Ce demersuri ar trebui facute si ce documente trebuie prezentate de catre societatea angajatoare pentru a desfasura activitatea unor lucrari temporare in strainatate? Ce documente ar trebui sa aiba angajatul asupra lui in acesta situatie, avand in vedere ca salariatul este delegat?
Raspunsul specialistului:
Incadrarea unei deplasari a salariatilor intr-o reglementarea legala nu se realizeaza in functie de vointa angajatorului sau a salariatului. Aceasta incadrare se realizeaza in functie de caracteristicile acelei deplasari. Spre exemplu, daca deplasarea are loc in alt stat membru UE nu se poate vorbi de o delegare cata vreme salariatul presteaza activitate in statul respectiv, ci de o detasare transnationala.
Conform art. 5 alin. (1) din Legea 16/2017 privind detasarea transnationala, aceasta lege se aplica in situatia in care intreprinderile prevazute la art. 3 lit. a) iau decizia punerii in aplicare a uneia dintre urmatoarele masuri cu caracter transnational:
a)detasarea unui salariat pe teritoriul Romaniei, in numele intreprinderii si sub coordonarea acesteia, in cadrul unui contract incheiat intre intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea;
b) detasarea unui salariat la o unitate sau la o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi, situata pe teritoriul Romaniei, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea;
c)punerea la dispozitie a unui salariat, de catre un agent de munca temporara, la o intreprindere utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si agentul de munca temporara.
Conform art. 2 lit. b) din acelasi act normativ salariat detasat pe teritoriul Romaniei este salariatul unui angajator stabilit pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, care in mod normal lucreaza intr-un alt stat decat Romania, dar care este trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul Romaniei, atunci cand angajatorul ia una dintre masurile prevazute la art. 5 alin. (1);
Astfel, salariatul se afla in situatia de detasare transnationala mentionata la lit.a) de mai sus daca se deplaseaza pentru prestarea unor servicii, iar prestarea serviciilor face obiectul unui contract incheiat de societatea din Romania cu o enitate din alt stat membru UE. Totodata, salariatul in perioada deplasarii este platit de societatea din Romania. Ati precizat ca salariatul se deplaseaza pentru efectuarea unor lucrari temporara ceea ce ma determina sa cred ca este vorba de o detasare transnationala coform lit.a).
De asemenea, conform lit.b) de mai sus, daca salariatul se deplaseaza la o societate care face parte din acelasi grup de intreprinderi cu angajatorul sau, situatia se incadreaza la detasare transnationala.
Angajatorul nu poate incadra deplasarea salariatilor in delegare cata vreme conditiile in care se efectueaza deplasarea sunt conditii de detasare transnationala. Cu alte cuvinte, un angajator nu poate sa considere ca salariatul este delegat daca deplasarea se incadreaza in reglementarile Legii 16/2017 care definesc detasarea transnationala.
Iesirea de pe teritoriul Romaniei in spatiul UE nu este reglementata doar de legislatia din Romania ci si de dreptul UE precum si de dreptul statului in care salariatul se deplaseaza sa presteze activitate.
Astfel, un angajator care isi trimite salariatii in alt stat trebuie sa se intereseze cu privire la obligatiile ce-i revin atat lui cat si salariatului in statul respectiv potrivit legislatiei acestui stat inclusiv cu privire la documentele pe care trebuie sa le detina. Aceste documente nu sunt generale intrucat nu exista o reglementare legala pentru toate statele din lume cu privire la conditii si documente. Daca deplasare are loc intr-un stat NON UE trebuie sa veificam daca Romania a incheiat sau nu cu acel stat conventie sau acord in domeniul securitatii sociale. Daca astfel de conventie sau acord s-a incheiat trebuie sa se respecte reglementarile acestora inclusiv cu privire la documentele necesare.
Angajatorul risca amenzi foarte mari reglementate de legislatia statului respectiv daca nu o respecta si isi trimite salariatii in acel stat considerand ca sunt delegati dar acestia conform reglementarilor legale nu sunt. Angajatorul nu se va putea apara spunand ca salariatii sunt delegati conform legislatiei din Romania si nu il mai intereseaza altceva.
De pincipiu un salariat trebuie sa detina, de la caz la caz, actul de identitate, cardul european de sanatate ( in cazul statelor membre UE), documentul portabil A1( in cazul statelor membre UE), documentele ce stau la baza deplasarii ( cum ar fi act aditional de detasare, de formare profesionala, etc), un document eliberat de CNPP similar documentului portabil A1 in cazul statelor cu care Romania a incheiat acord/conventie in domeniul securitatii sociale etc.
In consecinta, documentele pe care un salariat trebuie sa le detina pe durata activitatii in alt stat sunt documentele intocmite de angajator in temeiul carora are loc deplasarea la care se adauga documentele specifice in functie de incadrarea deplasarii, documentele ce rezulta din aplicarea dreptului UE, documentele ce rezulta din aplicarea acordului/conventiei in domeniul securitatii sociale incheiate de Romania cu statul respectiv (daca nu statul nu este membru UE), documentele reglementate de legislatia statului respectiv.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Decizie de numire a persoanei responsabile de hartuire la locul de muncaIntrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Numirea unui salariat ca vicepresedinte cu contract de mandat. Situatia contractului individual de muncaIntrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<