Atentie la neatentie: Diferenta dintre dispozitie si decizie

decizie sau dispozitiediferenta dintre decizie si dispozitiediferenta dispozitie decizie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Conform definitiei aferente Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, DECÍZIE, decizii, s. f. 1. Hotarare luata in urma examinarii unei probleme, a unei situatii etc., solutie adoptata (dintre mai multe posibile); rezolutie.  Hotarare luata de un organ al administratiei de stat sau de un organ de jurisdictie. 2. (Rar) Calitatea de a fi ferm, hotarat; fermitate, iar DISPOZITIE, dispozitii, s. f. 1. Prevedere obligatorie cuprinsa intr-o lege sau intr-un regulament; masura sau hotarare luata de un organ ierarhic superior si obligatorie pentru organul in subordine.  Loc. adv. La dispozitie = la indemana.

Expr. A fi (sau a sta, a se afla etc.) la dispozitia cuiva = a fi gata sa satisfaca dorintele, ordinele cuiva.

2. Asezare a unor elemente intr-un anumit loc, intr-un anumit fel, intr-o anumita ordine; alcatuire, constructie dupa un anumit plan.

3. Stare sufleteasca (buna sau rea); p. ext. dorinta (momentana) de a face un anumit lucru.
Asadar, in functie de actiunea ce se doreste a fi intreprinsa la nivelul unitatii pot fi luate atat dispozitii, cat si decizii, ambele reprezentand manifestari de vointa exprimate de angajator, insa acestea trebuie sa fie in mod expres reglementate in regulamentul intern al unitatii, conform prevederilor legale.

In ceea ce priveste relatiile de munca, Legea 53/2003 - Codul muncii, republicat, reprezinta cadrul legal pe baza caruia angajatorul poate sa isi fundamenteze emiterea unor dispozitii sau a unor decizii la nivelul unitatii.

Astfel, mentionam ca potrivit prevederilor art. 40 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, angajatorul detine dreptul de a da dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor.

Un exemplu lamuritor este delegarea sau, dupa caz, detasarea salariatului din dispozitia angajatorului (art. 43 si art. 45).

Mai mult, Codul muncii, republicat, precum si celelalte acte normative incidente domeniului, precizeaza si situatiile in care este necesar sa emitem unele decizii la nivelul unitatii. In acest sens, mentionam cu titlu de exemplu: decizia de constatare a cazului de incetare de drept a contractului individual de munca pentru situatiile prevazute la art. 56 alin. (1) lit. c) - j) (art. 56 alin.(2) din Codul muncii, republicat), decizia de concediere (art.76 din Codul muncii, republicat), constatarea sanctiunii disciplinare (art.248 alin. (3) din Codul muncii, republicat), nominalizarea persoanei/persoanelor responsabile de completarea si transmiterea registrului electronic privind evidenta salariatilor (art. 2 alin. (5) din HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare).

Asadar, fata de cele mentionate anterior apreciem ca angajatorul are posibilitatea de a lua anumite hotarari care pot lua forma unor dispozitii cu caracter obligatoriu pentru proprii salariati, sub rezerva legalitatii acestora, care vor fi materializate ca si document administrativ prin emiterea unor decizii. Aceste aspecte trebuie cuprinse si reglementate in regulamentul intern al unitatii.


Raspuns oferit de specialistii PortalCodulMuncii.ro



NOUTATI din Legislatie muncii

Atentie: La 1 septembrie 2024 intra in vigoare NOUA LEGE A PENSIILOR!


Descopera lucrarea Noua Lege a Pensiilor. Ghid practic - trateaza intr-o maniera completa
si 100% profesionista absolut toate aspectele pensionarii!

Afla:

- ce tipuri de pensie exista
- care sunt modalitatile si conditiile de pensionare
- ce acte trebuie sa contina dosarul de pensionare
- cum se calculeaza cuantumul pensiei
- cum inceteaza contractul individual de munca
- posibilitati de continuare a raporturilor de munca
- modalitati de cumulare a pensiei cu alte venituri etc.


...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
decizie sau dispozitiediferenta dintre decizie si dispozitiediferenta dispozitie decizie

Data aparitiei: 06 Februarie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Atentie la neatentie: Diferenta dintre dispozitie si decizie Nota: 4.75 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Reglementare acordare tichete de masaIntrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa postului pentru Director tehnicIntrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]