"Este legal ca angajatorul sa solicite angajatilor sa completeze o declaratie pe propria raspundere privind raporturile de munca desfasurate in afara societatii? In cazul in care salariatul are mai mult CIM-uri sa ii solicite sa date despre: data incheierii CIM-urilor, durata, nr. de ore, programul de lucru?"
Raspunsul specialistilor:
Exista situatii in care, avand in vedere prevederile legale in vigoare, angajatorul poate solicita salariatilor informatii despre desfasurarea de activitati profesionale cu contract individual de munca la alt angajator.
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente! Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative
Aceste documente sunt grupate in format electronic in lucrarea pe stick Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege. DETALII AICI >>> Din cele mentionate de dumneavoastra nu rezulta in mod clar contextul, dar asemenea informatii pot fi cerute, spre exemplu, in cazul in care salariatul lucreaza cu contract individual de munca cu timp partial.
Astfel, avand in vedere prevederile Codului fiscal conform carora baza de calcul pentru contributiile sociale nu poate fi mai mica decat salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, angajatii care au mai multe CIM-uri cu norma partiala baza trebuie depuna la fiecare angajator o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara garantat in plata. Este posibil ca in acest context angajatorul sa solicite informatii despre alte contracte de munca ale angajatului, desi, in acest caz, apreciem ca declaratia nu ar trebui sa contina atat de multe informatii despre alte CIM-uri.
O alta situatie ar fi in cazul cumulului de contracte in care un angajator solicita informatii despre norma de munca, programul de munca la alt angajator pentru a se asigura ca nu apare o suprapunere cu programul de munca pe care el il stabileste pentru salariatul respectiv, in conditiile in care, la art. 35 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, se prevede ca orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca.
De asemenea, pot exista reglementari specifice anumitor domenii de activitate cum este cazul activitatilor de transport rutier. Astfel, la art. 4 alin. (2) din HG nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier se prevede: ”In cazul lucratorilor mobili care muncesc pentru mai multi angajatori, timpul de lucru este suma orelor lucrate de persoana respectiva pentru toti angajatorii. Angajatorul va cere lucratorului mobil in cauza o evidenta in scris a timpului lucrat pentru alt/alti angajator/angajatori. Lucratorul mobil va furniza in scris aceasta informatie.”
Prin urmare, legalitatea solicitarii si tipul de informatii solicitate nu poate fi apreciata decat intr-un context bine determinat, context pe care salariatul trebuie sa il afle de la angajatorul sau care ar trebui sa precizeze in ce baza si cu ce scop solicita aceste informatii.
Un raspuns oferit in mai 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<