea de contract de constituire garantie si pentru alte functii decat gestionar?
Poate fi introdusa aceasta clauza in contract fara sa fie considerata abuziva si in instanta sa poata fi demontata imediat, in conditiile in care sunt 2 lucruri distincte?
 
Potrivit art. 1 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice astfel cum a fost modificata prin Legea 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, gestionar este acel angajat al unei persoane juridice prevazute la art. 176 din Codul penal care are ca atributii principale de serviciu, primirea pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a acesteia.
 
Potrivit art. 176 din Codul penal prin termenul public se intelege tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica.
 
Avand in vedere modificarea Legii 22/1969 prin Legea 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal precum si dispozitiile Codului penal se pune intrebarea in ce masura prevederile Legii 22/1969 mai sunt aplicabile salariatilor unor persoane juridice private care au atributiile de gestionari?
 
In ce masura s-ar mai putea sustine existenta unei prezumtii relative de vinovatie in cazul in care se constata lipsuri in gestiune si se doreste sanctionarea disciplinara a unui gestionar sau antrenarea raspunderii patrimoniale a acestuia in baza Legii 22/1969?

Avand in vedere modificarea art. 1, prevederile Legii 22/1969 sunt aplicabile autoritatilor publice, institutiilor publice sau altor persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica.

Care este regimul aplicabil salariatilor gestionari ai unor persoane juridice private care au dobandit calitatea de gestionar anterior modificarii Legii 22/1969?

Oare odata cu modificarea din februarie 2014, nu mai avem gestionari decat in domeniul public sau calitatea de gestionar din domeniul privat urmeaza a fi raportata la alte prevederi legale exceptand Legea 22/1969?

Acestea si multe altele sunt intrebarile cu privire la aplicabilitatea Legii 22/1969.
 
Asa cum spuneam prin intermediul Legii 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal au fost modificate o serie de articole care fac obiectul Legii 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice.

Modificarea esentiala cuprinsa in noua forma a art.1 din Legea 22/1969 se refera in fapt la definirea persoanelor juridice carora li se aplica prevederile acestei legi, sens in care se realizeaza trimiterea la noul articol din Codul penal, in speta art. 176, care defineste termenul public.
 
Astfel, apreciem ca desi prin modificarile aduse Legii 22/1969 prin Legea 54/1994 a fost extinsa sfera de aplicabilitate a prevederilor acestei legi, legiuitorul stabilind atat in titlul actului normativ dar si in cuprinsul acestuia notiuni in legatura cu gestionarea bunuriloe agentilor economici, prin modificarea intervenita in cuprinsul art. 1 ca urmare a Legii 287/2012 aceasta sfera de aplicabilitate a fost din nou restransa la nivelul instituiilor publice, in sens extins, astfel cum este acest termen definit in cuprinsul art. 176 din Codul penal.
 
Asadar, desi titlul legii nu a fost modificat in mod expres, apreciem ca prin actualizarea si adaptarea prevederilor art. 1 din Legea 22/1969 la noile definitii instituite prin Codul penal in art. 176 se schimba pe fond sfera de aplicabilitate a acestei legi, domeniul fiind restrans la acele autoritati publice, institutii publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica.
 
Apreciem insa, ca acest lucru nu echivaleaza cu disparitia gestionarilor din domeniul privat, ci doar cu adaptarea activitatii acestuia la alte prevederi legale, incidente domeniului.

Acte normative incidente organizarii activitatii de gestiune apreciem ca sunt:

- Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul 2.861/2009;
- Ordinul 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, s.a.

Asadar, apreciem ca la nivelul unui angajator, persoana juridica de drept privat, ar trebui sa existe o procedura stricta care sa reglementeze modalitatea si conditiile de angajare a persoanelor care au ca atributii sau printre atributiile lor gestionarea de bunuri. De asemenea, prin intermediul contractului individual de munca se pot stabili, in conditiile legii, anumite drepturi si respectiv obligatii specifice aferente activitatii de gestiune, in sens larg, care sa intre in sarcina persoanei care ocupa o functie ce presupune desfasurarea unei asemenea activitati.
 
In ceea ce priveste angajarea raspunderii salariatului pentru pagubele produse angajatorului apreciem ca, pentru domeniu privat, vor deveni incidente prevederile din Codul muncii, republicat sau, atunci cand aceste fapte constituie infractiuni vor deveni incidente prevederile Codului penal.


 
Gabriela Dita
Consilier juridic

Studii
ianuarie – februarie 2010 – curs formator formare profesionala
2005 – 2006 masterand al Facultatii de Drept al Universitatii Bucuresti cu specialitatea „Relatii de munca si Industriale avand ca tema pentru lucrarea de disertatie Formele de suspendare a contractului individual de munca la disciplina Contractul individual de munca sub indrumarea prof. dr. Alexandru Atanasiu;

2003 – 2004 absolvent al studiilor postuniversitare de dreptul muncii organizate de Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza avand ca lucrare de absolvire tema: „Cazurile de suspendare a contractului individual de munca prevazute de Legea nr. 19/2000 sub coordonarea conf. univ. dr. Vlad Barbu;

2002 – 2003 atestat inspector resurse umane al Scolii Romane de Afaceri de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei;

1999 – licentiata in stiinte juridice a Facultatii de Drept a Universitatii Bucuresti avand ca lucrare de licenta „Acordul de asociere a Romaniei la Uniunea Europeana sub indrumarea si cordonarea prof. univ. dr. Augustin Fuerea.

NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]