Norme SSM: aviz pentru obtinerea Autorizatiei de Securitate la incendiu. Care este termenul maxim de solicitare a acesteia?

Ioana Pavel
Ioana Pavel
25 Ianuarie 2022
25 Ianuarie 2022
Ioana Pavel
Ioana Pavel
autorizatie incediuaviz autorizatie incendiuobtinere autorizatie securitate incendiu
Norme SSM: aviz pentru obtinerea Autorizatiei de Securitate la incendiu. Care este termenul maxim de solicitare a acesteia?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"In luna 10 anul 2021 am obtinut AVIZUL pentru a obtinea Autorizatiei de Securitate la incendiu. Noi avem o autoirzatie iar acesta de-a doua va fi trecuta ca si anexa la prezenta autorizatie conform documentatiei deja avizate de ISU. Va rog sa imi spuneti care este termenul maxim pentru a realiza masurile dispuse din Scenariul de Securitate la incendiu pentru a putea solicita AUTORIATIA."
 
Raspunsul specialistilor:
 
Extrase din legislatia referitoare la problema mentionata
 
1. O.M.A.I. 129/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind avizarea si autorizarea de securitate la incendiu si protective civila, modificat prin O.M.A.I. 66/2020, prevede urmatoarele
 
Valabilitatea avizelor si autorizatiilor
 
 ART. 20
 
 (1) Avizele si autorizatiile sunt valabile numai insotite de documentele vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii acestora.
 (2) Detinatorii avizelor si autorizatiilor au obligatia de a le pastra in bune conditii si de a le prezenta impreuna cu documentele vizate spre neschimbare prevazute in prezentele norme metodologice, la cerere, organelor imputernicite sa execute controale, in conditiile legii.
 
ART. 21
 
(1) Avizele si autorizatiile de securitate la incendiu isi pierd valabilitatea daca se constata de catre agentii constatatori nerespectarea conditiilor care au stat la baza emiterii acestora, in ceea ce priveste:
    a) stabilitatea la incendiu a constructiei;
    b) limitarea propagarii incendiilor la vecinatati si in interiorul compartimentelor de incendiu;
    c) protectia si evacuarea utilizatorilor;
    d) siguranta fortelor care intervin pentru stingerea incendiilor;
    e) asigurarea posibilitatilor de alimentare cu apa in caz de incendiu si, dupa caz, cu energie a consumatorilor aferenti sistemelor de protectie prevazute.
 
(2) Pe langa situatiile prevazute la alin. (1), valabilitatea avizelor de securitate la incendiu si protectie civila inceteaza odata cu incetarea valabilitatii certificatului de urbanism sau a autorizatiei de construire, intervenita in conditiile Legii nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale normelor metodologice de aplicare a acestei legi.
 
  
ART. 23
 
    (1) In cazul pierderii formularului care atesta existenta avizului/autorizatiei de securitate la incendiu sau protectie civila, solicitantul poate obtine o copie a acestuia/ acesteia, in termenul de pastrare in arhiva a documentatiilor, pe baza unei cereri scrise adresate inspectoratului judetean, in care mentioneaza, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in declaratii, ca detine documentatia tehnica vizata spre neschimbare care a stat la baza emiterii avizului/autorizatiei si nu are modificari fata de situatia de la data autorizarii.
    (2) Pe fotocopia eliberata, personalul desemnat din structura de avizare-autorizare consemneaza data, semnatura si face mentiunea "conform cu originalul".
 
ART. 24
 
    (1) In cazul schimbarii proprietarului pe parcursul realizarii investitiei, valabilitatea avizului de securitate la incendiu sau protectie civila se mentine, daca sunt respectate conditiile care au stat la baza emiterii acestuia.
    (2) In cazul schimbarii proprietarului, utilizatorului sau denumirii beneficiarului, pe parcursul duratei de viata a constructiei, valabilitatea autorizatiei de securitate la incendiu sau protectie civila se mentine, daca sunt respectate conditiile care au stat la baza emiterii acesteia.
   (3) In cazul mentionat la alin. (2), se poate preschimba autorizatia de securitate la incendiu, cu noua denumire, daca se constata de catre inspectorii de specialitate valabilitatea autorizatiei initiale.
 
