"In cazul incetarii contractului de munca angajatorul are obligatia de a trimite fostului angajat actele de lichidare prin posta, sa faca dovada trimiterii documentelor, in cazul in care acesta refuza sa vina la sediu pentru a le ridica. Sau este suficient sa elibereze documentele in 15 zile de la solicitare?"
Raspunsul specialistilor:
In opinia noastra, depinde de ce fel de documente este vorba.
Astfel, daca este vorba de decizii de incetare a contractului individual de munca, acestea trebuie emise si comunicare fostului salariat in termenele prevazute de Codul muncii. Cu titlu de exemplu, in cazul Deciziei de sanctionare disciplinara cu desfacerea contractului individual de munca, Codul muncii prevede ca aceasta se comunica salariatului in cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii, iar comunicarea se preda personal salariatului, cu semnatura de primire, ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de acesta.
Prin urmare, de principiu deciziile de incetare a relatiilor de munca trebuie predate salariatului sub semnatura de primire sau, in caz de refuz, prin posta prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de respectivul salariat.
Daca va referiti la documentele mentionate la art. 7 din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, care se emit in termen de 15 zile de la data solicitarii acestora de catre salariat, actul normativ nu contine prevederi speciale cu privire la comunicarea lor, intrucat acestea eliberandu-se la cererea salariatului se prezuma ca persoana in cauza se prezinta sa le ridice.
In situatia in care salariatul refuza sa mai vina sa le ridice, apreciem ca pentru siguranta si pentru a demonstra ca angajatorul a depus toate diligentele pentru a le inmana fostului salariat, aceste documente pot fi de asemenea transmise, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de salariat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<