Evaluarea riscurilor profesionale consta in identificarea si ierarhizarea riscurilor dintr-o intreprindere in vederea configurarii unui plan de actiuni preventive pertinente.
Ea este etapa initiala a unei politici de securitate si sanatate in munca.
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnica, organizatorica si igienico-sanitara.
Nu exista o metoda unica pentru evaluarea riscurilor.
De asemenea, componenta echipei de evaluare nu este specificata in vreun act normative.
"Cine trebuie sa faca parte din Comisia de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si in care acte normative este prevazuta componenta comisiei?"
Raspunsul specialistilor:
Evaluarea riscurilor poate fi realizata de:
- O comisie desemnata la nivelul angajatorului
- Un serviciu extern de prevenire si protectie abilitat.
De regula, evaluarea se realizeaza pe locuri de munca.
Cum sa scapati GARANTAT de amenzi in cazul unui control ITM pe linie de securitate si sanatate in munca?
Va aratam cum sa intocmiti perfect toate actele
SSM pe care vi le pot solicita inspectorii de munca! Inclusiv actele-surpriza pe care acestia se bazeaza ca sa va amendeze!
Lucrarea
Ghid practic Intocmirea dosarului SSM va arata cum sa va blindati ca la carte cu toate documentele pe care vi le pot cere inspectorii,
detalii AICI >>>
Daca s-a luat decizia ca evaluarea sa fie realizata de o comisie interna, este recomandabil ca din ea sa faca parte urmatoarele categorii de salariati:
- Lucratori desemnati sau reprezentanti din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie, intrucat acestia ar trebui sa aiba cunostinte certificate in domeniul SSM;
- Conducatori ai locurilor de munca, intrucat acestia cunosc cel mai bine riscurile de la locurile de munca respective;
- Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca care pot sa insoteasca echipa care efectueaza evaluarea riscurilor si sa fie consultati cu privire la riscurile specifice;
- Medicul de medicina muncii contractat de societate, mai ales ca sunt acte normative care impun participarea acestuia in procesul de evaluare a riscurilor
Oricare ar fi decizia luata, nu trebuie uitat ca angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<