2. Legea 307/2006 modificata si completata, prevede urmatoarele:
 
Articolul 30^1
 
(1) Punerea in functiune a constructiilor si amenajarilor noi si a celor existente la care s-au executat lucrari de modificare si/sau schimbare a destinatiei se face numai dupa obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu.
(2) Obligatia solicitarii autorizatiei de securitate la incendiu prevazuta la alin. (1) revine beneficiarului investitiei.
(3) Autorizatia de securitate la incendiu isi pastreaza valabilitatea in situatia schimbarii destinatiei unei constructii sau a spatiului amenajat intr-o constructie cu functiuni mixte, pentru care, potrivit legii, nu se emite autorizatie de construire, daca sunt respectate prevederile reglementarilor tehnice de proiectare si de echipare cu instalatii de detectare, semnalizare, alarmare si stingere a incendiilor, iluminat de securitate si sisteme de desfumare, aferente noii destinatii.
(4) Evaluarea respectarii reglementarilor tehnice privind securitatea la incendiu prevazute la alin. (3), aplicabile pentru noua destinatie a cladirii, precum si a situatiilor prevazute la art. 30^2 alin. (4), se realizeaza anterior schimbarii destinatiei de catre specialisti care desfasoara activitate in constructii, potrivit domeniului si specialitatii pentru care sunt atestati la cerinta securitate la incendiu de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei sau de catre proiectanti, potrivit domeniilor de proiectare din competenta.
(5) Certificarea respectarii prevederilor reglementarilor tehnice aferente noii destinatii si mentinerea valabilitatii autorizatiei de securitate la incendiu se realizeaza de inspectorate pe baza evaluarii realizate potrivit alin. (4), in
conditiile stabilite de normele metodologice de avizare si autorizare elaborate potrivit art. 30^2 alin. (2).
 
Articolul 45
 
Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
 
V. cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei:
a) inceperea lucrarilor de executie la constructii si amenajari noi, de modificare a celor existente si/sau schimbarea destinatiei acestora, fara obtinerea avizului de securitate la incendiu;
b) punerea in functiune de catre beneficiarul investitiei a constructiilor si amenajarilor noi ori a celor existente la care s-au executat lucrari de modificare si/sau s-a schimbat destinatia, precum si continuarea functionarii, fara obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu;
c) nerespectarea cerintelor care au stat la baza emiterii avizului sau autorizatiei de securitate la incendiu ce impun pierderea valabilitatii acestora;
VI. cu amenda de la 30.000 lei la 100.000 lei si oprirea functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor, ca sanctiune contraventionala complementara, pentru incalcarea grava a cerintei de securitate la incendiu in ceea ce priveste periclitarea vietii ocupantilor si fortelor de interventie, neasigurarea stabilitatii elementelor portante, respectiv a limitarii propagarii focului si fumului in interiorul edificiului si la vecinatati, potrivit criteriilor stabilite prin
hotarare a Guvernului*).
 
3. HG 915/2015 privind stabilirea criteriilor pentru oprirea functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor determinate de incalcarea grava a cerintei de securitate la incendiu in ceea ce priveste periclitarea vietii ocupantilor si fortelor de interventie, neasigurarea stabilitatii elementelor portante, respectiv a limitarii propagarii focului si fumului in interiorul edificiului si la vecinatati,
 
Art. 2 din HG 915/2015 - (1) Dispunerea masurii complementare de oprire a functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor, autorizate din punctul de vedere al securitatii la incendiu, cu aria desfasurata mai mare de 200 mp, avand destinatia de comert, cultura sau turism, se realizeaza in oricare dintre urmatoarele situatii:
 
   a) depasirea cu mai mult de 10% a numarului de utilizatori pentru care s-a acordat autorizatia de securitate la incendiu;
   b) depasirea numarului de niveluri supraterane fata de valoarea de referinta admisa pentru cladirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistenta la foc;
   c) desfiintarea unei cai de evacuare atunci cand, potrivit reglementarilor tehnice specifice, se impun doua sau mai multe cai de evacuare, in concordanta cu valoarea de referinta;
   d) reducerea prin elemente de constructie, cu mai mult de 25% din valoarea de referinta a inaltimii/latimii cailor de evacuare, in conditiile in care deficienta nu poate fi inlaturata pe timpul controlului;
   e) desfiintarea instalatiilor/sistemelor de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare si avertizare a incendiului;
   f) desfiintarea instalatiilor/sistemelor de desfumare ori a instalatiilor de iluminat de securitate pentru evacuare.
(2) Valorile de referinta pentru criteriile prevazute la alin. (1) sunt cele cuprinse in documentatiile tehnice aferente autorizatiilor de securitate la incendiu, emise de inspectoratele pentru situatii de urgenta judetene sau, dupa caz, de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Bucuresti-Ilfov, denumite in continuare inspectorate pentru situatii de urgenta, raportate la cerintele reglementarilor tehnice indicate in documentatia ce a stat la baza obtinerii autorizatiei.
 
