Cadrul legal al gestionarii deseurilor s-a schimbat: responsabilitati crescute privind colectarea, iar AFM obtine atributii de control

legislatie gestionare deseuriagentia fondului de mediuministerul mediuluicolectare deseeuri
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Update: Ordonanta de Urgenta nr.38/2016 si Ordonanta de Urgenta nr. 39/2016 au intrat in vigoare.

Ordonanta de Urgenta nr. 38/2016 modifica Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deşeurilor de ambalaje.  In ceea ce priveste indeplinirea obiectivelor de colectare a deseurilor,  se extinde responsabilitatea operatorilor economici si sunt clarificate conditiile de anulare a licentei de operare.

 Ordonanta  de Urgenta nr. 39/2016 modifica Ordontanta de  Urgenta nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.  Astfel, AFM dobandeste urmatoarele atributii:

- desfasurarea actiunilor de evidenta a contribuabililor la bugetul Fondului pentru mediu

- colectarea veniturilor pentru bugetul Fondului  pentru mediu

- desfasurarea de inspectii fiscale si controale inopinate la contribuabilii la Fondul pentru mediu

- prevenirea evaziunii fiscale la plata taxelor si contributiilor pentru plata fiscala


Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, a anuntat aprobarea a doua ordonante de urgenta care modifica legislatia gestionarii deseurilor, in contextul in care Romania risca penalitati din cauza managementului necorespunzator al deseurilor si nerespectarii targetului stabilit de UE.

Noile modificari legislative privind gestionarea deseurilor afecteaza, practic, orice angajator, in conditiile in care Legea nr. 211/2011 stabileste obligatii legale pentru orice producator sau detinator de deseuri. Nici pana acum aceste obligatii nu erau putine sau mai putin costisitoare. Dar, odata cu aprobarea acestui nou cadru legislativ, operatorii economici vor fi controlati periodic de catre AFM si vor fi obligati sa plateasca o contributie in cazul in care nu ating targetul de reciclare.

Gestionarea deseurilor de ambalaje este domeniul vizat in mod special de catre prima ordonanta de urgenta, care asigura posibilitatea producatorilor de ambalaje de a-si atinge tintele de valorificare si reciclare prin resurse proprii, nu doar prin intermediul organismelor de transfer de responsabilitate.

Concret, daca pana acum, producatorii erau obligati sa colecteze deseurile rezultate doar din brand-urile proprii, in prezent pot recupera orice tip de marca de deseu, singura conditie fiind ca acestea sa corespunda tipurilor de ambalaje proprii.

Va reamintim ca nerespectarea obligatiei de a colecta separat si de a valorifica deseurile se sanctioneaza cu amenda de pana la 40.000 de lei.

Atentie! Organismele de transfer de responsabilitate risca suspendarea autorizatiei de functionare in cazul in care nu isi ating obiectivele de reciclare timp de 2 ani.

De asemenea, in termen de 60 de zile de la aparitia ordonantei, Ministerul Mediului urmeaza sa creeze un cadru legal pentru garantia-returnarea ambalajelor, in vederea reciclarii. Potrivit Ministrului Mediului, producatorii isi vor declara ambalajele reutilizabile, iar comerciantii vor trebui sa primeasca direct de la consumatori ambalajele produselor folosite, pentru a le introduce in circuitul de refolosire si reciclare.

Stiati ca aveti obligatia de a pastra evidenta lunara a deseurilor, chiar daca e pe zero?

Cea de-a doua ordonanta de urgenta modifica si completeaza ordonanta de urgenta nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu.
Prin aprobarea acesteia, Administratia Fondului de Mediu dobandeste capacitatea de control.

Concret, AFM va derula activitati de control la operatorii economici care gestioneaza deseuri de echipamente electrice si electronice, inclusiv cele de baterii si acumulatori.

Mai mult decat atat, operatorii economici care nu isi vor indeplini targetul stabilit pentru reciclare, vor trebui sa plateasca o contributie, dupa cum urmeaza:

- 4 lei/kilogram, pentru operatorii economici care colecteaza deseuri de baterii, acumulatori portabili, echipamente electrice si electronice

- 20 le/kilogram, pentru operatorii care colecteaza deseuri din echipamente de iluminat

Numai operatorii economici care isi indeplinesc 100% targetul nu vor avea nimic de platit la Agentia Fondului de Mediu.

In cazul primariilor, ordonanta de urgenta clarifica modul in care se calculeaza contributia de 100 lei/tona pe care acestea o datoreaza in cazul nerealizarii obiectivului de reducere cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale.

Ministrul Mediului: "Acest lucru este foarte important pentru ca vrem sa stimulam primariile in principal sa colecteze selectiv si sa stimuleze populatia sa colecteze selectiv la sursa si, din acest motiv, exista aceasta tinta de reducere a cantitatii de deseuri".

Aflati mai multe informatii despre regulile pe care trebuie sa le respectati la gestionarea deseurilor, pentru a nu risca sanctiuni costisitoare>>>

Sursa: agerpres.ro

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
legislatie gestionare deseuriagentia fondului de mediuministerul mediuluicolectare deseeuri

Data aparitiei: 30 Iunie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Cadrul legal al gestionarii deseurilor s-a schimbat: responsabilitati crescute privind colectarea, iar AFM obtine atributii de control Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]