Evaluarea riscurilor profesionale consta in identificarea si ierarhizarea riscurilor dintr-o intreprindere in vederea configurarii unui plan de actiuni preventive pertinente.
Ea este etapa initiala a unei politici de securitate si sanatate in munca.
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnica, organizatorica si igienico-sanitara.
Nu exista o metoda unica pentru evaluarea riscurilor.
De asemenea, componenta echipei de evaluare nu este specificata in vreun act normative.
"Cine trebuie sa faca parte din Comisia de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si in care acte normative este prevazuta componenta comisiei?"
Raspunsul specialistilor:
Evaluarea riscurilor poate fi realizata de:
- O comisie desemnata la nivelul angajatorului
- Un serviciu extern de prevenire si protectie abilitat.
De regula, evaluarea se realizeaza pe locuri de munca.
Cum sa scapati GARANTAT de amenzi in cazul unui control ITM pe linie de securitate si sanatate in munca?
Va aratam cum sa intocmiti perfect toate actele
SSM pe care vi le pot solicita inspectorii de munca! Inclusiv actele-surpriza pe care acestia se bazeaza ca sa va amendeze!
Lucrarea
Ghid practic Intocmirea dosarului SSM va arata cum sa va blindati ca la carte cu toate documentele pe care vi le pot cere inspectorii,
detalii AICI >>>
Daca s-a luat decizia ca evaluarea sa fie realizata de o comisie interna, este recomandabil ca din ea sa faca parte urmatoarele categorii de salariati:
- Lucratori desemnati sau reprezentanti din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie, intrucat acestia ar trebui sa aiba cunostinte certificate in domeniul SSM;
- Conducatori ai locurilor de munca, intrucat acestia cunosc cel mai bine riscurile de la locurile de munca respective;
- Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca care pot sa insoteasca echipa care efectueaza evaluarea riscurilor si sa fie consultati cu privire la riscurile specifice;
- Medicul de medicina muncii contractat de societate, mai ales ca sunt acte normative care impun participarea acestuia in procesul de evaluare a riscurilor
Oricare ar fi decizia luata, nu trebuie uitat ca angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Drepturi salariat cu handicap accentuatIntrebare: A doua intrebare privind salariul si timpul de munca, voiam sa stim daca fiind persoana cu certificat de handicap accentuat are drepturi aditionale, stim ca primeste 3 zile de co suplimnetar fiind persoana cu handicap. Cand a fost angajat cu timp de lucru de 8 ore a avut un salariu, dar cand am primit decizia medicala de 4 ore am ajustat salariul proportional cu cele 4 ore. In legea noua a pensiilor din 2024, ne puteti ajuta daca au aparut modificari privind persoanele cu decizie medicale.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Salariat in CM. Incetare CIM la data decesului. Inregistrare RevisalIntrebare: Concret: 1. Salariatul avea concediu medical pana pe data de 21.01.2025 (inclusiv); 2. Pe data de 20.01.2025 a decedat; In opinia dumneavoastra procedez astfel: 1. In REVISAL il incetez pe data de 20.01.2025 (conform Codului muncii si certificatului de deces) si 2. In Programul de salarizare (pentru a respecta OUG 158/2005) in incetez cu 21.01.2025? Nu va fi o necorelare intre REVISAL si D112? Este legal sa procedez asa?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<