Art. 3 din HG 915/2015  - (1) Dispunerea masurii complementare de oprire a functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor care nu au autorizatie de securitate la incendiu, in conditiile legii, si care au aria desfasurata mai mare de 200 mp, avand destinatia de comert, cultura sau turism, se realizeaza in oricare din urmatoarele situatii:
 
   a) depasirea numarului maxim de utilizatori pentru baruri, cluburi, discoteci si restaurante cu mai mult de 10% din valoarea de referinta;
   b) depasirea numarului de niveluri supraterane fata de valoarea de referinta admisa pentru cladirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/gradul de rezistenta la foc;
   c) neasigurarea numarului minim de cai pentru evacuare fata de valoarea de referinta;
   d) reducerea prin elemente de constructie, cu mai mult de 25% din valoarea de referinta a inaltimii/latimii cailor de evacuare, in conditiile in care deficienta nu poate fi inlaturata pe timpul controlului;
   e) neechiparea cu instalatii de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare si avertizare a incendiului, in concordanta cu valoarea de referinta;
   f) neechiparea cu instalatii/sisteme de desfumare ori instalatii de iluminat de securitate pentru evacuare, in concordanta cu valoarea de referinta;
   g) categorii de constructii sau amenajari la care nu au fost identificate data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a lucrarilor de constructii sau momentul punerii in functiune.
(2) Valorile de referinta pentru criteriile prevazute la alin. (1) lit. a)-f) sunt cele cuprinse in reglementarile tehnice specifice in vigoare la data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a lucrarilor de constructii sau la momentul punerii in functiune.
(3) La solicitarea inspectoratelor pentru situatii de urgenta, autoritatile competente in emiterea autorizatiilor de construire sunt obligate sa puna la dispozitie documentele care au stat la baza emiterii acestora, inclusiv datele si informatiile privind elementele de identificare ale constructiei, data si numarul autorizatiei, denumirea lucrarilor executate, precum si data realizarii documentatiei tehnice de autorizare a constructiilor.
 
Avand in vedere prevederile legale enumerate mai sus, raspunsul la intrebarea dumneavoastra este urmatorul:
 
Nu exista un termen maxim pentru a realiza masurile prevazute in scenariul de securitate la incendiu, acesta fiind legat de valabilitatea certificatului de urbanism sau a autorizatiei de construire, daca lucrarile prevazute au necesitat acest lucru (care se pot prelungi in conitiile legii).
 
Daca lucrarile pentru implementarea masurilor nu necesita certificat de urbanism sau autorizatie de construire in conditiile Legii 50/1991, atunci termenul maxim este cel la care vom finaliza lucrarile, respectand art. 21, alin. (1) din OMAI 129/2016 enuntat mai sus.
In situatia in care se defasoara activitate pana la implementarea masurilor prevazute in scenariu, singura problema este partea legata de sanctionare, prevazuta la art. 45, pct. V, lit. b) sau c) din Legea 307/2006 modificata si completata. Asta daca inspectorii de la ISU vin in control.
 
Daca obiectivul se incadreaza in prevederile HG  nr. 915/2015 privind stabilirea criteriilor pentru oprirea functionarii ori utilizarii constructiilor sau amenajarilor determinate de incalcarea grava a cerintei de securitate la incendiu in ceea ce priveste periclitarea vietii ocupantilor si fortelor de interventie, neasigurarea stabilitatii elementelor portante, respectiv a limitarii propagarii focului si fumului in interiorul edificiului si la vecinatati, atunci sanctiunea este cea prevazuta la art. 46, pct. VI, din Legea 307/2006 modificata si completata.
 
Un raspuns valabil la data de 20.01.2022, oferit de expertii de la PortalSSM >>>
 
 


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]