In perioada 05 – 08.04.2022, s-a desfasurat, la nivel national, Campania de control pentru identificarea cazurilor de munca nedeclarata, precum si pentru verificarea respectarii de catre angajatori a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca (timp de munca si de odihna,
salarizare) si in domeniul securitatii si sanatatii in munca la angajatorii care isi desfasoara activitatea in domeniul panificatiei.
In cadrul actiunilor de control, a fost vizat modul in care angajatorii respecta prevederile legale cu privire la: angajarea personalului (inclusiv transmiterea contractelor individuale de munca in aplicatia REVISAL, in termenul legal), timpul de munca, repausuri periodice (repausul saptamanal, repausul zilnic, sarbatorile legale), identificarea neconformitatilor si stabilirea masurilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul
SSM!
Va oferim
un kit cu 20 de fise intocmite impecabil! Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control,
detalii aici >>>
In domeniul relatiilor de munca, inspectorii de munca au efectuat 1.236 controale, cu urmatoarele rezultate: 285 sanctiuni aplicate angajatorilor pentru incalcarea prevederilor legale, din care 98 de amenzi si 187 avertismente si s-au dispus 1.162 de masuri. Au fost depistate 79 de persoane prestand activitate fara contract individual de munca, pentru care s-au aplicat angajatorilor 34 de sanctiuni pentru munca nedeclarata, din care 26 amenzi si 8 avertismente, valoarea totala a amenzilor aplicate angajatorilor pentru incalcarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca fiind de 1.029.500 de lei, din care, 770.000 lei pentru munca nedeclarata.
Cele mai frecvente deficiente constatate in domeniul relatiilor de munca:
- nerespectarea dispozitiilor legale privind durata maxima a timpului de munca;
- neacordarea de liber in zilele de sarbatoare legala si neacordarea repausului saptamanal;
- neevidentierea reala in documentele de evidenta a timpului de munca a numarului de ore efectiv lucrate de catre salariati;
- neevidentierea in documentele de prezenta a orei de incepere, respectiv de terminare a programului de munca;
- nerespectarea dispozitiilor legale privind registrul general de evidenta a salariatilor.
In domeniul securitatii si sanatatii in munca, inspectorii de munca au efectuat 993 de actiuni de control cu urmatoarele rezultate: 1384 sanctiuni, din care 67 amenzi, in valoarea de 387.100 lei si 1447 masuri dispuse, in vederea remedierii deficientelor.
Cele mai frecvente deficiente in domeniul securitatii si sanatatii in munca constatate la agentii economici au fost:
- instruire necorespunzatoare a lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- reviziile si reparatiile echipamentelor de munca nu sunt planificate in cadrul unitatilor;
- neefectuarea verificarii tehnice scadente la instalatiile de alimentare cu gaze naturale;
- nu se tine evidenta zonelor cu risc ridicat si specific;
- angajatorul nu a facut dovada acordarii echipamentului individual de protectie tuturor lucratorilor;
- existenta la locurile de munca a unor truse medicale incomplete;
- amenajare necorespunzatoare a grupurilor sanitare;
- persoanele nominalizate pentru acordarea primului ajutor nu erau instruite in acest sens;
- functionarea defectuoasa a sistemelor de ventilatie, climatizare si iluminare;
- nu au fost efectuate determinari de noxe - pulberi faina;
- lipsa aparatori la sistemele de transmisie ale echipamentelor de munca;
- buletine de verificare a rezistentei de dispersie a prizei de pamant cu termene de valabilitate depasite;
- tablouri electrice neasigurate impotriva accesului personalului neautorizat;
- semnalizarea necorespunzatoare a cailor de acces si de circulatie;
- caile de acces nu sunt pastrate in permanenta libere si nu sunt curatate cu regularitate.
Inspectorii ITM solicita din start aceste instructiuni si fise pe linie SSM! Detalii AICI >>>
”Tinand cont de neconformitatile constatate atat in domeniul relatiilor de munca, cat si al securitatii si sanatatii in munca, Inspectia Muncii va desfasura, in continuare, actiuni de control in unitati care au ca obiect de activitate fabricarea produselor de brutarie, a produselor fainoase si comert cu amanuntul al painii, al produselor de patiserie si zaharoase, in magazine specializate. Apreciem ca, printr-o activitate sustinuta de indrumare si control a unitatilor, a urmaririi modului de realizare a masurilor obligatorii dispuse in timpul campaniei, angajatorii verificati vor remedia deficientele constatate, ceea ce va conduce la normalizarea relatiilor de munca, diminuarea cazurilor de munca nedeclarata si subdeclarata si la reducerea incidentei accidentelor de munca.” – Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<