Evaluarea riscurilor profesionale consta in identificarea si ierarhizarea riscurilor dintr-o intreprindere in vederea configurarii unui plan de actiuni preventive pertinente.
Ea este etapa initiala a unei politici de securitate si sanatate in munca.
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnica, organizatorica si igienico-sanitara.
Nu exista o metoda unica pentru evaluarea riscurilor.
De asemenea, componenta echipei de evaluare nu este specificata in vreun act normative.
"Cine trebuie sa faca parte din Comisia de evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si in care acte normative este prevazuta componenta comisiei?"
Raspunsul specialistilor:
Evaluarea riscurilor poate fi realizata de:
- O comisie desemnata la nivelul angajatorului
- Un serviciu extern de prevenire si protectie abilitat.
De regula, evaluarea se realizeaza pe locuri de munca.
Cum sa scapati GARANTAT de amenzi in cazul unui control ITM pe linie de securitate si sanatate in munca?
Va aratam cum sa intocmiti perfect toate actele
SSM pe care vi le pot solicita inspectorii de munca! Inclusiv actele-surpriza pe care acestia se bazeaza ca sa va amendeze!
Lucrarea
Ghid practic Intocmirea dosarului SSM va arata cum sa va blindati ca la carte cu toate documentele pe care vi le pot cere inspectorii,
detalii AICI >>>
Daca s-a luat decizia ca evaluarea sa fie realizata de o comisie interna, este recomandabil ca din ea sa faca parte urmatoarele categorii de salariati:
- Lucratori desemnati sau reprezentanti din cadrul serviciului intern de prevenire si protectie, intrucat acestia ar trebui sa aiba cunostinte certificate in domeniul SSM;
- Conducatori ai locurilor de munca, intrucat acestia cunosc cel mai bine riscurile de la locurile de munca respective;
- Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca care pot sa insoteasca echipa care efectueaza evaluarea riscurilor si sa fie consultati cu privire la riscurile specifice;
- Medicul de medicina muncii contractat de societate, mai ales ca sunt acte normative care impun participarea acestuia in procesul de evaluare a riscurilor
Oricare ar fi decizia luata, nu trebuie uitat ca angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Contestatie documente cercetare accident de muncaIntrebare: Intrebarea initiala: Un angajat a fost la spital in data de 9 01.205 si a declarat ca in data de 8 s ar fi lovit, un palet s ar fi inclinat si l ar fi strans putin la torace, lucru pe care ni l a adus la cunostinta in data de 20.01.2025. Mentionez ca de atunci a stat nemotivat acasa, venind la munca doar in data de 15.01.2025, ziua de salariu, ca mai apoi in 20 sa ne declare scris si verbal ce ar fi patit... Am inceput cercetarea acestei asa zise accidentari si colegul cu care lucra impreuna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transferul intreprinderii. Cumul de functii la cedent si cesionarIntrebare: Preluam prin fuziune prin absorbtie niste salariati de la o intreprindere-unitate cedenta, proces care se incheie in vara. Intre timp am angajat cu contract partial unul din salariatii de la unitatea cedenta. Este posibil sa mai procedam asa cu 1, 2 salariati. Intrebarea mea este urmatoarea: Stiu ca transferul salariatilor de la unitatea cedenta se face astfel (in temeiul actului juridic): De catre unitatea cedenta in Revisal/Mutare contracte/Transfer contracte DE catre noi cei care preluam in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<