Va reamintim ca clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum urmeaza:
a) pentru toti angajatii/lucratorii din unitate, in cazul contractelor colective de munca incheiate la acest nivel;
b) pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile care fac parte din grupul de unitati pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca si care sunt semnatare ale contractului;
A aparut un excelent instrument practic pentru managerii HR! Este vorba despre o carte tiparita, format A5, cu textul complet al Codului muncii si al noii Legi a dialogului social!
O puteti purta intotdeauna cu dvs., pentru consultare rapida! Veti remarca imediat cat va este de utila, detalii AICI >>>
c) pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile din sectorul de negociere colectiva pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel de sector de negociere colectiva si care fac parte din organizatiile patronale semnatare, respectiv pentru toti angajatii/lucratorii incadrati in unitatile organizatiilor patronale si ale angajatorilor din sectorul de negociere colectiva, respectiv care au aderat ulterior la contractul colectiv de munca sectorial;
d) pentru toti angajatii de la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale, societatilor cu unic actionar/asociat statul roman sau autoritatea administratiei publice locale; pentru toti angajatii incadrati in unitatile aflate in subordinea sau in coordonarea autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca si care au constituit grupul de unitati pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel de grup de unitati;
e) pentru toti angajatii/lucratorii din unitatile din economia nationala pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca la nivel national si care fac parte din organizatiile patronale semnatare, respectiv pentru toti angajatii incadrati in unitatile organizatiilor patronale si ale angajatorilor care au aderat ulterior la contractul colectiv de munca la nivel national.
Contractul colectiv de munca - ce OBLIGATII au inspectorii ITM fata de angajati
Data fiind aplicabilitatea acestora tuturor lucratorilor, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia de a elibera, la cerere, o copie in format electronic a contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate, precum si orice act aditional la acesta, oricarui angajat/lucrator al unitatii respective care a formulat o cerere in acest sens.
La contractele colective de munca incheiate la nivel de sector de negociere colectiva sau la nivel de grup de unitati, organizatiile patronale sau unitatile care nu sunt semnatare ale contractelor colective, precum si organizatiile sindicale corespondente, pot adera ulterior la acestea in baza unei notificari scrise, transmise catre depozitar si adresate partilor semnatare ale contractului colectiv de munca la acel nivel.
Nulitatea unei clauze din contractul colectiv
Clauzele cuprinse in contractele colective de munca care sunt negociate cu incalcarea prevederilor legii sunt lovite de nulitate. Nulitatea clauzelor contractuale se constata de catre instantele judecatoresti competente, la cererea partii interesate, fie pe cale de actiune, fie pe cale de exceptie...
Intrati chiar acum in posesia lucrarii
“Codul muncii si Legea dialogului social 2023” in format tiparit, detalii AICI >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Posibilitate continuare activitate. Pensie limita de varstaIntrebare: Avem un angajat (nascut la data de 09.08.1962.), pentru care am primit de la Casa Teritoriala de Pensii o informare legata de decizia de admitere privind acordarea pensiei pentru limita de varsta, data emiterii deciziei de pensionare fiind 10.01.2025. Angajatul doreste sa lucreze in continuare. Intrebarea noastra este suntem obligati sa desfacem CIM? Daca da, cu ce data? Dupa desfacerea CIM putem sa reangajam fara ca dl. in cauza sa nu piarda pensia? Am avea nevoie urgent de un raspuns!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CIM cu clauza de telemunca. Act aditional de modificare telemunca hibridIntrebare: Avem situatia urmatoare: - cim actual cu clauza de telemunca - Recent ni s-a impus lucrul de la birou 3 zile pe saptamana (conditiile impuse: WFO minim 3 zile/saptamana, Luni este munca de la birou, Fara zile consecutive de lucru de acasa) Care este cel mai corect mod de a implementa in contractul de munca acest nou regim hibrid? este obligatoriu sa facem act aditional sau este suficienta o decizie interna? Care este cea mai corecta formulare pentru noua clauza de regim hibrid in CIM?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<