CNAS anunta ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, pentru abrogarea unor prevederi legale, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii, aprobata luni de Guvern, se asigura punerea in aplicare a Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 229/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 602 din 9 iulie 2020, prin care instanta de control constitutional a constatat ca fiind neconstitutionale in integralitate dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2020.
Astfel, arata CNAS, tinand cont de prevederile art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, precum si de faptul ca motivele care au determinat emiterea in regim de urgenta a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2020 subzista si in prezent, precizam ca actul normativ adoptat astazi de Guvern contine o serie de masuri care asigura respectarea drepturilor pacientului si accesul la servicii medicale necesare in conditiile utilizarii eficiente a fondurilor alocate in acest scop.
Se aproba implementarea unui subprogram dedicat persoanelor cu tulburari din spectrul autist in cadrul Programului national de sanatate mintala, care va asigura accesul pacientilor care sufera de aceasta afectiune la serviciile conexe necesare, recomandate de medici specialisti: servicii de logopedie, consiliere psihologica, kinetoterapie. Aceasta masura are ca scop imbunatatirea starii de sanatate si a calitatii vietii sociale, in primul rand pentru copiii cu astfel de afectiuni.
De asemenea, in cazul pacientelor care au suferit interventii chirurgicale oncologice la san, CNAS va deconta interventia chirurgicala de simetrizare a glandei mamare. Pana in prezent, pacientele cu afectiuni oncologice la san care necesitau mastectomie, beneficiau de reconstructie mamara, la recomandarea specialistului, fara interventia chirurgicala de simetrizare a glandei mamare sanatoase cu glanda mamara reconstruita. Aceasta masura va avea un impact pozitiv asupra calitatii vietii si a reinsertiei sociale a femeilor care necesita acest tip de interventie, care pana acum se realiza doar contra cost.
Actul normativ aprobat azi reia si demersul normativ pentru punerea in aplicare a Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 818/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a sintagmei "precum si daune sanatatii propriei persoane" din cuprinsul art. 320 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii. Astfel, nu vor mai exista situatii in care parintii sa fie obligati la plata contravalorii serviciilor medicale de care au beneficiat copiii acestora urmare a unor accidente generate de acesti copii.
De asemenea, actul normativ cuprinde si masuri referitoare la modul de acordare a certificatelor de concediu medical. Astfel, persoanele asigurate intr-un stat membru care devin asigurate pe teritoriul Romaniei, au dreptul si vor beneficia, la nevoie, de concediu medical din primele zile de asigurare, in conditiile indeplinirii stagiului minim de cotizare, respectandu-se astfel regulamentele europene in domeniu.
In vederea debirocratizarii si imbunatatirii accesului persoanelor asigurate la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, actul normativ aprobat azi elimina obligatia prezentarii lunare la medicul expert, in cazul bolnavilor diagnosticati cu SIDA si neoplazii, pentru prelungirea pana la un an si 6 luni a certificatului de concediu medical. Aceste categorii de pacienti au beneficiat de aceasta reglementare pana la data de 9 iulie 2020, in baza OUG nr.25/2020.
Persoanele diagnosticate cu tuberculoza au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, in concordanta cu dispozitiile Legii nr.302/2018.
De asemenea, pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, se majoreaza durata maxima a concediilor medicale, pentru a evita majorarea deficitului de personal in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala. Astfel, in situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale, concediul medical se poate prelungi de catre medicul specialist pana la 183 de zile, iar comisiile de expertiza medico-militara pot propune acordarea unor concedii medicale de pana la 550 de zile.
Prevederile proiectului de OUG, pe scurt:
ART. II – OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
2. La articolul 8 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) persoanele asigurate au realizat, in temeiul legislatiei interne a unui stat membru al Uniunii Europene, a Spatiului Economic European sau a Confederatiei Elvetiene pentru care sunt incidente prevederile legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, stagii de asigurare atestate prin intermediul formularului european privind totalizarea perioadelor de asigurare, eliberat de institutia competenta la care acestea au fost asigurate anterior."
4. La articolul 13, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si se diferentiaza dupa cum urmeaza:
a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;
b) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;
c) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru tuberculoza."
7. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61 – (1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile si persoanelor care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.
(2) Pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, drepturile banesti aferente concediilor medicale prevazute la art. 2 alin. (1) se calculeaza si se platesc conform prevederilor legale specifice acestor categorii de personal si se suporta din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.
(3) Dispozitiile alin. (1) nu aduc atingere prevederilor referitoare la activitatea comisiilor de expertiza medico-militara prevazute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (4), pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, in situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale, comisiile de expertiza medico-militara pot face propuneri de prelungire a unor concedii medicale peste 91 de zile pentru o perioada de pana la 550 de zile."
ART. IV – La data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta se abroga prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 12 februarie 2020.