In cadrul Ordonantei 50 emisa anul trecut si care sprijinea debitorii, anul acesta relatia dintre clienti si creditori ar putea fi ameliorata printr-o noua prevedere legislativa aflata momentan in stadiul de proiect.
Deocamdata, ordonanta se aplica doar celor care contracteaza un credit ipotecar, insa adoptarea noii directive ar putea oferi drepturi noi tuturor debitorilor din Romania. Propunerea include astfel si o prevedere potrivit careia clientii trebuie sa fie atentionati cu privire la riscurile pe care le implica un credit ipotecar, avand in acelasi timp dreptul de a fi mediati in situatia unui conflict cu banca.
Asa cum a declarat Razvan Resmerita, director al Centrului European al Consumatorilor din Romania (ECC), clientii romani nu beneficiaza in prezent de aceste prevederi, dar in cazul in care noua directiva va fi aprobata si in cadrul legislatiei autohtone, romanii vor beneficia de un mecanism de rezolvare alternativa a neintelegerilor care se ivesc intre acestia si banci, evitand astfel solutionarea prin apelul la instanta. In afara de mediere, clientii s-ar putea servi si de institutia Ombudsman, un serviciu public care investigheaza plangerile facute de cetateni.
O astfel de institutie ar putea functiona in cadrul Asociatiei Romane a Bancilor, caz in care va fi nevoie de membri si arbitri ai consumatorilor pentru a fi asigurata o obiectivitate in ceea ce priveste luarea deciziilor.
Chiar si in prezent, romanii se pot adresa mediatorilor din Romania, pentru a evita costurile din instanta si intreaga desfasurare a procesului.
250 Modele Fise de Post
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Asa cum a mai declarat Resmerita, clientii vor trebui preveniti si asupra riscului valutar, iar ofertele de creditare nu au voie sa includa publicitate si practici incorecte. Proiectul elaborat de Directoratul pentru Piata Interna si Servicii din Comisia Europeana are sanse sa fie adoptat in primavara de catre Parlamentul European, urmand ca statele membre sa implementeze noile reglementari in cel mult doi ani.
Odata cu Ordonanta 50, aprobata prin legea 288/2010, s-a trecut la o eficientizare a continutului contractelor noi de credit, acesta incluzand in prezent un numar redus de taxe si comisioane. O alta prevedere a dus la diminuarea costurilor de transfer al creditului de la o banca la o alta institutie de credit prin limitarea nivelului comisionului de rambursare anticipata.