Evaluarea riscurilor profesionale consta in identificarea si ierarhizarea riscurilor dintr-o intreprindere in vederea configurarii unui plan de actiuni preventive pertinente.
Ea este etapa initiala a unei politici de securitate si sanatate in munca.
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnica, organizatorica si igienico-sanitara.
Nu exista o metoda unica pentru evaluarea riscurilor.
De asemenea, componenta echipei de evaluare nu este specificata in vreun act normative.
"Cine trebuie sa faca parte din Comisia de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si in care acte normative este prevazuta componenta comisiei?"
Raspunsul specialistilor:
Evaluarea riscurilor poate fi realizata de:
- O comisie desemnata la nivelul angajatorului
- Un serviciu extern de prevenire si protectie abilitat.
De regula, evaluarea se realizeaza pe locuri de munca.
Cum sa scapati GARANTAT de amenzi in cazul unui control ITM pe linie de securitate si sanatate in munca?
Va aratam cum sa intocmiti perfect toate actele
SSM pe care vi le pot solicita inspectorii de munca! Inclusiv actele-surpriza pe care acestia se bazeaza ca sa va amendeze!
Lucrarea
Ghid practic Intocmirea dosarului SSM va arata cum sa va blindati ca la carte cu toate documentele pe care vi le pot cere inspectorii,
detalii AICI >>>
Daca s-a luat decizia ca evaluarea sa fie realizata de o comisie interna, este recomandabil ca din ea sa faca parte urmatoarele categorii de salariati:
- Lucratori desemnati sau reprezentanti din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie, intrucat acestia ar trebui sa aiba cunostinte certificate in domeniul SSM;
- Conducatori ai locurilor de munca, intrucat acestia cunosc cel mai bine riscurile de la locurile de munca respective;
- Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca care pot sa insoteasca echipa care efectueaza evaluarea riscurilor si sa fie consultati cu privire la riscurile specifice;
- Medicul de medicina muncii contractat de societate, mai ales ca sunt acte normative care impun participarea acestuia in procesul de evaluare a riscurilor
Oricare ar fi decizia luata, nu trebuie uitat ca angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<